اگر بالای ۴۰ سال سن دارید، این غذاها را نخورید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اگر از مارگارین به عنوان یک جایگزین سالم برای کره استفاده می‌کنید، بهتر است تجدید نظر کنید.

در ادامه‌ی قسمت اول به شما می‌گوییم که برای آنکه جوان‌تر از سن واقعی خود به نظر برسید بهتر است از خوردن چه غذاهایی خودداری کنید.
۴. سوپ‌های سرشار از سدیم
سدیم هم از جمله عناصری است که باید پس از ۴۰ سالگی با آن خداحافظی کنید. نمک نیز مانند فسفر، تعادل کلسیم بدن شما را مختل می‌کند و با از بین بردن کلسیم، خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. همچنین فشار خون را بالا می‌برد و باعث می‌شود تدریجا دچار مشکلات قلبی شوید. سدیم حتی می‌تواند شما را خسته و فرسوده جلوه دهد. این عنصر باعث نفخ شده و چشم‌های شما را پف‌کرده نشان می‌دهد. همچنین آب پوست را خشک کرده و شما را مسن‌تر از سن واقعی‌تان جلوه می‌دهد. این موارد قطعا برای شما خوشایند نیست!
حتی اگر از مواد غذایی منجمد‌شده و سرشار از سدیم هم استفاده نکنید، ممکن است این عنصر را از سایر خوراکی‌هایی که در روز مصرف می‌کنید به دست آورید. سوپ‌های کنسروی یکی از این خوراکی‌ها هستند. حتی یک سوپ سبزیجات سالم هم می‌تواند نیمی از سدیم مصرفی روزانه شما را تامین کند. چون حجم یک کنسرو سوپ سبزیجات بیش از یک وعده غذایی معمولی است. در نتیجه، سدیم زیادی تنها در یک وعده غذایی وارد بدن‌تان می‌شود.
جایگزین مناسب:
بهتر است از سوپ‌های خانگی که از مواد تشکیل‌دهنده سالم تهیه می‌شوند استفاده کنید. خوردن سوپ زیاد می‌تواند مضر باشد، اما تهیه این خوراکی آسان است و به راحتی منجمد می‌شود. از این رو، می‌توانید برای ناهار یک هفته خود از قبل سوپ تهیه کنید. سعی کنید از آب حبوبات برای تهیه سوپ استفاده کنید یا بسته‌های سوپ آماده بدون سدیم بخرید. شما می‌توانید سوپ خود را با افزودن سبزی و ادویه‌جات خوش‌طعم‌تر کنید، بدون آنکه به آن نمک اضافه کنید.
۵. مارگارین
اگر از مارگارین به عنوان یک جایگزین سالم برای کره استفاده می‌کنید، بهتر است تجدید نظر کنید. مارگارین از چربی‌های گیاهی که به طور معمول در دمای اتاق به شکل مایع هستند، تهیه می‌شود. سپس، وارد یک فرآیند شیمیایی به نام هیدروژناسیون می‌شود تا به حالت جامد در بیاید. اما در این فرآیند یک سری چربی‌های ترانس تولید می‌شود که بدترین نوع چربی‌ها هستند.
چربی‌های ترانس بیش از چربی‌های اشباع شده باعث افزایش سطح کلسترول ناسالم در بدن می‌شوند و شما را در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌دهند. این چربی‌ها همچنین باعث التهاب می‌شوند و آثار پیری را در شما قابل رؤیت می‌سازند، همچنین خطر ابتلا به سرطان و بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. چربی‌های ترانس باعث می‌شوند که چربی‌های انباشته‌شده در بدن به بخش‌های میانی بدن منتقل شده و فرم اندام‌تان را نامتوازن جلوه می‌دهد.
جایگزین مناسب:
شما می‌توانید از روغن نارگیل که در فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه می‌شود، برای پخت و پز استفاده کنید. روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب است و باعث افزایش سطح انرژی در بدن می‌شود. همچنین، سطح کلسترول خون را ثابت نگه می‌دارد و ۱۰۰٪ فاقد چربی‌های ترانس است.
۶. گوشت فرآوری‌شده
اگر هنوز هم از گوشت‌های فرآوری‌شده مثل سوسیس، پپرونی، بیکن و بیکن بوقلمون استفاده می‌کنید، باید در رفتار خود تجدید نظر کنید. این گوشت‌ها نه تنها حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند، بلکه سرشار از چربی‌های اشباع شده‌ای هستند که باعث گرفتگی عروق می‌شوند و حتی ممکن است چربی‌های ترانس داشته باشند. این گوشت‌ها حاوی نیترات هستند که آب پوست را خشک کرده و شما را پیر و سالخورده جلوه می‌دهد. گوشت فرآوری‌شده می‌تواند منبع پروتئین باشد، اما عوارضی که از مصرف این گوشت‌ها نصیبتان می‌شود، کمتر از مزایای بالقوه آن است.
جایگزین مناسب:
بیشتر از مرغ، بوقلمون، ماهی تن و ماهی قزل آلا استفاده کنید. با خوردن این مواد پروتئین مورد نیازتان را تامین می‌کنید (و در مورد ماهی تن و ماهی قزل آلا، چربی‌های سالم هم دریافت می‌کنید)، بدون آنکه نگران سدیم و چربی‌های ترانس باشید. اگر از طرفداران گوشت دودی هستید، بهتر است از اسانس دود مایع در پخت و پز استفاده کنید.
منبع: ehow

رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا؛ آیا واقعا کارسازند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ