پناه به الکل برای رویایی با مشکلات! باوری جالب!

faateme1366
در حالی که مصرف مشروبات الکلی در ایران ممنوع است، با این حال سالانه مقدار زیادی مشروبات به ایران وارد می شود و جالب است که با وجود ممنوعیت و محدودیت های قانونی، افرادی به این مایع نوشیدنی اعتیاد دارند.

شاید به نظر برسد مصرف ممنوعیت مشروبات الکلی در مصرف آن تاثیرگذار باشد اما اینگونه نیست، البته مصرف آن در کشور یک دهم مصرف مواد مخدر است. به عبارتی تعداد معتادان به مواد مخدر یک میلیون و 300 هزار فرد است و تعداد معتادان به الکل 130 هزار فرد است.

مصرف الکل در ایران و اعتیاد به آن به اندازه مصرف مواد مخدر جدی گرفته نمی شود و اغلب افراد نوشیدن و اعتیاد به الکل را مهم نمی دانند در حالی اعتیاد به الکل به اندازه مواد مخدر حائز اهمیت است. الکل نوعی ماده مخدر است که در مقایسه با سایر مواد مخدر، راحت تر در اجتماع پذیرفته می‌شود. با این حال، قدرت اعتیادآوری آن کمتر از سایر انواع مواد نیست. الکل در زمره موادی دسته بندی می‌شود که فعالیت بدن را کند کرده و سرعت عملکردهای حیاتی آن را کاهش می‌دهد. در نتیجه فردی که الکل مصرف می‌کند به سختی راه می‌رود، بریده بریده صحبت می‌کند، و قادر نیست که به سرعت از خود عکس العمل نشان دهد.

اما چیزی که باعث می شود افراد به لحاظ فیزیکی به مشروبات الکلی روی آورند مشکلاتی است که با محیط اطراف خود دارند. مصرف الکل می تواند اختلال هایی نظیر ترس از مکان های عمومی، ترس های اجتماعی و اختلال اضطرابِ منتشر را پنهان کند. به همین دلیل است که افرادی که اضطراب اجتماعی دارند برای فائق آمدن بر مشکلشان به مصرف الکل روی می آورند. افراد مبتلا به  اختلال استرس از سانحه (PTSD) نیز این چنین هستند. به طور کلی اختلال های مصرف الکل با سایر اختلال های روانپزشکی همسان هستند. در واقع وابستگی به الکل یک بیماری جدی است.

زنان و مردان در صورت اعتیاد به الکل و مواد مخدر، آسیب‌ها و خطرات متفاوتی را تجربه می‌کنند که در هر دو این آسیب‌ها جدی و جبرا‌ن‌ناپذیر هستند. بدن زنان و مردان نسبت به الکل واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد. همچنین افسردگی در زنان شایع‌تر از مردان است و البته اعتیاد در مردان شایع‌تر است. همچنین احتمال دچار شدن به ضربه‌های عاطفی و به ویژه تروما در زنان معتاد تشدید می‌شود.

شاید جالب باشد که در مورد نوع ترک مشروبات الکلی راه حل های متفاوتی نیز برای آن وجود داشته باشد که تنها با یک جست وجوی ساده در گوگل در مورد مشروبات الکلی با عنوان هایی مانند کلاس های ترک اعتیاد، دعای برای ترک مشروب و کمپ های تخصصی ترک مشروب برخورد می کنیم.

البته کلاس های ترک اعتیاد و یا کمپ های تخصصی مشروبات الکلی ممکن است که قابل بررسی باشند اما عنوان هایی چون دعا برا ترک اعتیاد ممکن است با خرافه هایی بیان شود که مشکلات دیگری را ایجاد کنند. اما در مورد مصرف مشروبات الکلی آمارهای جالبی وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی بین سال های 2010 تا 2011 ایران را در رده بندی جهانی میزان مصرف الکل در رده 166 قرار داده است. که البته زیاد هم نباید خوشحال بود چرا که بر طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، ‌هر چند ایران در رده های پایین مصرف مشروبات الکلی در جهان قرار گرفته است، ‌اما افرادی که در ایران مشروبات الکلی مصرف می کنند با خوردن 35 لیتر مشروب در سال در رده  19 و پر مصرف ترین مشروب خورها قرار دارند که این خود زنگ هشداری جدی به شمار می رود.

از سویی دیگر بر اساس آمار های تخمینی نزدیک به 200 هزار نفر معتاد به الکل در ایران وجود دارند و سالانه 60 تا 80 میلیون لیتر معادل 730 میلیون دلار الکل به ایران قاچاق می‌شود که 80 درصد الکل قاچاقی از مرزهای غربی وارد کشور می‌شود. در سال 1390 بیش از 820 راننده مست دستگیر شدند.

اما آمار دسترسی این مشروبات الکلی به مراتب جالب تر از میزان مصرف آنها است. ستاد مبارزه با موادمخدر در سال 1382میانگین زمان دسترسی به انواع مختلف موادمخدر را 22دقیقه و مشروبات الکلی را 17دقیقه اعلام کرده است که این زمان دسترسی قطعا کاهش داشته است. این در حالی است که روزانه 115 کامیون قاچاق مواد و الکل به کشور وارد می کنند.

منبع: پارسینه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ