معتادان امروز زودتر از دیروزی‌ها به آخر خط می‌رسند! (قسمت دوم)

jalalvand
پنجم دی ماه نشست خبری ستاد مبارزه با موادمخدر در مجتمع فرهنگی شقایق تهران برگزار شد. در این نشست به دستاوردهای 7 ماهه اول امسال و مقایسه آن با سال گذشته در حوزه‌های مختلفی مانند نوسانات قیمت موادمخدر، تلاش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با موادمخدر، تغییر الگوی مصرف معتادان ایرانی از سنتی به صنعتی، جمع‌آوری معتادان متجاهر و افزایش زنان متجاهر و ... اشاره شد.

لطفا ابتدای مطلب را در معتادان امروز زودتر از دیروزی‌ها به آخر خط می‌رسند!(قسمت اول) بخوانید

دکتر افشار تصریح کرد: «یکی از اولویت‌های اصلی ستاد که به شدت از آن غفلت شده در حوزه پیشگیری اولیه است. براساس سند جامع، دستگاه‌های ستاد مکلف بودند در طول برنامه‌ پنجم توسعه، 40 درصد از جمعیت هدف را تحت پوشش قرار دهند.

متاسفانه از لحاظ میزان پوشش مشکل‌هایی وجود دارد. در مهم‌ترین گروه هدف که دانش‌آموزان هستند 8 تا 10 درصد موفقیت را مشاهده می‌کنیم…اعتقاد راسخ داریم دولت به تنهایی نمی‌تواند این وظیفه مهم را به دوش بکشد.

جمعی از بزرگ‌ترین خیرین کشور شامل خیرین سلامت، مدرسه‌ساز، مسجدساز، انجمن‌های حمایت از بیماری‌ها و مشکل‌های اجتماعی را دعوت کردیم تا در این زمینه با ما همکاری کنند…»

در استان تهران صحبت‌هایی مبنی بر این بود که تعداد معتادان متجاهر در شهر تهران زیاد شده‌ است. دکتر افشار با اشاره به این نکته گفت: «یک علت افزایش معتادان متجاهر، تغییر الگوی مصرف از سنتی به صنعتی است. تحقیقات نشان داده مواد صنعتی زودتر باعث متجاهر شدن یا خیابانی شدن معتادان می‌شود.

در مورد مواد سنتی خیابانی شدن معتادان یک دوره 8 تا 10 ساله است ولی در مورد مواد صنعتی و آمفتامین‌ها یک دوره 2 تا 4 ساله است. خیابانی شدن به این معناست که افراد زودتر به آخر خط می‌رسند. دومین علت افزایش متجاهرها، کاهش بودجه مربوط به مداخلات کاهش آسیب در معتادان خیابانی بود.

موضوع مهم بعدی زنانه شدن اعتیاد است. زنان نسبت به اعتیاد بسیار شکننده‌ترند و زودتر به آخر خط می‌رسند. با افزایش تعداد متجاهرها مسئولان تصمیم گرفتند بودجه‌ای را به توسعه خدمات کاهش آسیب اختصاص دهند. دستگاه‌های دیگری مانند سازمان بهزیستی کشور و وزارت بهداشت به کمک ستاد آمدند و بودجه معادل 2 برابر ستاد را به این کار اختصاص دادند.

از تجمیع این بودجه‌ها قرار است در کلانشهرهایی که بیشتر با چنین معضلی روبرو هستند، با توسعه کمی و کیفی خدمات باعث کاهش آسیب شویم. این کار در تهران و 5 شهر بزرگ دیگر انجام خواهد شد…بحث ساماندهی زنان متجاهر خیابانی اهمیت زیادی دارد. مرکزی به نام شفق به‌صورت اختصاصی برای این کار در نظر گرفته شده و زنان متجاهر جمع‌آوری شدند و تحت برنامه‌های درمانی قرار گرفتند.

در مورد متجاهران مرد نیز طی 2 ماه گذشته قریب به 4 هزار نفر جمع‌آوری و غربالگری شدند. از این تعداد حدود 3 هزار نفر معتاد متجاهر خیابانی بودند که 100 نفرشان اتباع بیگانه بودند و در اختیار ارگان‌های ذی‌ربط قرار گرفتند تا به کشورهای خودشان اعزام شوند. تعدادی هم اصلا معتاد نبودند.

این افراد هم در اختیار مراکز شهرداری قرار گرفتند. هیچ کدام از معتادان رها نشدند. اثبات شده اگر بعد از همه این برنامه‌ها و تلاش‌ها، برنامه پیشگیری از عود و صیانت وجود نداشته باشد رد سم‌زدایی می‌‌شود و ظرف مدت 6 ماه بعد از خروج از این مراکز دوباره به اعتیاد روی خواهد آورد.

متاسفانه در حمایت‌های اجتماعی از معتادان و خانواده‌های آنها هم بسیار ضعیف عمل شده است. صدا و سیما، رسانه‌ها و مردم گلایه جدی درباره محله هرندی و پارک‌های آن ناحیه داشتند و این موضوع کاملا رسانه‌ای شد. آخرین اخبار نشان می‌دهد این محله کاملا پاکسازی شده و امیدواریم بعد از سم‌زدایی معتادان، حضور آنها در مناطق شهری به حداقل برسد.»

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: کروکودیل جدیدترین مواد مخدر در ایران…

اور دوز مواد مخدر چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ