تربیت جنسی را جدی بگیرید! (قسمت اول)

faateme1366
اگر مهارت حفظ حریم را به کودکان بیاموزید می‌توانید از دلواپسی خطر آسیب‌های جنسی درباره بچه‌ها تا حد زیادی در امان بمانید. (ادامه مطلب را در لینک قسمت دوم در انتهای مطلب بخوانید.)

اغلب والدین از رشد احساسات جنسی فرزندان خود نگران می‌شوند.

اگر مهارت حفظ حریم را به کودکان بیاموزید می‌توانید از دلواپسی خطر آسیب‌های جنسی درباره بچه‌ها تا حد زیادی در امان بمانید. برای فراگیری این مهارت ابتدا باید جواب چند سؤال مهم را بدانید؛ سؤالاتی از قبیل اینکه احساسات جنسی چیست و از چه زمانی بروز می‌کند؟ راه مقابله با آسیب‌های این ماجرا چیست؟ و … . ما در این مطلب به پاسخ این سؤال‌ها می‌پردازیم.

شروع احساسات جنسی و تربیت جنسی از چه سنی است؟

بچه‌ها از چندماه پس از تولد، متوجه جسم خود می‌شوند. کم‌کم با دست‌ها و پاهای خود بازی می‌کنند تا جایی که بقیه اندام‌های خود را کشف می‌کنند. بچه‌ها با کشف تدریجی اندام بدن خود به لذت‌های وصف نشدنی می‌رسند، لذت‌های دوران نوزادی و نوپایی اگرچه هیچ ارتباطی با نوع لذت‌های بزرگسالی ندارد اما می‌تواند شروع یک روند و عادت باشد. حدودا در 3سالگی اغلب بچه‌ها متوجه تفاوت خود با جنس مخالف می‌شوند و این روند تکاملی ادامه پیدا می‌کند. اما گاهی والدین از این نکته غافل می‌شوند، به‌همین دلیل اغلب والدین نگرانی درباره تربیت جنسی فرزند خود را در بهترین حالت ممکن برای سال‌های بلوغ مناسب می‌دانند و فکر می‌کنند روزی کودک یا نوجوانشان را به گوشه‌ای می‌برند و به او همه آموزش‌های مورد نیازش را منتقل می‌کنند. اما واقعیت این است که تربیت جنسی و واژه‌های مهم همراه آن، مثل آموزش دادن حریم‌خصوصی درباره بدن، کمک به حفظ حیای فطری‌ای که کودک با آن به دنیا می‌آید و… به مرور زمان و پله‌پله باید انجام بگیرد. نشانه تربیت جنسی خوب یک خانواده این است که بچه‌ها قبل از دوران بلوغ طوری آمادگی حفظ حریم خود و دیگران را پیدا کرده باشند که بتوانند از نتایج مطلوب آن در دوران پرحرارت و غیرمتعادل بلوغ استفاده کنند.

در یک نگاه کلی می‌توان گفت که در دوران پیش از دبستان، کودکان اغلب به‌علت تحریک‌پذیری زیاد و کنجکاوی ممکن است بیشتر دچار آسیب شوند. کودک در سنین مدرسه تا سن بلوغ به‌دلیل تعاملات با محیط خارج از خانواده و کسب اطلاع از محیط‌های دیگر و شکل‌گیری نخستین نشانه‌های آمادگی بلوغ و تبعات آن نیازمند مراقبت آگاهانه و هوشمندانه پدر و مادر است. رشد طبیعی، درست و کنترل شده احساسات جنسی می‌تواند به آرامش، شادی درونی، استفاده درست از انرژی درونی، رضایت از زندگی زناشویی آینده خلاقیت و… منجر شود. آنچه اهمیت دارد این است که مراقبت از فرزندان نباید فقط با نگرانی همراه باشد که منجر به همراهی دائمی با فرزند، رساندن فرزند به مدرسه، گفت‌وگوهای بازجویی مانند و… شود. تربیت و مراقبت اینچنینی در حقیقت، اهمیت نقش مراقبت درونی فرزند از خود را نادیده گرفته است. یک پدر و مادر خوب می‌توانند با ایجاد و مدیریت زمینه‌ها فرصت ایجاد خطر را کنترل کنند اما این خود فرزند است که باید خودکنترلی پیدا کند.

کودکم را چطور به سپر دفاعی مجهز کنم؟

پیشگیری کنید

مثل همیشه نباید فراموش کرد که پیشگیری بهتر از درمان است. هیچ پدر و مادری امروز به بهانه‌هایی چون «منع کردن بچه را حریص می‌کنه»، «کم‌کم عادی می‌شه» و… به فرزند چهارماهه خود قورمه‌سبزی نمی‌دهد. این مثال خوبی است تا ریشه برخی کنجکاوی‌های زودهنگام بچه‌ها را در مورد مسائل جنسی بررسی کرد. خانواده‌ای که در آن، محرک‌های جنسی در قالب رسانه‌های نامناسب یا رفتار نامناسب اعضای خانواده به کودک منتقل می‌شود و دارای حریم‌های مطلوب نیست، خیلی زود به بیداری جنسی و بلوغ زودرس منجر می‌شود. پس در قدم اول، این خانواده و اعضای اصلی آن هستند که باید برای خود حریم داشته باشند تا حفظ و مراقبت از این حریم‌ها به کودکان هم منتقل شود. با این قاعده طبیعی می‌توان اول منتظر بلوغ عقلی کودک و سپس بلوغ جنسی او بود. با این پیش‌بینی‌ها، حتی اگر خطری متوجه کودک شود، کودک توان تشخیص و انتخاب راه‌حل منطقی را خواهد داشت زیرا مراقبت از حریم شخصی برای او نهادینه شده است.

ازکلمات کلیدی استفاده کنید

برای آموزش مفهوم مراقبت از خود به کودک، قبل از آنکه وارد مرحله آموزش مستقیم شوید می‌توانید با استفاده از تاکید بر برخی کلمات مثل «اجازه هست»، «امنیت»، «خدا همیشه مراقب ماست»، «احترام به قانون مهمه»، «حریم»، «دوری از غریبه‌ها» و کلماتی از این دست، برخی واژه‌ها را برای او آشنا کرده باشید. در موقعیت‌هایی مثل زمان تعویض لباس او به حیای او احترام بگذارید و بگویید: «من اجازه ندارم به تو نگاه کنم، کارهای شخصی‌ات را خودت انجام بده». با این روش، شما برخی مراقبت‌ها را به‌صورت عملی به او یاد می‌دهید.

ادامه مطلب را در این لینک بخوانید. کلیک کنید

منبع: همشهری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ