اگر پوستتان خشک و تحریک‌پذیر است، بخوانید-قسمت اول

مهرناز زاوه
اگر پوست خشک و تحریک‌پذیر دارید، دنبال محصولاتی بگردید که ترکیبات ملایم و آبرسان داشته باشند.

اگر پوست خشک و تحریک‌پذیر دارید، دنبال محصولاتی بگردید که ترکیبات ملایم و آبرسان داشته باشند. ترکیبات ملایم به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند و از آن در برابر آسیب‌های محیطی، مانند سرما یا آب و هوای خشک محافظت می‌کنند. روغن‌های گیاهی، مانند کره کاکائو، درخت روغن قلم، انبه و لانولین چند نمونه از این ترکیبات ملایم هستند. گلیسیرین، آلوئه‌ورا و عسل نیز از جمله ترکیبات آبرسان‌اند. در ادامه سه نمونه از رایج‌ترین ناراحتی‌های پوستی معرفی می‌شوند که ممکن است در فصول سرد سال تجربه کنید:
قرمز شدن پوست اطراف بینی: اگر پوست اطراف بینی‌تان ملتهب می‌شود، آن را با یک پاک‌کننده ملایم بشویید و شب‌ها به آن روغن بزنید.
لب‌های ترک‌خورده: لب‌های پوسته پوسته شده یا ترک خورده نه تنها از نظر ظاهری ناخوشایند هستند، بلکه برای شما نیز نامطلوب خواهند بود. برای جلوگیری از این عارضه بهتر است هر شب به لب‌های خود کرم بزنید تا التیام پیدا کنند. از برق لب‌های عطری اجتناب کنید، چون ممکن است باعث تشدید سوزش شوند.
دستان پوسته پوسته شده: شستن مکرر دست‌ها باعث می‌شود که پوست دست به مرور خشک شده و ترک بخورد. این عارضه نه تنها موجب ناراحتی می‌شود، بلکه هدف از شستن دست‌ها را نیز بی‌معنی می‌سازد، چون پوست‌های خشک و ترک خورده نمی‌توانند با آلودگی‌های محیطی مقابله کنند. استفاده مکرر از کرم دست می‌تواند از خشکی پوست جلوگیری کند، اما اگر دست‌هایتان پس از استعمال کرم نیز خشک هستند، بهتر است از محصولات روغنی استفاده کنید.
نحوه مراقبت از پوست‌های خشک
با نزدیک شدن فصول سرد سال، مراقبت از پوست‌های خشک به یک چالش بزرگ تبدیل می‌شود. وقتی دمای هوا پایین می‌آید، سطح رطوبت نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه پوست‌های خشک بیش از پیش تشنه آب می‌شوند. در ادامه نکاتی درباره نحوه مراقبت از پوست‌های خشک ارائه شده است. شما می‌توانید از این نکات برای رسیدگی به پوست‌های خشک و تحریک‌پذیر خود استفاده کنید و آن را سالم و هیدراته نگه دارید.
از پاک کننده‌های ملایم صورت استفاده کنید
از استعمال پاک کننده‌های ناملایم که حاوی عطر، سولفات و یا الکل هستند خودداری کنید. بهتر است پاک کننده‌ای بخرید که ملایم بوده و خواص مرطوب کننده داشته باشد. شوینده‌ها و پاک کننده‌های ناملایم، pH  پوست شما را مختل می‌کنند و باعث خشکی و سوزش بیشتر می‌شوند. هر پاک کننده‌ای که باعث می‌شود پوست شما ملتهب شود، یک پاک کننده ناملایم خواهد بود. اگر آرایش می‌کنید، صورت خود را با یک دستمال مرطوب یا روغن پاکسازی تمیز کنید.
از روغن صورت استفاده کنید
به جای استفاده از مرطوب کننده‌های حاوی آب، از روغن صورت استفاده کنید. پس از پاکسازی صورت، زمانی که پوستتان هنوز مرطوب است، ۳ تا ۵ قطره از روغن صورت را در کف دستان خود ریخته و صورتتان را به آرامی بمالید. روغن صورت باعث طراوت پوست شده و آن را هیدراته نگه می‌دارد؛ همچنین از آن در برابر آب و هوای سرد محافظت می‌کند. 
لایه‌برداری کنید
لایه‌برداری خیلی مهم است، چون کمک می‌کند از شر سلول‌های مرده پوست خلاص شوید. لایه‌های مرده پوست اجازه نخواهند داد که چربی به سطح پوست نفوذ کند. اگر پوست‌تان فوق العاده خشک است، باید از یک محصول ملایم استفاده کنید. به جای استفاده از کرم‌های لایه‌بردار فیزیکی که ممکن است پوست شما را بیشتر تحریک کنند، بهتر است از کرم‌های لایه‌بردار شیمیایی ملایم استفاده که بسیار خوب عمل می‌کنند.
منبع: ehow

کدام ماسک صورت مناسب پوست شماست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ