اگر بالای ۴۰ سال سن دارید، این غذاها را نخورید-قسمت اول

مهرناز زاوه
خوردن مواد غذایی سالم در هر سنی فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ اما تغذیه خوب پس از ۴۰ سالگی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

خوردن مواد غذایی سالم در هر سنی فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ اما تغذیه خوب پس از ۴۰ سالگی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شما برای مبارزه با بیماری‌های شایع دوران پیری مانند بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان به غذاهای سالم نیاز دارید. خوردن مواد غذایی سالم شما را پر‌انرژی، جوان و شاداب نگه می‌دارد.
آیا دوست دارید جوان‌تر از سن واقعی خود باشید؟ از خوردن این غذاها خودداری کرده و سعی کنید جایگزین‌های بهتری برایشان پیدا کنید.
۱. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده
با کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده خداحافظی کنید یا مصرف آنها را به حداقل برسانید. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده سریع هضم می‌شوند، به طوری که سریعا باعث افزایش قند خون شده و شما را گرسنه و خسته می‌کنند. مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده در هیچ سنی توصیه نمی‌شود، اما عوارض آن پس از ۴۰ سالگی بیشتر می‌شود. چون انسان به طور طبیعی در این سن توده عضلانی بدنش را از دست می‌دهد و از آنجایی که بافت عضلانی سطح قند خون شما را کنترل می‌‌کند، کاهش توده عضلانی، شما را دچار نوسانات قند خون می‌کند.
جایگزین مناسب:
از محصولات حاوی سبوس مانند نان سفید یا نان قهوه‌ای استفاده کنید. پاستای کوینولا و برنج قهوه‌ای هم گزینه‌های خوبی هستند.
۲. لبنیات پرچرب
مصرف لبنیات در سنین بالا موجب افزایش سلامتی می‌شود. لبنیات منبع کلسیم بوده و استخوان‌های شما را سالم و قوی نگه می‌دارند. وقتی می‌گویند مصرف لبنیات پس از ۴۰ سالگی به شما ضرر می‌زند، منظور محتوای چربی آن است. چربی‌های اشباع‌شده در لبنیات باعث افزایش کلسترول خون می‌شوند و شما را در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار داده و با ایجاد التهاب مزمن باعث پیری سلول‌ها می‌شود. لبنیات پرچرب مانند بستنی یا ماست پرچرب حاوی قند هستند و باعث افزایش وزن می‌شوند.
جایگزین مناسب:
از لبنیات بدون چربی استفاده کنید. از شیر و ماست کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید. اگر شیر بدون چربی برایتان بی‌مزه است، یک قاشق چای‌خوری پودر شیر به آن اضافه کنید تا شیر عطر و طعم بهتری به خود بگیرد و یک بافت خامه‌ای داشته باشد.
۳. نوشابه رژیمی
مطمئنا مثل دوران نوجوانی نوشابه نمی‌نوشید (لازم نیست بگوییم نوشابه چه ضررهایی دارد!). اما نوشابه رژیمی هم می‌تواند در سنین بالاتر مشکلاتی ایجاد کند. نوشابه یک نوشیدنی فوق‌العاده اسیدی است. این بدان معنی است که نوشیدن آن در طول روز به مینای دندان شما آسیب می‌زند و خطر پوسیدگی دندان‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه، نوشیدن نوشابه‌های رژیمی می‌تواند دندان‌های بلورین شما را به مرور زرد و بدرنگ جلوه دهد. با افزایش سن، عاج دندان‌های شما به طور طبیعی لکه‌ها را به خود جذب می‌کند و باعث می‌شود که لایه رویی دندان‌هایتان زرد شود. از آنجایی که نوشیدنی‌های اسیدی باعث ساییده‌شدن مینای دندان می‌شوند، عاج دندان بیشتر دیده می‌شود، بنابراین وقتی لبخند می‌زنید، دندان‌هایتان زرد به نظر می‌رسند. این عارضه معمولا با درمان‌های خانگی برطرف نمی‌شود.
نوشابه رژیمی پیامدهای جدی‌تری برای سلامتی دارد. این نوشیدنی سرشار از فسفر است؛ یک ماده معدنی که بخشی از بافت استخوان شما را تشکیل می‌دهد. مصرف فسفر تا حدی خوب است، اما وقتی مقدار فسفر مصرفی بیش از اندازه شود، می‌تواند سطح کلسیم طبیعی بدن‌تان را مختل و استخوان‌هایتان را صاف کند. اگر به دنبال آن هستید که استخوان‌های خود را قوی نگه دارید، نوشیدن نوشابه به شما توصیه نمی‌شود.
جایگزین مناسب:
آب. نوشیدن آب احساس تشنگی شما را برطرف می‌کند، بدون آنکه سطح اسیدیته بدن را افزایش دهد یا به دندان و استخوان‌های شما آسیبی وارد کند. اگر دنبال عطر و طعم بهتری هستید، از لیمو ترش یا یک شاخه ریحان یا نعناع برای طعم دادن به آن استفاده کنید.
منبع: ehow

راهنمای جامع تغذیه سالم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ