همه چیز درباره بادمجان مامان پز!

jalalvand
اگر شما هم بادمجان سرخ‌شده زیاد می‌خورید و تقریبا به خوردن این غذا عادت کرده اید. آیا می دانید این صیفی چه خواصی دارد؟ چرا برخی افراد با مصرف بادمجان دچار تهوع می‌شوند؟ دکتر محمدرضا وفا- متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، پاسخگوی این سوالات هستند.

متاسفانه بسیاری از خانم‌ها برای طبخ بادمجان از روش سرخ کردن استفاده می‌کنند، در حالی که سرخ کردن مواد غذایی بدترین روش تهیه و طبخ غذاست. به‌خصوص اینکه برای سرخ کردن بادمجان مقدار زیادی روغن استفاده می‌شود.

از طرفی، اگر حرارت زیر ظرف زیاد باشد باعث اکسید شدن روغن می‌شود و ترکیبات نامناسبی که طی فرآیند سرخ کردن‌‌های عمیق با شدت و حرارت بالا ایجاد می‌شود، به‌خصوص اسیدهای چرب ترانس یا ترکیباتی که ممکن است کارسینوژن یا سرطان‌زا باشند؛ مانند آکرولئین و… در ماده غذایی افزایش می‌یابد.

توجه داشته باشید وقتی یک ماده غذایی مانند نمک را با مقدار زیاد به‌طور مرتب مصرف می‌کنید، بعد از مدتی حساسیت سلول‌های چشایی شما نسبت به آن میزان نمک کاهش می‌یابد. در نتیجه طعم شوری را مانند قبل احساس نمی‌کنید و این مساله باعث می‌شود باز هم نمک بیشتری به غذا بیفزایید.

این ویژگی‌ سلول‌های چشایی در مورد ترشی، شیرینی، تندی، چربی و… هم صدق می‌کند. سلول‌های چشایی شما هم طی زمان به بادمجان پرچرب و سرخ‌کرده عادت کرده و تغییر ذائقه‌تان به زمان نیاز دارد.

برای این کار هم باید عکس روندی که شروع کرده‌اید را پیش بگیرید و به‌تدریج از میزان غذای سرخ‌کرده بکاهید تا به روند طبیعی قبل برگردید. سعی کنید از مصرف بیش از اندازه سرخ‌کردنی‌ها به‌خصوص سرخ‌کردنی‌های سنتی و عمیق تا حد امکان بپرهیزید.

ما در دانش تغذیه خاصیت جداگانه‌ای برای هیچ‌کدام از سبزی‌ها و صیفی‌ها قائل نیستیم. به غیر از بعضی از سبزی‌ها و صیفی‌های خاص مانند گوجه‌فرنگی، چای سبز و… که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آنها بسیار ویژه است و در اصطلاح به آنها فانکشنال‌فود یا غذاهای عملگرا می‌گویند.

این سبزی و صیفی‌ها علاوه بر خاصیت مشترکی که همه سبزی و صیفی‌ها دارند، یک خصوصیت بسیار استثنایی هم دارند که آنها را برتر از سایرین می‌کند و آن خاصیت پیشگیری‌کننده از ابتلا به بیماری‌های سخت و مزمن است.

بادمجان این خاصیت را ندارد و یک صیفی معمولی تلقی می‌شود که فقط از نظر تغذیه‌ای حائز اهمیت است، اما ترکیبات آلرژن موجود در بادمجان زیاد است. به همین دلیل به‌تدریج باید سبزی و صیفی‌ها را در برنامه غذایی‌ کودکان گنجاند.

آنها باید در مرحله‌ای از زندگی‌شان بادمجان مصرف کنند که سیستم ایمنی‌شان کامل و قوی شده باشد و بتواند در مقابل ترکیبات آلرژن مقاومت کند. علت اینکه برخی افراد با مصرف بادمجان دچار تهوع می‌شوند هم حساسیت به ترکیبات آلرژن موجود در آن است وگرنه هیچ دلیلی برای بروز تهوع و استفراغ با مصرف بادمجان وجود ندارد.

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: شکم صاف می‌خواهید؟ آب بادمجان بنوشید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ