مراقب باشید از مرغ مریضی نگیرید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
وقتی مرغ یا محصولاتی نظیر آن می‌خرید، تا حد امکان از دست زدن به بسته‌بندی آن خودداری کنید. یک کیسه پلاستیکی بردارید، آن را پشت و رو کنید و از آن برای برداشتن مرغ استفاده کنید.

در ادامه‌ی قسمت اول به موارد مهمی درباره جلوگیری از انتقال ویروس از مرغ و پرندگان به انسان اشاره کردیم. در اینجا موارد دیگری را می‌خوانیم.
درست کردن ماکیان
شما نمی‌توانید باکتری‌ها را ببینید یا ببویید، و راهی هم وجود ندارد که از این مسئله مطمئن شوید که مرغی که از فروشگاه خریده‌اید، فاقد باکتری است. پروفسور باربارا کوالسیک در این باره می‌گوید: پیش فرض من این است که تمام مرغ‌ها آلوده به سالمونلا و کامپیلاباکتر هستند. در اینجا به نکات مهمی درباره پیشگیری از انتقال هر نوع عفونتی از مرغ‌ها می‌پردازیم.
در سوپرمارکت
وقتی مرغ یا محصولاتی نظیر آن می‌خرید، تا حد امکان از دست زدن به بسته‌بندی آن خودداری کنید. یک کیسه پلاستیکی بردارید، آن را پشت و رو کنید و از آن برای برداشتن مرغ استفاده کنید. بعد در آن را ببندید تا دست‌هایتان و سایر اقلام موجود از آلودگی و عفونت به دور باشد. سفارش گوشت از مغازه قصابی هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد چرا که اغلب آن را در کاغذ قصابی می‌پیچند که آن هم آب مرغ را به خود می‌گیرد. در این شرایط، قصاب به طور اجتناب ناپذیری سطح بیرونی آن را هنگام پیچیدن، لمس می‌کند و حتی اگر دستکش‌های چرمی هم به دست کرده باشد احتمال آلودگی وجود دارد. راه حل این است که دهانه یک کیسه پلاستیکی را باز کنید و از قصاب بخواهید که مرغ را داخل آن بیاندازد.
در خانه
وقتی این مرغ یا پرنده را به خانه آوردید، سعی کنید آن را به شکل مناسبی در یخچال یا فریزر قرار دهید و دمای یخچال حدود ۴۰ درجه یا کمتر باشد و ظرف یک یا دو روز آن را بپزید یا فریز کنید. قرار گرفتن مرغ در سرما باعث کند شدن رشد باکتری می‌شود؛ و فریز کردن آن میزان کامپیلوباکترها را کاهش می‌دهد.
بهتر است مرغ را در ظرف دیگری برای نگهداری قرار دهید، مثلا یک ظرف کم‌عمق برای پخت تا کمترین تماس را با سایر غذاها داشته باشد. از طرفی آن را در قفسه پایینی یخچال بگذارید که احتمال نشت یا بیرون ریختن آب آن کمتر باشد.
وقتی می‌خواهید آن را بپزید، بهتر است در طول شب آن را از فریزر بیرون بگذارید، جایی که زیاد هم گرم نباشد. در اینجا به چند مورد از نکات مهمی که باید حین پختن آن رعایت کنید می‌پردازیم:
دستتان را به مدت ۲۰ ثانیه با آب گرم بشویید، در واقع قبل و بعد از دست زدن به مرغ آن را با آب و صابون شستشو دهید.
خود مرغ را هیچ‌گاه نشویید، هرچند بسیاری از مصرف‌کنندگان این محصولات معتقدند که شستن مرغ ایده خوبی است. اما اگر بخواهیم از دیدگاه امنیت غذایی به مسئله نگاه کنیم، واقعا عمل وحشتناکی است. شما نمی‌توانید با شستشوی مرغ، سالمونلا و کامپیلوباکتر مرغ را از بین ببرید، و آب هم وضعیت آنها را بدتر می‌کند.
سعی کنید از تخته‌های بُرش مخصوص برای ماکیان، گوشت و ماهی استفاده کنید. برش دادن غذاهایی که خام می‌خورید مانند سالاد سبزیجات بر روی یک سطح مشترک می‌تواند منجر به آلوده شدنشان شود.
و اگر می‌خواهید به مرغتان ادویه بزنید، بهتر است در ظرفی کوچک، ترکیب ادویه‌های مختلفتان را درست کنید و بعد مرغ را به آن آغشته کرده و بمالید.
منبع:‌ lifescript

مرغ یا خروس؛ کدام خواص بیشتری دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ