مدیر شرکت ماهتاب کیش: تولید دارو سخت، اما شدنی است

zahra
یکی از برنامه های جانبی کنگره پوست، مو و لیزر که در فروردین ماه در هتل المپیک برگزار شد، برپایی نمایشگاهی برای ارائه تازه ترین محصولات پوست ومو بود. در این نمایشگاه با مدیر شرکت ماهتاب کیش درباره موضوعات مختلفی به گفتگو نشستیم. محمدرضا بحیرایی، مدیر شرکت ماهتاب کیش به «الو دکتر» می گوید: سالانه چندین بار در ایران و دیگر نقاط دنیا سمینارهای پزشکی برگزار می شود که به عنوان بازآموزی مدون و یا تازه ها مطرح می شود.

یکی از برنامه های جانبی کنگره پوست، مو و لیزر که در فروردین ماه در هتل المپیک برگزار شد، برپایی نمایشگاهی برای ارائه تازه ترین محصولات پوست ومو بود. در این نمایشگاه با مدیر شرکت ماهتاب کیش درباره موضوعات مختلفی به گفتگو نشستیم. محمدرضا بحیرایی، مدیر شرکت ماهتاب کیش به «الو دکتر» می گوید: سالانه چندین بار در ایران و دیگر نقاط دنیا سمینارهای پزشکی برگزار می شود که به عنوان بازآموزی مدون و یا تازه ها مطرح می شود. این کنگره هم با هدف معرفی و تبادل اطلاعات راجع به تازه های پوست، مو و لیزر و یک فاکتور مهم تر یعنی جذام برگزار شد. زمانی که این سمینارها برگزار می شود در پزشکی تیم ها با هم کار می‌ کنند. چیزی که به این سمینار مرتبط است شرکت های تولیدکننده و یا وارد کننده تجهیزات پزشکی در راستای سیاست گذاری این سمینارها است.

او در خصوص جایگاه پزشکی ایران می گوید: ما درمنطقه از نظر پزشکی شماره یک هستیم و این فقط به پوست  و مو محدود نمی شود. در همه جای کشور بیماران توریسم داریم که از کشورهای دیگر به ایران آمده اند تا از علم و تخصص پزشکان ایرانی بهره مند شوند. وقتی بیمار توریسم داریم یعنی در حدی از دانش هستیم که نظر و اعتماد افراد کشورهای دیگر را بیش از پزشکان خودشان جلب کرده ایم. بهرحال کسی که می خواهد برای درمان به کشور دیگری برود حتما راجع به سطح دانش کشور مقصد مطالعه و تحقیق می کند و ما در منطقه وضعیت خوبی داریم که توانستیم آنان را به سمت خود جلب کنیم. سیستم ما بعد از امریکا و اروپا بهترین است که این هم به دلیل تجهیزات است که کمی با اول بودن فاصله داریم. وگرنه به لحاظ دانش همپای بهترین ها پیش می رویم. به دلیل برگزاری همین کنگره ها از نظر علم پزشکی ما به روز هستیم و چیزی کم نداریم. شرکت ما سالانه حدود 100 تا 150 نفر پزشک را با هزینه خود برای ارتقای دانش به سمینارهای تخصصی سایر نقاط دنیا می برد.

او در ادامه درباره اهمیت سمینارهای پزشکی می گوید: ما حدود 70 نفر متخصص از کشورهای خارجی را در این سمینار داشتیم و چهره های مطرحی از جمله رییس دانشکده پوست ایتسون و از کشورهای امریکا ریس انجمن پوست المان و … شرکت کردند. 50 نفر از نخبگان پوست دنیا در این سمینار هستند و این در حالی اتفاق افتاد که کنگره ما همزمان با دبی درما بود. دبی درما یک کنگره برای پوست است که به محض تمام شدن آن متخصصان به ایران آمدند. ما به دلیل اینکه بسیاری از پزشکان مان شخصیت و شهرت جهانی دارند و به عنوان مرجع مطرح هستند.  بنابراین سمیناری که ایرانی ها دعوت کنند همه کشورها استقبال می کنند. چه به لحاظ جراحی که بسیار خوب هستیم و چه به لحاظ سرشناس بودن نخبگان دانشگاهی مان. این است که در دنیا جایگاه خوبی داریم.

او در خصوص نمایشگاه محصولات زیبایی و پوست و مو که در کنار کنگره برگزار شد نیز به «الودکتر» می گوید: همانطور که پزشکان به لحاظ آموزشی در تبادل اطلاعات به همدیگر ارتقا پیدا می کنند، این نمایشگاه ها نیز باید کوچکتر شود. این برندها هم از کشورها و شرکت های مختلف است که شرکت کرده اند. شرکت ما استثنایی است و یک سالن را به خود اختصاص داده است. بقیه برندها هم در سالن دیگری حضور دارند. ما تازه های تولید پزشکی را ارائه دادیم و نشان می دهیم که بحث هایی که گفته می شود ما به روز و همگام با پیشرفت ها هستیم حقیقت دارد. باید پزشکان با محصولات آشنا شوند و این نمونه  ها را می بیند. یعنی فقط به پزشکان اطلاع داده می شود که این محصولات در بازار وجود دارند. اینکه پزشکان ترجیحشان استفاده از محصولات شرکت ما باشد یا نه، چیزی است که خود پزشک باید تصمیم بگیرد. در حقیقت ما کار را برای درمان هموار می کنیم و خود پزشک تصمیم می گیرد که چه محصولی برای روند درمان پیشنهادی او موثرتر است. ما شرکت های تولیدکننده و یا وارد کننده دارو این  وظیفه و سیاست را نداریم که چیزی را به پزشکان امر و نهی کنیم. شان علمی پزشکان محفوظ و جزو خط قرمزها است و نباید وارد آن شد. ما فقط بنا بر رفرنس های موجود در کتاب ها محصولات خود را معرفی می کنیم.

بحیرایی درباره تولید جدید شرکت ماهتاب کیش می گوید: من برای شرکت های همکار در کشورمان آرزوی موفقیت می کنم ولی بهتر است بیشتر به فکر تولید باشند. ما در شرکتمان تولید داشته ایم و شرکت اکسین دارو توانسته آمپول درمانی بسازد. بعد از انقلاب هیچگاه در ایران نماینده رسمی برای این محصول نداشته ایم و من در سفرهایی که به کشورهای دیگر داشتم و مراجعه کردم، شرایطی را برایم در نظر گرفتند که نتوانیم آن را وارد کشور کنیم. ما برای اولین بار توانتسیم این آمپول ها را خودمان تولید کنیم و نیازی به واردات این دارو نداشته باشیم. تا 5ماه پیش این آمپول ها جعبه ای 500هزار تومان به طور قاچاق در داروخانه ها توزیع می شد و یا بیماران از بازار آزاد خریداری می کردند.همین دارو که با جعبه ای 500 هزارتومان و به طور قاچاق مبادله می شد با جعبه ای 75 هزار تومان و به طور رسمی به فروش می رسد. این اتفاق در تاریخ ایران برای اولین بار است . این آمپول برای مشکلات پوست، مو، ناخن، بیماری های گوارشی و عوارض بیماری دیابت (لرزش های ناشی از دیابت) کاربرد دارد. کسانی که جراحی داخلی روده انجام می دهند این دارو به ترمیم زخم ها کمک می کند و عوارض دیابت را نیز به تعویق می اندازد . اما در ایران و به شکل عامیانه خانم ها برای درمان ریزش مو، تقویت ناخن، رشد ابرو، شفافیت پوست و … استفاده می کنند. کار سختی بود اما ما توانستیم به تولید این دارو برسیم. در مقام مقایسه اینطور است که برای تولید لوازم برقی از همان ابتدا بورد هواپیمای بویینگ تولید کنیم. یعنی بالاترین سطح را خواسته ایم و تولید هم کرده ایم. شدنی است و اینکه بزرگان می گویند : اگر بخواهیم، می توانیم، حقیقت دارد اما پشتکار لازم است و باید به کیفیت اهمیت بدهیم. آزمایشگاه کنترل کیفی وزارت بهداشت ایران این حرف را تایید می کنند که کسانی که این دارو را ازمایش کردند تا اجازه ورود آن به بازار را بدهند بسیار سختگیرانه عمل کرده اند اما با اینحال توانسته ایم مجوز ورود به بازار را داشته باشیم. کنترل های دارویی کشور ما مثل FDA  و حتی سختیگر تر از آن است. همین کسانی که مسئول کنترل بوده اند الان مشتری شرکت ما هستند و برای خانواده خود خرید می کنند. این برای ما بالاترین افتخار است که کسی که از لحاظ علمی و فنی مرجع هست، آنقدر به محصول ما اعتماد دارد که از ما خرید می کند. مردم از نظر روانی تمایلی به کالای ایرانی ندارند و این به چیزی در کیفیت محصولات ما برمیگردد. چون ما 99 درصد کار را خوب انجام می دهیم اما دقیقا  همان 1درصد که کیفیت کار پایین می آید مخاطب را پس می زند. این است که باید در تولیداتمان بیشتر به کیفیت اهمیت بدهیم تا بتوانیم تمام محصولات را خودمان تولید کنیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ