۶ کاری که امگا۳ برای سلامتتان می‌کند و ۳ کاری که نمی‌کند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
کسانی که قادر به خوردن ماهی نیستند، می‌توانند از مکمل به عنوان یک جایگزین استفاده کنند، اما قطعا مکمل‌ها جای ماهی واقعی را نمی‌گیرند.

در ادامه‌ی قسمت اول شما را با مزایای امگا۳ بیشتر آشنا می‌کنیم.
۵. احتمالا خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد
نحوه تاثیرگذاری این ترکیبات بر احساسات انسان مشخص نیست، اما از آنجایی که مقدار زیادی امگا۳ و اسیدهای چرب در غشای سلولی مغز وجود دارد، دریافت امگا۳ به اندازه کافی بر عملکرد سلولی اثر می‌گذارد. این امر به نوبه خود مانع از افسردگی می‌شود. اما نتایج تحقیقات متفاوت بوده‌اند. یکی از مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف امگا۳ در کاهش علائم افسردگی موثر است. محققان بر این باورند که امگا۳ می‌تواند به عنوان یک داروی ضد افسردگی عمل کند، اما نباید ارتباط خود را با درمانگرتان قطع کنید.
۶. نمی‌تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند
زیاد به نتایج مطالعات حیوانی امیدوار نشوید که می‌گویند مصرف اسیدهای چرب امگا۳ در برابر سرطان معجزه می‌کند. امگا۳ از ابتلا به سرطان روده بزرگ در موش‌های آزمایشگاهی جلوگیری می‌کند، اما این مسئله با زمینه ژنتیکی و قرار داشتن در معرض مواد سرطان‌زا تفاوت دارد.
از آنجایی که التهاب به رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند، منطقی است که فکر کنیم اسیدهای چرب امگا۳ که با التهاب مبارزه می‌کنند، قادر به مبارزه با سرطان باشند. در مطالعات حیوانی، اسیدهای چرب با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و روده بزرگ ارتباط داده می‌شوند، اما محققان از علت این امر مطلع نیستند.
۷. کمک می‌کند یک نوزاد سالم به دنیا بیاورید
بزرگ‌ترین نقش روغن ماهی در سلامت انسان به توسعه مغز بر‌می‌گردد. خانم‌ها منحصرا می‌توانند انواع اسیدهای چرب امگا۳ را که از منابع گیاهی می‌گیرند، به انواع سلامت‌بخش آن تبدیل نمایند. خانم‌ها در مقایسه با آقایان عملکرد بهتری در سنتز امگا۳ دارند، چون چربی‌ها نقش مهمی در رشد جنین دارند.
۸. نمی‌توان گفت که به درمان آسم کمک می‌کند
مردمان بومی گرینلند و سایر افرادی که به طور سنتی از یک رژیم غذایی سرشار از ماهی پیروی می‌کنند، کمتر دچار آسم می‌شوند. برخی از محققان تصور می‌کنند که اسیدهای چرب امگا۳ در این امر دخیل هستند. با اینکه اثرات ضد التهابی اسیدهای چرب در مواجهه با مشکلات ایمنی با حملات آسم یکسان است، برخی از مطالعات چیز دیگری نشان می‌دهند. تحقیقات آتی باید چیزهای بیشتری در رابطه با آسم، چاقی و امگا۳ ارائه کنند.
۹. به کاهش وزن کمک می‌کند
خوردن ماهی کمک می‌کند که وزن طبیعی‌تان را نگه دارید؛ با این حال، برخی معتقدند که مصرف ماهی به کاهش وزن هم کمک می‌کند. مطالعه منتشر شده در نشریه گزارشات علمی نشان می‌دهد که روغن ماهی سلول‌های خفته چربی را به فعالیت بیشتر تشویق می‌کند تا آنها برای تولید انرژی سوزانده شوند. در این مطالعه، محققان ژاپنی یک گروه از موش‌های آزمایشگاهی را به رژیم غذایی امگا۳ عادت دادند؛ اما گروه دیگر تحت یک رژیم غذایی چرب اما فاقد امگا۳ قرار گرفتند. پس از ۱۶ هفته، موش‌هایی که روغن ماهی مصرف کردند، در مقایسه با گروه دیگر، ۱۵ تا ۲۵٪ چربی کمتری داشتند.
کاری که می‌توانید بکنید این است که بیشتر ماهی بخورید
هر کسی که حقیقتا به سلامت و تندرستی خودش اهمیت می‌دهد، باید این کار را بکند. سعی کنید از ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی تن، ساردین و شاه ماهی استفاده کنید. مکمل هم زمان و مکان خود را می‌طلبد. کسانی که قادر به خوردن ماهی نیستند، می‌توانند از مکمل به عنوان یک جایگزین استفاده کنند، اما قطعا مکمل‌ها جای ماهی واقعی را نمی‌گیرند. دکتر کادلر می گوید: «فکر نمی کنم زیاد خوردن ماهی و حتی مکمل امگا۳ ضرری داشته باشد. در واقع مزایای آن خیلی بیشتر از احتمال بروز خطر در صورت مصرف زیاد است».
حتی اگر مکمل و ماهی مصرف نکنید، روزانه در حدود ۱۰۰ میلی‌گرم امگا۳ دریافت می‌کنید. چون سایر مواد غذایی هم تا حدی امگا۳ دارند. یک وعده ماهی سفید بدون چربی مانند تیلاپیا حدود ۳۰۰ میلی گرم امگا۳ دارد، در حالی که یک تکه ماهی چرب مانند ماهی آزاد بیش از ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ میلی گرم امگا۳ دارد. این یکی از دلایلی است که خوردن ماهی‌های چرب را ضروری ساخته است، البته اغلب افراد دوست ندارند هر روز ماهی‌های چرب بخورند.
منبع: prevention

آیا مصرف امگا۳ به درمان افسردگی کمک می‌کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ