چطور بهترین روغن زیتون را بخریم-قسمت اول

مهرناز زاوه
روغن زیتون برای قلب خوب است و طعم فوق العاده‌ای دارد. اما بسیاری از افراد از روغن زیتون‌های با کیفیت پایین و حتی تقلبی استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن این ۱۰ نکته بهترین روغن زیتون را بخرید.

روغن زیتون برای قلب خوب است و طعم فوق العاده‌ای دارد. اما بسیاری از افراد از روغن زیتون‌های با کیفیت پایین و حتی تقلبی استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن این ۱۰ نکته بهترین روغن زیتون را بخرید.
وقتی صحبت از یک رژیم غذایی سالم به میان می‌آید، نام چند ماده غذایی از جمله روغن زیتون مطرح می‌شود. روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان پلی فنول است که خاصیت ضد التهابی دارد و برای قلب مفید است. در واقع، هرقدر روغن زیتون بیشتری مصرف کنید، کمتر دچار بیماری‌های قلبی خواهید شد.
احتمالا یک بطری روغن زیتون در آشپزخانه خود دارید. اما آیا به آن خوبی که فکرش را می‌کنید هست؟ آیا ۱۰۰٪  خالص است؟ شاید نه. در بطری را باز کنید و بو بکشید. چه بویی می‌دهد؟ اگر بوی تند و زننده می‌دهد، احتمالا روغن زیتون شما تقلبی است یا ممکن است فاسد شده باشد.
بسیاری از افراد روغن زیتون فاسد را تشخیص نمی‌دهند و در نتیجه به استفاده کردن از آن ادامه می‌دهند. اگر شما هم این مشکل را دارید، نگران نباشید؛ حتی متخصصان هم در تشخیص روغن زیتون فاسد مشکل دارند. حجم بالایی از روغن زیتون‌های وارداتی که با تبلیغات وسیع عرضه می‌شوند، تقلبی هستند. در نتیجه، کیفیت روغن زیتون‌های عرضه‌شده در سوپر مارکت‌ها پایین است.
نزدیک به ۷۰ درصد از روغن زیتون‌های وارداتی فاقد استانداردهای لازم برای یک روغن زیتون خوب هستند و سریعا فاسد می‌‌شوند. بنابراین راحت فریب نخورید. در ادامه شما را با نحوه انتخاب بهترین روغن زیتون موجود در بازار آشنا می‌کنیم.
۱. اصطلاحات علمی را بیاموزید
تولیدکنندگان بی‌شمار روغن زیتون می‌توانند به راحتی محصولاتی با کیفیت پایین تولید کنند؛ چون اکثر افراد قادر به تشخیص یک روغن زیتون خوب نیستند. اگر دنبال محصول خاصی می‌گردید، خواندن برچسب روی بطری به شما کمک می‌کند.
۲. مطمئن شوید روغن زیتون تازه باشد
مهم‌ترین رمز کیفیت روغن زیتون در تازگی آن است. حتی با‌کیفیت‌ترین انواع روغن زیتون هم وقتی فاسد می‌شوند، بوی وحشتناکی به خود می‌گیرند. یک روغن زیتون خوب مثل یک آب‌میوه خوب است که رمز کیفیت آن هم در تازگی محصول است.
متاسفانه اکثر مردم نمی‌دانند چه روغن زیتونی با کیفیت است و چه طعمی را دوست دارند. اکثر مصرف کنندگان با طعم روغن زیتون‌های فاسد و کپک‌زده آشنا هستند، بنابراین فکر می‌کنند که یک روغن زیتون خوب باید یک روغن زیتون فوق بکر باشد. روغن زیتون تازه باید حس خوردن یک سالاد سبزیجات را به شما بدهد. طعم روغن زیتون بر ارزش غذایی نیز اثر می‌گذارد. هرچه روغن زیتون تازه‌تر باشد، آنتی اکسیدان بیشتری خواهید داشت. برای آنکه با طعم روغن زیتون‌های مختلف آشنا شوید، می‌توانید در فروشگاه‌های خاص از هر نمونه کمی بچشید. همچنین می‌توانید از کارکنان فروشگاه بخواهید که طعم خاص هر محصول را برایتان شرح دهند.
۳. تاریخ برداشت زیتون را بدانید
اگر نمی‌توانید طعم روغن زیتون را بچشید، تاریخ برداشت زیتون را از روی برچسب محصول بخوانید. تولید‌کننده‌های زیادی از برچسب استفاده نمی‌کنند؛ اما این برچسب‌ها رفته رفته بیشتر رواج پیدا می‌کنند. به دنبال محصولاتی باشید که زیتون آن در ۱۲ یا ۱۵ ماه گذشته برداشت شده باشد. به زمان‌های تقریبی اطمینان نکنید. خیلی از محصولات ۱ یا ۲ سال زودتر از زمان تقریبی روی برچسب خراب می‌شوند. این مسئله حتی در مورد روغن زیتون‌های با کیفیت بالا هم صدق می‌کند.
۴. یک ظرف مناسب برای نگهداری از روغن زیتون انتخاب کنید
از بکارگیری بطری‌های شفاف خودداری کنید و هرگز روغن زیتون را در پلاستیک خریداری نکنید. چون بطری‌های شفاف نور را به داخل نفوذ می‌دهند، در نتیجه روغن سریع‌تر فاسد می‌شود و عمر مفیدش کاهش می‌یابد.
پلاستیک نفوذ‌پذیر است و ممکن است روغن زیتون را در معرض هوا قرار دهد. بهتر است برای نگهداری از روغن زیتون از ظروف در بسته حلبی یا شیشه‌ای تیره استفاده کنید. هر دوی این ظروف از ورود نور و اکسیژن به داخل جلوگیری می‌کنند.
منبع: lifescript

آیا پخت و پز با روغن زیتون واقعا خطرناک است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
چنگیز قشقایی

چنگیز قشقایی

1395-02-08 - 17:22 پاسخ

با عرض معذرت ما که ساکن ایران هستیم که نمی گید به خارجیها میگید چون تو کشور ما هم نظارت میشه و هم قانون سرسخت اجرا میشه زهر بخورند خارجیها ما که مشکلی نداریم