چند سوال رایج، اما مهم در چاقی و لاغری!

jalalvand
موقعی که تصمیم به رژیم لاغری و یا چاقی می گیریم، باید به یکسری نکات ریز هم توجه داشته باشیم. در اینجا چند سوال رایجی که خیلی ساده به نظر می رسند ولی نکات مهمی را به ما گوشزد می کنند را دکتر سیدضیاءالدین مظهری- متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی ایران پاسخ داده اند.

زمانی که بین وعده‌ها یا میان‌وعده‌های غذایی، احساس گرسنگی می‌کنیم، چه بخوریم تا چاق نشویم؟

بسیاری اوقات حس گرسنگی افراد، کاذب و به دلیل افت قندخون است. این حالت‌ در خانم‌هایی که دوران عادت ماهیانه را می‌گذرانند و خونریزی دارند بیشتر دیده می‌شود. در این ایام خانم‌ها به دلیل کاهش قندخون دچار افت فشارخون نیز می‌شوند.

جالب اینجاست اگر در این زمان هیچ ماده غذایی خاصی هم استفاده نکنید، 5 تا 7 دقیقه بعد از شروع حالت گرسنگی، بدن قند را می‌سازد و وارد جریان خون می‌کند و میزان قندخون به حالت طبیعی برمی‌گردد.

در غیر این صورت می‌توانید به جای مصرف شیرینی و شکلات از مواد غذایی مفید دیگری مانند یک هویج پخته‌شده یا خام یا یک قاشق غذاخوری نخودچی یا 6 مغز بادام که خودتان آن را تفت داده‌اید، مصرف کنید تا گرسنگی کاذب ناشی از افت قندخونتان برطرف شود.

همچنین می‌توانید سبزی‌هایی مانند کاهو، گوجه‌فرنگی، کرفس و… را بشویید و در دسترستان بگذارید تا هر زمان گرسنه شدید از این سبزی‌های تازه استفاده کنید تا هم چاق نشوید و هم قسمتی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز به بدنتان برسد.

اگر شیر کم‌چرب را زیاد مصرف کنیم، باعث اضافه وزن و چاقی خواهد شد؟

بله، در علم تغذیه در نظر گرفتن مقدار مواد غذایی مصرفی و ایجاد اعتدال در مصرفشان بسیار مهم است. هر گرم چربی، 9 کیلوکالری انرژی دارد. شیر کم‌چرب، یک‌ونیم درصد چربی دارد.

حال اگر میزان مصرف شیر کم‌چرب زیاد شود، میزان کالری دریافتی هم افزایش خواهد یافت و قطعا کالری بیش از حد نیاز بدن باعث اضافه وزن و چاقی خواهد شد.

آیا ورزش بدنسازی تاثیری در چاق شدن افراد لاغر دارد؟

بدنسازی، ورزشی است که باعث افزایش حجم عضلات می‌شود. اگر فرد لاغری بدون در نظر گرفتن رژیم غذایی مناسب فقط به ورزش بدنسازی بپردازد، انرژی مصرفی‌اش بیشتر می‌شود و بدن نمی‌تواند انرژی مورد نیازش را از ذخایر خودش تامین کند، بنابراین فرد به‌تدریج دچار تحلیل عضلانی می‌شود.

ما به همه ورزشکارانی که بدنسازی انجام می‌دهند، توصیه می‌کنیم قبل از ورزش مقداری مواد غذایی انرژی‌زا مصرف کنند تا دچار مشکل نشوند.

توجه داشته باشید تا زمانی که علت لاغری یا بی‌اشتهایی افراد لاغر مشخص نشود، هرگونه اقدامی برای افزایش وزن بی‌فایده خواهد بود، بنابراین توصیه می‌شود برای حل مشکل، برطرف شدن بی‌اشتهایی و افزایش وزن حتما به متخصص تغذیه مراجعه کنید و از اقدام خودسرانه در این زمینه بپرهیزید تا بیشتر دچار مشکل نشوید.

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: همه چیز را در مورد چاقی و لاغری و رژیم‌های غذایی می دانید؟

برای چاقی و لاغری در طب سنتی چه درمانی وجود دارد ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ