داستان واقعی زنی که در 11 ماه 50 کیلوگرم وزن کم کردم!+تحلیل دکتر تغذیه (قسمت اول)

jalalvand
«کاهش وزن برای من تولدی دوباره بود. حالا می‌فهمم که در چه شرایط سختی زندگی می‌کردم.» این جمله‌ها را رحیمه محمودی‌نسب که 50 کیلوگرم از وزنش را کم کرده، می‌گوید. این خانم 25 ساله، ساکن شهر بابک کرمان با قد 167 سانتی‌متر توانسته با ورزش و رژیم غذایی درست طی 11 ماه وزنش را از 124 کیلوگرم به 74 کیلوگرم برساند. شرایط جسمی و روانی ایشان پس از کاهش وزن بهبود پیدا کرده و به همین دلیل تصمیم گرفته این تجربه موفق را با دیگران به اشتراک بگذارد.

خانم محمودی‌نسب که توانسته وزنش را در کمتر از یک‌سال از 124 کیلوگرم به 74 کیلوگرم برساند، می‌گوید:

 من توانستم؛ شما هم می‌توانید!

چه شد که چاق شدید؟

از زمانی که به‌‌خاطر دارم، بین همسن و سالانم وزنم از همه بیشتر بود و همیشه چاق بودم. در خانواده ما همه سنگین‌وزن هستند و اولویت اول در همه امور، غذا خوردن است. این موضوع روی عادت‌های غذایی من تاثیر زیادی داشت. عاشق آشپزی و غذا خوردن بودم و هستم و سیری برایم معنا نداشت.

چاقی اذیتتان نمی‌کرد؟ در اثر چاقی مشکل و بیماری جسمی و روانی خاصی برایتان ایجاد نشده بود؟

البته که چاقی و اضافه وزن اذیتم می‌کرد اما بیشتر از نظر روانی. دیگران من را به‌دلیل چاقی مسخره می‌کردند و اعتماد به‌نفسم را از دست داده بودم. اواخر که خیلی چاق شده بودم، هر جا می‌رفتم، همه به چشم ترحم به من نگاه می‌کردند و من را فردی بی‌اراده می‌دانستند.

تحمل این موضوع برایم خیلی سخت بود چون ذات درونی من این نبود. به نظر من، چاقی و اضافه وزن است که به جای سلیقه ما تصمیم می‌گیرد. پوشیدن هر لباسی برایم سخت بود. حتی مجبور شدم خیاطی یاد بگیرم تا بتوانم هر لباسی که دوست دارم، خودم بدوزم. از نظر جسمی هم فشارخونم متغیر بود و کمردردها و پادردهای شدیدی داشتم.

چه شد که تصمیم گرفتید وزن کم کنید؟

بعد از فوت پدرم فقط خوردن تسکینم می‌داد و اضافه وزن برایم معنا نداشت. یک‌بار که به سفر رفته بودیم، همسرم در حالی که من لب ساحل نشسته بودم، ناخواسته از من عکس گرفت. با دیدن آن عکس از خودم متنفر شدم. طعنه و کنایه‌های دوستان و اطرافیان هم خیلی من را آزرده‌خاطر می‌کرد. به همین دلیل تصمیم گرفتم وزن کم کنم.

چطور این کار را انجام دادید؟

این سوالی است که همه از من می‌پرسند. من فقط خواسته و هدفم برایم با ارزش بود. به نظر من، وقتی کسی هدفش برایش ارزشمند باشد، همه سختی‌ها تا رسیدن به هدف برایش لذت‌بخش است.

اگر الان از من بپرسند آسان‌ترین کار چیست، قطعا خواهم گفت کاهش وزن. این قدرت نه گفتن خیلی در کاهش وزن من تاثیرگذار بود. من فقط عادت‌های غذایی‌ام را اصلاح کردم و خودم را از خوردن محروم نکردم. تغذیه درست، ورزش روزانه و کالری‌شماری خیلی کمکم کرد. 3 ماه اول هر چه می‌خوردم را می‌نوشتم و آخر شب کالری دریافتی و مصرفی را محاسبه و مقایسه می‌کردم.

چقدر طول کشید به این وزن برسید؟

11 ماه.

در حال حاضر به وزن مناسب رسیده‌اید یا هنوز قصد کاهش وزن دارید؟

هنوز قصد کاهش وزن دارم. با اینکه هر کجا می‌روم همه می‌گویند کافی است اما من را راضی نمی‌کند.

ورزش و فعالیت بدنی چقدر در کاهش وزنتان موثر بود؟ روزی چقدر ورزش می‌کنید؟

باید بگویم 60 درصد ورزش و 40 درصد کم‌خوری و کالری‌شماری در کاهش وزنم موثر بود. ماشین و رانندگی را کنار گذاشتم و پیاده‌روی را جایگزین کردم.

مسیر خانه تا باشگاه ورزشی را پیاده می‌رفتم. میانگین پیاده‌روی من در روز حداقل 6 کیلومتر به‌صورت تند و سریع بود. در حال حاضر هم تقریبا 4 ساعت زومبا کار می‌کنم که فوق‌العاده ورزش جذاب، پرهیجان و پرتحرکی است.

وقتی چاق بودید یک روزتان را چطور می‌گذراندید و حالا چطور؟

چاقی انسان را بی‌تحرک می‌کند. اغلب صبح‌ها خواب بودم و عصر فقط به کارهای خانه می‌رسیدم ولی در حال حاضر صبح زود که از خواب بیدار می‌شوم، اول باشگاه می‌روم و بعد که به خانه برمی‌گردم، کارهای خانه را انجام می‌دهم و عصر دوباره باشگاه می‌روم.

 وقتی چاق بودم، فعالیت بدنی نداشتم اما کارهای منزل خسته‌ام می‌کرد، در حالی که‌ در حال حاضر علاوه بر انجام آنها، روزی چند ساعت باشگاه می‌روم و شب‌ها هم کمردرد و پادرد ندارم و خستگی برایم بی‌معنی شده است.

وقتی چاق بودم، سیری برایم معنی نداشت و حالا خستگی برایم معنایی ندارد. در دوران چاقی هر جا می‌رفتم، از کار کردن فراری بودم اما حالا دائم به این فکر می‌کنم که چطور کالری مصرف ‌کنم و لاغر شوم.

در یک روز چه غذاهایی می‌خورید؟

همه چیز می‌خورم، فقط در خوردن شیرینی، کربوهیدرات و چربی قاعده و قانون دارم. نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی نمی‌خورم. صبحانه عمدتا غذای پروتئینی می‌خورم زیرا احساس سیری بیشتری در طول روز به من می‌دهد. ناهار پروتئین و کمی کربوهیدرات و سبزیجات زیاد مصرف می‌کنم. میان‌وعده هم بیشتر خرما و میوه می‌خورم.

چطور اشتهایتان را کنترل می‌کنید؟

شاید چند ماه اول کنترل اشتها سخت باشد ولی بعدش خیلی راحت و آسان می‌شود زیرا هدفی که داری، برایت باارزش می‌شود و نمی‌توانی از سختی‌هایی که کشیده‌ای، بگذری. باشگاه رفتن و ورزش کردن هر روز من باعث می‌شود به هدفم که سلامت و تناسب اندام است، فکر کنم.

لطفا ادامه مطلب را در داستان واقعی زنی که در 11 ماه 50 کیلوگرم وزن کم کردم!+تحلیل دکتر تغذیه (قسمت دوم) بخوانید

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: یک هفته ای 4.5 کیلو کم کنید!/۲۰ روش برای کاهش ۵۰۰ کالری در روز!

11 رژیم عجیب و غریب هالیوودی ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ