کم‌ کاری تیرویید از نوع ‌‌هاشیموتو!

jalalvand
بیماری کم‌کاری تیرویید از نوع‌‌هاشیموتو یکی از شایع ترین نوع کم کاری های تیروئید است که خانم ها و کودکان را نشانه گروه هدف خود قرار می دهد. دکتر محسن خوش‌نیت- فوق‌تخصص بیماری های غدد و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در این باره توضیحات کوتاه، مفید و مختصری را ارائه کرده اند.

کم‌کاری تیرویید علت‌های مختلفی دارد که شایع‌ترین علت آن در خانم‌ها و کودکان، بیماری‌های خودایمن است. در بیماری‌های خودایمن سیستم ایمنی بدن به دلایل ناشناخته علیه بافت‌ها و قسمت‌های مختلف خود بدن اقدام و مسایل و مشکلاتی برای بیمار ایجاد می‌کند.

مثلا در مفاصل، بیماری‌های روماتیسمی، در سیستم مغز و اعصاب بیماری ام‌اس، در کبد هپاتیت‌های خودایمن و… بروز پیدا می‌کند. در تیرویید هم نسج غده را تخریب می‌کند و باعث بیماری‌‌هاشیماتو می‌شود که به صورت گواتر یا کم‌کاری تیرویید تظاهر پیدا می‌کند.

 البته بیماری خودایمن گاهی هم باعث پرکاری تیرویید می‌شود. بیماری ‌هاشیموتو در خانم‌ها باعث اختلال در عادت ماهیانه می‌شود و خود را به صورت افزایش خونریزی و نامنظم شدن دوره‌ها نشان می‌دهد.

از دیگر علائم کم‌کاری تیرویید می‌توان به خشکی پوست، کمی افزایش وزن، یبوست، ریزش مو، افزایش چربی و فشارخون، کاهش ضربان قلب، ضعف و بی‌حالی، کاهش تمرکز و… اشاره کرد.

درمان این بیماری به زمان زیادی نیاز دارد و ممکن است بعد از چند سال بتوان درمان را در موارد خفیف‌تر کم‌کاری تیرویید قطع کرد اما در موارد شدیدتر شاید نیاز باشد درمان مادام‌العمر انجام شود. به همین دلیل پزشکتان خواسته که تحت نظر بمانید و به درمان ادامه بدهید.

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: شایع ترین علامت های تیروئید

حقایقی که باید درباره‌ی گواتر بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ