مردان در اتاق زایمان همسرشان؟! (قسمت دوم)

jalalvand
دکتر ندا علی‌بیگی- دکترای روان‌شناسی بالینی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم ‌بهزیستی و توانبخشی در این باره اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار می دهد.

لطفا ابتدای مطلب را در مردان در اتاق زایمان همسرشان؟! (قسمت اول) بخوانید

مردانی که ذاتا مضطرب هستند هم معمولا وارد اتاق زایمان نمی‌شوند. برعکس این موضوع هم صادق است با اینکه اغلب خانم‌ها ‌ترجیح می‌دهند هنگام زایمان همسرشان حضور داشته باشد، ممکن است ترجیح خانمی، حضور نداشتن همسرش باشد.

شرم از اتفاقاتی که خواهد افتاد و عدم تمایل برای نشان دادن ضعف و درد زایمان، تمایل به آزاد بودن و تحمل نکردن نگاه‌های همسر هنگام زایمان و… از جمله این دلایل است.

تصمیم‌گیری در مورد حضور پدر یا عدم حضور او هنگام زایمان به بسیاری از عوامل مانند شخصیت و روحیه پدر، شخصیت و روحیه مادر، کیفیت ارتباط پدر و مادر، میزان پذیرش کادر پزشکی، وجود امکانات لازم در بیمارستان و سایر موارد اجرایی بستگی دارد ولی آنچه مهم است این است که هرچه ارتباط مادر و پدر و نوزاد سریع‌تر شکل بگیرد، در ایجاد رابطه مناسب‌تر سال‌های بعدی زندگی فرزند و سلامت روانی وی موثرتر است.

توصیه من این است که حتی اگر پدر در اتاق زایمان حضور ندارد، پس از زایمان یک فضای خصوصی برای خلوت کردن با نوزاد تازه متولد شده در حضور پدر و مادر ایجاد شود و این فضای خصوصی برای پدر با نوزاد به تنهایی و مادر با نوزاد به تنهایی نیز بلافاصله بعد از زایمان فراهم شود.

چه موانعی بر سر راه حضور پدران در اتاق زایمان وجود دارد؟

با همه مواردی که درخصوص موثر بودن حضور پدر هنگام زایمان مطرح است، سوال اینجاست که چرا هنوز این برنامه به صورت عملی اجرا نمی‌شود؟ یکی از عمده‌ترین مشکلات مربوط به اجرایی‌شدن حضور پدران، آمادگی ذهنی پدر برای مشارکت در فرآیند زایمان است. ممکن است پدر با مشاهده فرآیند زایمان نه‌تنها مشکلی را حل نکند بلکه حضور خودش باعث بروز مشکلی جدید شود.

نگرانی مردان درخصوص آسیب‌ندیدن فرزند یا همسرشان هنگام زایمان ممکن است با کار تیم پزشکی تداخل پیدا کند و نه‌تنها دردی را دوا نکند، بلکه درد جدیدی اضافه شود. علاوه بر این، پدران اطلاعات قبلی مناسبی درباره زایمان ندارند. به همین دلیل ممکن است اصرارهای بیجا یا تصمیم‌گیری‌های اشتباهی داشته باشند.

ممکن است نگرانی‌های همسر بر نگرانی‌های خانمی که خود در شرایط سختی به سر می‌برد، اضافه شود و زایمان را به خاطره‌ای ناخوشایند تبدیل کند. مساله مهم دیگر معذب بودن مردان است. بسیاری از آقایان که هیچ تجربه قبلی از حضور در چنین فضاهایی ندارند، ممکن است هم خودشان معذب شوند و هم باعث معذب‌شدن تیم پزشکی شوند.

ضمن اینکه مسائل فرهنگی ما باعث معذب بودن تیم پزشکی در گفتن برخی مسائل به آقایان هم می‌شود. در برخی از موارد هم دیده شده پدرانی که فوبیا یا ترس شدید از خون و جراحت داشته‌اند، با دیدن زایمان همسرشان، دچار افت شدید فشارخون و ضربان قلب شده و غش کرده‌اند و به جای کمک به فرآیند زایمان خانم، کارکنان اتاق زایمان مجبور به رفع و رجوع مشکل همسر شده‌اند!

اما در کل، با در نظر گرفتن کلیه شرایط و شناختی که پدر و مادر از خودشان و همدیگر دارند، حضور پدر در اتاق زایمان کنار مادر، می‌تواند لحظه به‌دنیا آمدن فرزند را به یک خاطره دوست‌داشتنی و به‌یاد ماندنی تبدیل کند.

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: برای زایمان طبیعی هم روش های مختلفی روی میز است! (قسمت اول)

برای زایمان طبیعی هم روش های مختلفی روی میز است! (قسمت دوم)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ