تعداد افراد مبتلا به HIV سالانه ۱۰ درصد افزایش پیدا می کند!

jalalvand
وزیر بهداشت، درمان و آ‌موزش پزشکی گفت: تعداد مبتلایان به ویروس ایدز در کشور سالانه ۱۰ درصد رشد دارد و الگوی ابتلا به این ویروس به سمت ارتباطات جنسی پر خطر رفته است.

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان درباره علل رشد بیماری ایدز در کشور توضیح داد: آمارهای وزارت بهداشت حاکی از این است که رشد انتقال عفونت ویروس ایدز در کشور سالانه 10 درصد است.

وی افزود: واقعیت مهم درباره عفونت ویروس ایدز در جامعه ما این است که بر خلاف گذشته که الگوی اصلی انتقال این عفونت استفاده از مواد مخدر تزریقی بود، امروز عامل اصلی انتقال این ویروس ارتباطات جنسی و ارتباطات پر خطر جنسی است و مصرف شیشه و مواد مخدر صنعتی نیز به گسترش این بیماری دامن زده است.

هاشمی گفت: مصرف مواد روانگردان صنعتی نیز در جامعه رو به فزونی است، این مواد به راحتی در دسترس افراد است و آ‌سیبهای اجتماعی زیادی را در حوزه مسائل اخلاقی و اجتماعی به وجود آورده است.

وی درباره علل رشد این عفونت در کشور توضیح داد: یکی از علل گسترش این بیماری در کشور پنهانکاری درباره آن و نگفتن واقعیتهای این بیماری به مردم است.

وی گفت: نه تنها درباره بیماری ایدز بلکه درباره همه مسائلی که سلامت مردم را تهدید می‌کند باید با مردم صریح صحبت کنیم و صحبت کردن در لفافه هیچ مشکی را حل نمی کند.

وی افزود: مردم باید همه آنچه را که به سلامتشان مربوط می‌شود، بدانند، باید بدون پرده پوشی واقعیتهای جامعه را به مردم بازگو کنیم حتی اگر برخی احساس تهدید هم بکنند، از پنهانکاری بهتر است.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که واقعیت های گفته نشده درباره بیماری ایدز چیست، گفت: واقعیت این است که عفونت HIV و بیماری ایدز در جامعه ایران رو به گسترش است و بیشتر این پدیده به روابط اخلاقی که در جامعه حکم فرماست، مربوط است.

وزیر بهداشت گفت: رشد بیماری ایدز در جامعه با بزهکاری و افزایش آسیبهای اجتماعی بی ارتباط نیست و هر چه آسیبهای اجتماعی در جامعه بیشتر شده، رشد انتقال ویروس ایدز هم به همان نسبت رو به فزونی داشته است.

وی افزود: همه دستگاههای کشور در این زمینه مسئولیت دارند، مسئولانی که آمار امیدوار کننده می‌دهند، باید به این آمارهایی که گویای واقعیت های جامعه هست هم توجه کنند و آمارهایی بدهند که بیانگر واقعیتهای جامعه است.

منبع: نسیم آنلاین

لینک مرتبط: شیب تند ابتلا به سرطان در ایران

قاتل ایرانی ها شناسایی شد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ