چشمانتان را آموزش دهید که بهتر ببینند

مهرناز زاوه
اخیرا محققان توانسته‌اند روشی بیابند که می‌توان با آن میزان حساسیت کنتراست (یا هم‌سنجی) چشم را ترمیم و تقویت کرد.

اخیرا محققان توانسته‌اند روشی بیابند که می‌توان با آن میزان حساسیت کنتراست (یا هم‌سنجی) چشم را ترمیم و تقویت کرد؛ همانطور که می‌دانید حساسیت کنتراست نوعی حس بینایی است که با قدرت تشخیص تفاوت بین چیزهای روشن و تاریک مرتبط بوده و اغلب با بالا رفتن سن از بین می‌رود. 
یکی از محققان در این زمینه می‌گوید: برای مدتی این مسئله مطرح شد که نورون‌های مغزی را می توان تقویت کرد، و در واقع شما می‌توانید تعداد سیناپس‌های مربوط به آن را با بالا رفتن سن افزایش دهید. پروفسور اندرسون در این زمینه، از سوژه‌های مسن‌تر و جوان‌تر –دانشجویان دانشگاه و افراد سالخورده‌ای در اوایل ۷۰ سالگی‌– استفاده کرد و از آنها خواست تا در تعدادی جلسات آموزش بصری شرکت کنند. بعد از یک سنجش پایه از بینایی افراد، از آنها خواسته شد تا این مسئله را تشخیص دهند که آیا تصاویر راه راه در صفحه‌ی کامپیوتر در جهت عقربه‌های ساعت می‌گردد یا خلاف آن. محرک مربوطه در این آزمایش، قدرت بینایی آنها را به چالش می‌کشید، چرا که دارای کنتراست پایینی بود –‌در واقع بخشی از مغز ما که بیشترین آسیب را طی زمان می‌بیند‌– درست به مانند صداهای بصری مانند برفک در کانال تلویزیون بدون هیچ سیگنالی.
نتایج نشان داد پیشرفت چشمگیری در بین افراد مسن دیده شد. بعد از پنج روز آموزش، آنها قادر بودند سوژه‌هایی با کنتراست کم را به خوبی افراد ۲۰ ساله‌ای که آموزش ندیده بودند ببینند. از طرفی دیدِ نزدیک آنها هم افزایش پیدا کرد. پس از آموزش، افراد سالخورده نه تنها می‌توانستند خصوصیات اضلاع هر چیز را به خوبی تشخیص دهند، بلکه قادر بودند حروف بیشتری را در جدول الفبا شناسایی کنند. البته قدرت بینایی داشنجویان هم بهتر شد اما چندان چشمگیر نبود. این اتفاق نشان می‌دهد که مغز حتی در سنین بالا هم می‌تواند مجددا سیم‌کشی خود را انجام دهد.
منبع: medicaldaily

درمانی طبیعی برای تقویت چشم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ