خالکوبی های شبرنگ در یک طرف کفه ترازوی سلامتی! (قسمت دوم)

jalalvand
در این مقاله دو قسمتی با شما در مورد خطرات خال کوبی صحبت می کنیم.

لطفا ابتدای مطلب را در خالکوبی های شبرنگ در یک طرف کفه ترازوی سلامتی!(قسمت اول) بخوانید

زینب ظاهری- رییس کارگروه آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌ وگو با خبرنگار سلامت ایسنا مطلب فوق را تایید کرده و می‌افزاید: هیچ کدام از رنگدانه‌های تاتو برای تزریق در پوست مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و این امر شامل همه رنگدانه‌های تاتو، از جمله آنهایی که برای نور ماوراء بنفش(UV) و یا درخشش در تاریک استفاده می‌شوند‌، است.

به طور مثال سارکوئیدوز یک بیماری خودایمنی است که با تورم و خارش همراه بوده و می‌تواند در یک یا چند دهه پس از عمل تاتو رخ دهد و باعث درگیری سایر اندام‌های بدن همچون ریه‌ها و یا چشم شود.

ظاهری با بیان اینکه سازمان وزارت بهداشت جهانی(FDA) در حال حاضر در حال انجام تحقیقات برای تعیین تأثیرات بلندمدت قرار گرفتن این رنگ‌ها در مقابل نور و همچنین تجزیه آنها در بدن است، گفت: سلول‌های بدن به عنوان یک سد دفاعی در برابر عفونت ممکن است درست همانگونه که بدن را از باکتری‌ها و سایر مواد خارجی رهایی می‌دهند باعث هضم و از بین بردن جوهر تاتو شوند.

همچنین عنایت‌الهی سلیمی، داروساز و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در رابطه با رنگ‌های تاتو می‌گوید: مطالعات نشان می‌دهد که رنگدانه‌های رایج مورد استفاده در رنگ‌های زرد (رنگدانه زرد 74) ممکن است توسط آنزیم شکسته، و متابولیزه شود.

فلزات سنگین یافت شده در رنگ‌های تاتو شامل کبالت، سلنیوم، کروم، آنتیموان، آرسنیک، باریم، کادمیوم، سرب، جیوه، قلع، روی، محلول مس و نیکل است که چندان برای سلامتی انسان مفید نخواهد بود.

همان‌گونه که سلیمی می‌گوید رنگ‌های با تون سبز بالاترین سطوح فلزات غیر سازگار را دارند و پس از آن آبی و سفید قرار دارند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مواد تشکیل دهنده معمول جوهرهای سبز رنگ همچون سرب، کروم و مس است، جوهرهای آبی رنگ معمولا حاوی کبالت و مس و رنگ‌های سفید معمولا حاوی سرب، روی و باریم است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، معتقد است: ترکیب جوهر تاتو به طور چشمگیری در طول سال‌های اخیر تغییر کرده است.

وی در این رابطه می‌افزاید: در گذشته، نمک‌های فلزی، سرب، کبالت، و کربن در جوهر مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه، بسیاری از جوهرهای خالکوبی مدرن(به ویژه رنگ‌های قرمز و زرد) حاوی رنگ‌های آزو آلی با رنگدانه‌های با پایه پلاستیکی است که دارای مصارف صنعتی در چاپ، نساجی، و رنگ خودرو است.

به ویژه این که در میان مواد تشکیل دهنده جوهر تاتو رنگدانه‌ها اغلب حاوی فتالات‌ها و هیدروکربن‌ها نیز هستند که سرطان‌زا بوده و باعث اختلال در غدد درون‌ریز می‌شوند.

همیشه راه بازگشتی وجود ندارد

همیشه افراد برای محو خالکوبی خود راه درستی را انتخاب نمی‌کنند گاهی به راههای غیرعلمی و زیانباری برای از بین بردن خالکوبی فکر می‌کنند که احتمال نتیجه بخش بودن آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای محو خالکوبی روش های مختلفی وجود دارد که هر یک از این روش ها به لحاظ میزان عوارض و تاثیر متفاوت است.

اولین و قدیمی ترین روش علمی برای این کار روش میکرو پیگمنتیشن است که در این روش بر اساس رنگ پوست بیمار، از یک نو جوهر خاص استفاده می‌شود و با تزریق آن را در ناحیه تاتو رنگ تاتو روی پوست را می‌پوشاند و باعث بی رنگ شدن تاتو می‌شود.

درمان با لیزر راه حل دیگری است که در راستای پشیمانی از خالکوبی می‌توان به کار بست. در واقع این شیوه درمان انتخابی برای برداشتن خالکوبی است. لیزرهای متفاوت بر انواع جوهرهای به کار رفته در خالکوبی اثرات متفاوت دارند.

برای مثال لیزر یاقوت کیو سوئیچ و لیزرهای یاگ کارآیی خوبی در برداشتن جوهر جوهر آبی- سیاه و قرمز دارند، اما ممکن است نتواند جوهر سبز را محو کنند. جوهر آبی روشن را معمولا نمی‌توان با لیزر محو کرد. به هر حال با پزشک درباره نوع لیزری که برای برداشتن خالکوبی خاص شما بهتر عمل می‌کند، باید مشورت کرد.

در واقع استفاده از لیزرهای ابلیتیو (ablative) که مثل لیزر اربیوم و CO2 است و در پاک کردن تاتوها و طی چند جلسه لایه برداری استفاده می‌شود ولی این نوع لیزر عوارضی مانند بر جای گذاشتن اسکار بعد از انجام لیزر دارد و پزشکان به افراد مستعد به ایجاد جای زخم و افراد با پوستهای تیره توصیه نمی‌کنند.

همچنین استفاده از لیزرهای Non ablative مثل کیو سوییچ روبی و کیو سوییچ (nd-yag) است که برای پاک کردن یک نوع طیف نوری استفاده می‌شود و طی سه جلسه مراحل کار انجام می‌شود.

در این روش با تراش خیلی جزیی که توسط نور لیزر انجام می‌شود می‌توان تاتوها را پاک کرد به این ترتیب که نور لیزر به پیگمان‌های رنگ شده با تاتو می‌رسد و به آن برخورد می‌کند و ان‌ها را از بین می‌برد و این پیگمانه‌ای تخریب شده توسط غدد لنفاوی و سیستم گردش خون برداشته شده و از بین می‌روند.

روش دیگر برای محو خالکوبی برداشتن لایه‌های پوست حاوی جوهر خالکوبی با استفاده از جراحی است. همچنین استفاده از مواد شیمیایی برای تحریک کردن پوست و پوست‌برداری به شیوه “درم ابریژن“dermabrasion یا “سالابریژن” salabrasion از دیگر روش هایی است که در میان مردم رایج است.

برداشتن خالکوبی به دلایلی متعددی ممکن است مشکل باشد. جوهرهای خالکوبی از لحاظ غلظت رنگ به کار رفته استاندارد نشده‌اند، و هنگام خالکوبی ممکن است رنگ با سوزن به اعماق متفاوت پوست فرستاده شود. نوع رنگ نیز بر چگونگی محو شدن خالکوبی موثر است. خالکوبی‌های آبی تیره و سیاره به آسانی برداشه می‌شوند، برداشتن خالکوبی‌های سبز و زرد از همه مشکل‌تر است.

منبع: ایسنا

لینک مرتبط: با تاتو قند خون‌تان را اندازه بگیرید

عجیب‌ترین روش برداشتن تاتو!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ