روانشناسی خرید افراد!

faateme1366
باور معروفی بین مردم وجود دارد مبنی بر اینکه پول خرج کردن باعث خوشحالی و رضایت از زندگی می‌شود اما آیا این باور حقیقت دارد؟ محققان می‌گویند این موضوع صحت دارد، به شرط اینکه خرید شما مطابق شخصیت شما باشد.

محققان دانشگاه کمبریج با همکاری یک بانک بین‌المللی، بیش از ۷۶ هزار نقل و انتقال بانکی ۶۲۵ نفر را بررسی و آنها را دسته‌بندی کردند. این افراد در طول 6 ماه حداقل 500 نقل و انتقال بانکی برای خرید داشتند.

     کنار آن، از این افراد خواسته شد پرسشنامه‌هایی را پر کنند تا شخصیت آنها براساس مدل «5 گروه بزرگ شخصیتی» مشخص شود.

     سپس محققان خرید هر فرد را با ویژگی اصلی شخصیت او تطبیق دادند و متوجه شدند افراد بیشتر خریدهایی می‌کنند که با شخصیت آنها متناسب باشد.

     به‌عنوان مثال، افراد برونگرا در سال، ۵۲ پوند بیشتر از افراد درونگرا پول صرف بیرون رفتن شبانه می‌کردند یا فرد فوق‌العاده خودآگاه در سال، ۱۲۴ پوند بیشتر از فرد کم‌خودآگاه پول صرف سلامت و آمادگی جسمانی کرده بود. ساندرا متز، یکی از پژوهشگران این تحقیق می‌گوید: «در گذشته تحقیقات ارتباط ضعیفی بین پول و سعادت کلی فرد یافته بودند اما تحقیق ما زمینه تازه‌ای فراهم کرده. ما با کندوکاو در حساب بانکی واقعی افراد نشان دادیم که پول خرج کردن وقتی متناسب با شخصیت و نیازهای روانی فرد باشد، می‌تواند باعث احساس رضایت و خوشحالی شود

5 گروه بزرگ شخصیت

     ۱ نوگرا؛ در مقابل سنتی و محافظه‌کار: این افراد تخیلی فعال دارند، هنر، زیبایی و زیبایی‌شناختی برایشان مهم است، به احساسات درونی خود توجه نشان می‌دهند، اهل تنوع و تجربه‌های تازه هستند و کنجکاوی‌های فکری و فرهنگی دارند.

     ۲ خودآگاه؛ در مقابل آسان‌گیر و بی‌خیال: دقیق، باملاحظه‌، هوشیار، کارآمد و منظم که وظیفه و مسوولیت را جدی می‌گیرد.

     ۳ برونگرا؛ در مقابل درونگرا: پرانرژی، اهل معاشرت و بیرون رفتن و حرف زدن و علاقه‌مند به جمع.

     ۴ سازگار؛ در مقابل رقابت‌جو: گرم، دلسوز، مهربان، اهل مراعات دیگران، اهل همکاری و همراهی.

     ۵ عصبی؛ در مقابل آرام: دچار اضطراب، ترس، نگرانی، حسادت، درماندگی و تنهایی.

     محققان بر این باورند که نتایج تحقیق آنها کاربرد وسیعی دارد، مثلا برای خریدهای اینترنتی که موتورهای جستجو با تحلیل رفتار کاربر به او کالا یا خدماتی را برای خرید پیشنهاد می‌کنند، به جای پیشنهاد خرید کالا برای بالا بردن تعداد کلیک، می‌توان کالاهایی به فرد پیشنهاد کرد که باعث بهبود سلامت و رضایت او می‌شود. پژوهشگران برای تایید یافته‌های خود آزمایش دیگری انجام دادند؛ آنها به افراد شرکت‌کننده در تحقیق، بُن خرید کالا دادند که می‌توانستند آن را در کتابفروشی یا در مرکز خرید خرج کنند. وقتی افراد برونگرا بن را در مرکز خرید خرج می‌کردند، بسیار خوشحال‌تر از افراد درونگرایی بودند که مجبور شدند وقت خود را در مرکز خرید بگذرانند و برعکس، افراد درونگرایی که به کتابفروشی رفتند، بسیار خوشحال‌تر از افراد برونگرایی بودند که بن خود را در کتابفروشی خرج کردند. ساندرا متز می‌گوید: «یافته‌های ما این موضوع را مطرح می‌کند که پول خرج کردن برای محصولاتی که به ما کمک کنند شخصیت خود را نشان دهیم، به اندازه شغل، محل سکونت یا حتی دوستان و شریک زندگی مناسب در سلامت و رفاه ما نقش دارد.» او ادامه می‌دهد: «با رسیدن به درکی دقیق‌تر از ارتباط پول خرج کردن و سعادت، ما امیدواریم بتوانیم به افراد برای انتخاب‌های کوچک زندگی روزمره توصیه‌هایی بسیار شخصی‌تر ارائه دهیم.»

منبع: هفته نامه سلامت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ