خالکوبی های شبرنگ در یک طرف کفه ترازوی سلامتی! (قسمت اول)

jalalvand
«از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید» این حرف دل افرادی است که برای زیبایی یا تنوع عوارض و خطرات تاتو و خالکوبی را به جان خریده و به سوزن‌های رنگی تن دادند اما حال به دلایلی دیگر از آن پشیمان هستند.

طبیعتا اشتیاق این افراد به انجام تاتو یا خالکوبی بر بدن قرار نیست تا پایان عمر در آنان زنده باشد چرا که عده زیادی پس از مدتی از خالکوبی پشیمان شده و به دنبال راههایی برای محو آن از پوستشان هستند.

دلایل مختلفی می‌تواند باعث شود تا افراد از خالکوبی پوست خود پشیمان شوند از مد افتادن و تکراری شدن طرح تاتو با هدف ایجاد تغییر و یا دلایل اجتماعی مثل قبح تصویر و یا به طور کلی فعل خالکوبی می‌تواند افراد را برای محو تاتو به تکاپو بیاندازد.

برخی از افراد نیز برای فراموش کردن هرگونه آثاری از زندگی گذشته به دنبال راهی برای محو تاتو هستند اما همه راههایی که برای این کار است چندان نتیجه بخش نیست. 

این افراد برای از بین بردن آثار خالکوبی به اقدامات مختلفی همچون انجام عمل جراحی، سوزانیدن با اسید یا با محلول‌های شیمیایی، تراشیدن و … دست می‌زنند که نتایج آن نه تنها باعث از بین رفتن و محو تاتو نشده بلکه اثرات نامطلوب و نازیباتر از خود بر جا می گذارد که ناراحتی و نارضایتی فرد را دو چندان می‌کند.

سعید، یک پسر20 ساله است که در این رابطه می‌گوید: در 17 سالگی خالکوبی روی بازویم انجام دادم و با گذشت سه سال از این کار پشیمان شدم. در دوران سربازی یکی از سربازها گفت می‌تواند خالکوبی را از پوستم پاک کند و با تیغ آن قسمت از پوست را تراشید. 

با وجود این که قسمتی از خالکوبی از بین رفت اما همون قسمت بعد سه ماه گوشت اضافی اورد طوری که الان منظره خیلی بدی پیدا کرده و نمیدانم با درمان‌های پزشکی به شکل اولیه خود بازمی گردد یا نه.

هر که طاووس خواهد….

هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد. تاتو ابرو، خط چشم، خط لب و طرح های زیبای دیگر بر بدن شاید وسوسه کننده باشد اما آثار احتمالی و قطعی که بر سلامتی پوست و یا سلامتی عمومی بدن خواهد گذاشت اغلب وسوسه انجام تاتو را ناکام می گذارد اما نه همیشه.

عفونت‌های چرکی، ظهور حاد بعضی از بیماری‌های پوستی همچون پسوریازیس و یا لیکن پلان، ایجاد آلرژی و حساسیت پس از انجام تاتو و از همه مهمتر وجود آمدن عارضه مهلکی که در پی انجام تاتو بر روی یک خال، سرطان پوست ایجاد می‌شود که البته عارضه‌ای نادر در بین افراد است.

ایجاد آلرژی و حساسیت پس از انجام تاتو نیز عارضه‌ای دیگر است که ممکن است به علت نوع رنگ به کار گرفته شده باشد.همچنن گاهی در مسیر ورود سوزن تاتو در پی ایجاد واکنش پوستی ضایعه‌ای شبیه به سوختگی برجسته ضخیم و بد رنگ در طول تاتو انجام شده بوجود می‌آید که منظری شبیه به سوختگی (کلوئید) به خصوص در زنان به وجود می آورد.

از عوارض شایع تاتو تغییر رنگ مواد تاتو وبه صورت رنگهای نامطلوب مانند آبی و سبز است و پاک کردن آنها مشکل و اصلاح آن با اضافه کردن رنگهای دیگر هم رنگ دلخواهی ایجاد نمی کند. نگاهی به یک مورد از این عوارض می تواند درس عبرتی برای داوطلبان تاتو درآینده باشد.

به گزارش خیرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یزدان بخش نجفیان، یک متخصص پوست و مو با بیان این که بیماری‌هایی همچون هپاتیت‌ها وHIV که مدتها بی‌علامت مانده و دربدن اشخاص پیشرفت می‌کنند، می‌گوید: این بیماری‌ها معمولا با تاخیری که در تشخیص اتفاق می افتد درمان نا پذیر است.اما عفونتهای موضعی مانند زرد زخم و باد سرخ و تبخال که چون زودرس وعلامت‌دار هستند بیمار متوجه شده و درمان می‌شود.

واکنش‌های حساسیتی به مواد رنگی تاتو یکی دیگر از عوارض این کار است که ممکن است حتی بعد از 10 سال ظاهر شود و بیمار درمحل تاتو دچار اگزما وخارش دائم شود واز آن بدتر ناسازگاری مواد تاتو در پوست باعث ایجاد برآمدگی‌ها و زخمهای عجیب وغریب است که آن‌ را واکنش جسم خارجی می نامند. گاهی نیز درمحل تاتو گوشت اضافی تولید می شود.

چرا پزشکان به خالکوبی “نه” می‌گویند؟

بسیاری از بیماری‌های پوستی و خونی نتیجه خالکوبی و استفاده از رنگ‌ها در عمل تاتو است که یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در ارتباط با خالکوبی واکنش‌های آلرژیک به رنگدانه‌های تاتو است.

خارش، برجستگی و بثورات جلدی می‌تواند روزها، ماه‌ها و یا حتی سال‌ها پس از انجام خالکوبی ایجاد شود. بزرگ‌ترین خطر برای سلامتی فرد در زمان انجام خالکوبی در شرایط غیربهداشتی، به طور بالقوه انتقال بیماری‌های خونی همچون هپاتیت B یا C است، اما خطر کمتر شناخته شده، قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین است.

منابع علمی معتبر بین‌المللی همچون FDA مجوزی برای هیچ رنگی برای تزریق زیرپوستی با کاربرد آرایشی از این اداره کل صادر نشده و مراجع علمی کشور نظیر مرکز تحقیقات پوست دانشگاه شهید بهشتی نیز مؤید مورد فوق است.

در حال حاضر بیش از 50 رنگدانه با تون‌های مختلف برای خالکوبی(تاتو) استفاده می‌شود و اگر چه برخی از مواد افزودنی رنگی برای استفاده در لوازم آرایشی موضعی تأییدیه دارند، اما هیچ کدام برای تزریق به پوست مورد تأیید نیست. همچنین استفاده از حنا در خالکوبی‌های موقت نیز توسط وزارت بهداشت تأیید نشده و حنا فقط برای استفاده به عنوان یک رنگ مو مورد تأیید است.

لطفا ادامه مطلب را در خالکوبی های شبرنگ در یک طرف کفه ترازوی سلامتی!(قسمت دوم) بخوانید

منبع: ایسنا

لینک مرتبط: با تاتو قند خون‌تان را اندازه بگیرید

عجیب‌ترین روش برداشتن تاتو!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ