بی خوابی مساوی است با ضربه مغزی!(قسمت دوم)

jalalvand
روانپزشک و دانشیاردانشگاه تهران با بیان اینکه مغز 20 درصد انرژی بدن را مصرف می کند، بنابراین نیاز به استراحت و بازتوانی دارد، گفت:بی خوابی به اندازه و شاید شدیدتر ازضربه مغزی به سلول های مغزی آسیب بزند.

لطفا ابتدای مطلب را در بی خوابی مساوی است با ضربه مغزی!(قسمت اول) بخوانید

رستمی ادامه داد: افرادی که ساعت های طولانی در معرض استرس شغلی و رقابت قرار دارند، قطعا ازنظر سلامت مغزی آسیب می بینند وعملکرد و کارایی بهینه مغز را از دست می دهند.

وی یادآور شد: در بحث مهارت های روانی، برای کنترل نگرانی های اضطرابی و وسواسی که ما آن را تحت عنوان مهارت های زندگی می شناسیم، باید مدیریت هیجان و اضطراب یاد بگیریم، نتیجه نهایی آن یعنی اینکه به مغز خود کمک می کند که آرامش بیشتری داشته باشد و کمتر زمینه ابتلا به بیماری های روانی برای فرد فراهم می شود.

بنابراین مجموعه ای ازعوامل دست انسان ها است، از زمان تقسیم وقتمان به کار، استراحت، وتفریح و فعالیت های خوشایند مانند ورزش، تعاملات مناسب ، انتخاب سبک زندگی مناسب و رانندگی های بی خطر ، مصرف غذاهای سالم ، مصرف نکردن موادی که می توانند در کوتاه مدت جنبه های مثبت ولی آسیب زننده داشته باشند می توانند به سلامت مغز کمک کنند.

***رژیم غذایی کربوهیدارت برای سلامت مغز

رستمی افزود: عمدتا رژیم غذایی مناسب به رژیمی گفته می شود که از کربوهیدرات ها گرفته شده است ، در رژیم غذایی خود باید مواد گیاهی استفاده کنیم ، قسمت عمده رژیم غذایی نامناسبی که می تواند به مغز آسیب برساند غذاهای پر چرب هستند.

وی تصریح کرد:این نوع رژیم می تواند زمینه های وسواس فکری مغزی را فراهم کند ،غذاهایی که انرژی آنی تولید می کنند و تمرکز ویژه ایجاد می کنند مانند مواد قندی خیلی زیاد نیز می توانند آسیب زا باشند، چون انرژی را آزاد می کنند.

این روانپزشک گفت: کسی که صبحانه قندی می خورد می تواند برای شروع خیلی خوب باشد اما صبحانه قندی برای دو ساعت بعد معمولا همراه با اضطراب و تنش است و مغز دچار بی قراری می شود.

وی تاکید کرد:رژیم غذایی مناسب است که قسمت عمده آن فیبر داشته باشد، مواد کربوهیدارتی و مواد گیاهی باشد که به مرور در بدن قند آن آزاد شود، مواد پروتئینی در حد معمول لازم است.

رستمی گفت: رژیم غذایی پرگوشت که در فرهنگ ما شایعه است رژیم خوبی برای مغز محسوب نمی شود، غذاهای سرخ کردنی و پرچرب علی رغم خوشمره بودن رژیم سالمی برای مغز نیستند.

*** ساعت خواب در بین سنین مختلف

این روانپزشک افزود: بر اساس تحقیقات در سن دانش آموزی که از12 تا 15 سالگی گفته می شود خواب کمتر از 9 تا 10 ساعت نتیجه معکوس در توانایی یادگیری دارد. در کودکی که تازه متولد شده است انتظار می رود که بالای 20 ساعت بخوابد، قطعا برای رشد مغز آن لازم است.

وی ادامه داد: دربچه ها مقطع ابتدایی نیز بالای 9 تا 10 ساعت خواب نیاز است، بچه هایی که اواخر ابتدایی و راهنمایی هستند نباید خواب آن ها کمتر از 8 و 9 ساعت باشد.

وی یادآور شد: نظم خواب نیز خیلی مهم است و رعایت نکردن بهداشت خواب نیز جزء مواردی است که می تواند به مغز آسیب بزند ، یعنی اینکه باید شرایط را در طول شب طوری فراهم کنیم که وقتی به رختخواب برای خواب رفتیم ، خوابمان ببرد، فیلم های هیجانی، خوردن مواد محرک مثل کاکائو، شکلات و قهوه همه می تواند تاثیر منفی بر روی خواب بگذارد.

منبع: ایرنا

لینک مرتبط: اگر بی خوابی دارید بخوانید

درمان‌های طبیعی: عطرهای شفابخش برای از بین بردن بی‌خوابی و اضطراب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ