چرا مرکز حجامت ایران پلمپ شد؟!

faateme1366
آموزشگاه و درمانگاه موسسه تحقیقات حجامت ایران ششم اردیبهشت ماه با دستور دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 19 تهران پلمپ شد.

رضا پایدار، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مرکز حجامت ایران به دلیل فعالیت بدون پروانه رسمی و بهره‌برداری و همچنین استفاده از نیروی انسانی فاقد مدرک قانونی، غیرمجاز شناخته و پلمپ شد.

       معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: سازمان تعزیرات حکومتی، در دو مرحله به این مرکز اخطار داده‌بود اما مرکز حجامت ایران بدون توجه به هشدارها، فعالیت خود را ادامه می‌داد که در نهایت با دستور پلیس فتا، این مرکز پلمپ شد.

       به گفته او علاوه بر این، این موسسه در تهران اقدام به راه‌اندازی دانشکده‌ای به نام شعبه دانشگاه ارمنستان کرده‌بود که در آن به افراد عادی آموزش حجامت را ارئه می‌دادند و برای آنها مدرک و گواهی صادر می‌کردند که این دانشکده هم به دلیل فقدان مجوز، پلمپ شد.

       پایدار به مردم توصیه کرد تا از مراجعه به موسساتی که فاقد مجوز قانونی و بهره‌وری وزارت بهداشت و همچنین مسئول بهره‌وری هستند، جدا پرهیز کنند و در اولین مراجعه خود به مراکز درمانی، حتما به مجوز و پروانه تاسیس آن موسسه توجه کنند.

       معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه ما به صورت دوره‌ای از تمام مراکز درمانی و به‌ویژه طب سنتی بازدید می‌کنیم، ادامه داد: بر اساس این بازدیدها، مراکز غیرمجاز در ابتدا تذکر می‌گیرند و به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می‌شوند و در صورت رعایت نکردن نکات لازم، پلمپ و به دادگاه معرفی می‌شوند.

       پایدار به پلمپ چندین موسسه درمانی غیرمجاز در سال گذشته اشاره کرد و گفت: برخی از مراکز غیرمجاز، ارتباطاتی با افراد خاصی دارند و جوسازی می‌کنند، اما شلوغ کاری، جوسازی و ارتباط با افراد خاص، در نظارت دقیق موسسات درمانی تاثیری نخواهد داشت.

       او با بیان اینکه در حال حاضر دانشکده‌های طب سنتی دانشگاه‌های علوم پزشکی، اقدام به تربیت PHD طب سنتی کرده‌اند، ادامه داد: این متخصصان به تدریج وارد بازار کار شده‌اند و با روش علمی و به صورت قانونی فعالیت دارند.

       معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران از مردم خواست که به مراکز قانونی و دانشکده‌های طب سنتی دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کنند تا گرفتار افراد سودجو نشوند.

       پایدار تاکید کرد: مجوزهای مراکز و موسسات طب سنتی باید در معرض دید مردم، نصب شود تا باعث آگاهی مردم شود و با اطمینان خاطر از این مراکز خدمات دریافت کنند.

       متن حکم پلمپ آموزشگاه و درمانگاه موسسه حجامت ایران که بر در ورودی این دو مرکز نصب شده به این شرح است: این مکان حسب دستور مقام قضایی بازپرس شعبه پنجم دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 19 تهران به‌علت نداشتن مجوز از مراکز قانونی مربوطه تا اطلاع ثانوی پلمپ است.

       موسسه تحقیقات حجامت ایران در سال 1365 فعالیت خود را توسط حسین خیراندیش آغاز کرد و در سال 69 این موسسه به ثبت رسمی رسید و در همین سال فعالیت‌های آموزشی خود را هم شروع کرد.

       این موسسه در سال 73 ــ 72 موفق به دریافت موافقت اصولی از وزارت بهداشت شد و در سال 83 با پیگیری این موسسه، بخشنامه وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت حجامت در سطح کشور با حکم دیوان عدالت و شورای نگهبان ابطال شد و انجام حجامت توسط افراد واجد شرایط، شکل قانونی و رسمی به خود گرفت.

دوره‌های آموزشی و گواهی‌های صادره از سوی موسسه تحقیقات حجامت ایران از سال 83 و در پی حکم دیوان عدالت، مورد تایید رسمی وزارت بهداشت بوده‌است.

       آموزشگاه موسسه تحقیقات حجامت ایران و دانشکده علمی تحقیقاتی طب سنتی و مکمل ارمنستان (شعبه ایران) در جنت‌آبادشمالی، خیابان انصار المهدی(عج) واقع شده‌است.

       هفته گذشته حسین خیراندیش، رئیس موسسه تحقیقات حجامت ایران اعلام کرد که فعالان طب اسلامی آمادگی دارند در راستای اقتصاد مقاومتی، پیشنهادهای علمی خود را به وزارت بهداشت ارائه دهند.

       او همچنین از انحلال معاونت طب سنتی ــ اسلامی وزارت بهداشت انتقاد کرد و خواستار سازماندهی بیشتر دولت برای ساماندهی فعالان طب سنتی و همچنین عطاری‌ها و دانشکده‌های طب سنتی شد. اما یک هفته بعد، با شکایت وزارت بهداشت، موسسه تحقیقات حجامت ایران، پلمپ شد.

       در آغاز سال 95 معاونت طب سنتی وزارت بهداشت به سطح اداره‌کل تنزل یافت و جای خود را به معاونت اجتماعی داد. درباره علت این تصمیم گفته شده‌است که چون تعداد 300 نفر دانشجو و فارغ التحصیل در رشته طب سنتی جوابگوی نیاز کشور نیست به همین دلیل وزیر از عملکرد معاونت رضایت ندارد.

        حسین خیراندیش، رئیس مرکز تحقیقات حجامت ایران گفت: دولت قبل در ماه‌های آخر این معاونت را تشکیل داد و تایید آن توسط دولت جدید یک سال طول کشید و دو سال برنامه‌ریزی کرد و حالا در سال سوم تبدیل شد به اداره‌کل. توجیه‌شان این است که معاونت کار خاصی نکرده‌است؛ این درست است اما کارهای مقدماتی ممکن است 4 تا 8 سال طول بکشد تا به جایی برسد. امروز وزارت بهداشت باید تمام حمایت خود را از این معاونت بکند و برای محصول 10 سال منتظر بنشیند.

       حسین خیراندیش ادامه داد: با توجه به اینکه هم رئیس‌جمهور ما و هم وزیر بهداشت ما عالم به طب سنتی هستند و در مقایسه با دولت‌های قبل عالم‌ترین افراد هستند، لذا باید استفاده مطلوب را ببریم زیرا نمی‌دانیم برای وزیر بعدی چند صد ساعت باید وقت صرف کرد تا نسبت به طب سنتی توجیه شود.

منبع: روزنامه سپید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
علیرضا

علیرضا

1397-02-28 - 08:42 پاسخ

من بارها به این مرکز مراجعه کرده بودم واقعا عالی بودن دکترهاشون

عیسی

عیسی

1397-01-29 - 19:31 پاسخ

دکترهای طب مدرن هیچی حالبشون نیست و اکثرا مفت خورند

ا

ا

1396-09-03 - 17:18 پاسخ

خدا لعنت کنه آن دکترهای طب مدرن را که بخاطر پول و جیبشون دکتر خیر اندیش را براش دردسر درست میکنن

علی

علی

1396-07-12 - 20:39 پاسخ

با طب سنتی مخالفت میکنن چون درآمد چند صد میلیونی دکترهای کلاهبردار طب مدرن داره کساد میشه. من 5 سال بود که به خاطر سرفه به انواع متخصص ها مراجعه کردم ولی خوب نمیشدم. با مراجعه به طب سنتی تو عرض 10 روز سرفه من به کل خوب شد. تازه فهمیدم که دکترهای طب مدرن هیچی حالیشون نیست. فقط بعضی انگشت شمار هستن که تشخیصشون خوبه ولی با داروهای مزخرف شیمیایی که هدفشون چپاول کردن جیب مردم هست نمیتونن کاری بکنن.

محمدی

محمدی

1396-07-04 - 20:16 پاسخ

چه کسی به دکترهای کلاه بردار نظارت داره؟دکترهایی که به غیر از خالی کردن جیب بیمار هیچ هنری ندارند