۱۰ صدای عجیبی که دوست ندارید بدن‌تان تولید کند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
صدای زنگ ملایم یا وزوز را که خیلی زود شروع و تمام می‌شود به نام وزوز گوش می‌شناسند. اما در واقع این صدا در سر شما تولید می‌شود؛ مغز شما به اشتباه سیگنال‌های الکتریکی ساختگی را در قالب صدا در می‌آورد.

در ادامه‌ی قسمت اول به برخی صداهای عجیبی که می‌توانند به نوعی اعلام هشدار از سوی بدن باشند اشاره می‌کنیم.
۶.صدای وزوز یا زنگ، در گوش
صدای زنگ ملایم یا وزوز را که خیلی زود شروع و تمام می‌شود به نام وزوز گوش می‌شناسند. اما در واقع این صدا در سر شما تولید می‌شود؛ مغز شما به اشتباه سیگنال‌های الکتریکی ساختگی را در قالب صدا در می‌آورد. عامل محرک آن می‌تواند منجر به آسیب به گوش داخلی شود٬ بنابراین بهتر است در جاهایی که صدای بلندی وجود دارد از گوش‌گیر استفاده کنید.
به پزشک مراجعه کنید، اگر: وزوز گوشتان مداوم است. اگر تنها در یک گوش آن را حس می‌کنید٬ این مشکل می‌تواند نشانه‌ی عفونت یا اختلال گوش داخلی باشد. هنوز علت مشخصی برای بیشتر مواردی از این دست وجود ندارد٬ بنابراین در اغلب مواقع هم درمانی برای آن موجود نیست. پزشک هم می‌تواند تنها راهکارهایی را به شما پیشنهاد بدهد تا بتوانید به نوعی با این صدا کنار بیایید.
۷.شنیدن صدای تپش قلب در گوش
این پدیده را به نام وزوز تپنده می‌نامند. علتش آن است که یا گوش‌تان حساسیت زیادی به صداها داشته و یا چیزی باعث شده تا جریان خون‌تان بیشتر از حد عادی باشد. 
به پزشک مراجعه کنید، اگر: دچار این مشکل هستید. اگر مشکل جریان خون اذیتتان می‌کند٬ پس با مشکل حادی روبرویید. شایع‌ترین دلیل تولید صداهای ناخواسته و غیرعادی ناشی از ناهنجاری‌های موجود در رگ‌های بسیار بزرگی است که خون را از مغز به قلب بازمی‌گردانند و اغلب درست از مسیر گوش می‌گذرد. از دیگر علائم این مسئله٬ فشار زیاد مایع مغزی نخاعی است که می‌تواند به مشکلات حادی نظیر کوری هم منتهی شود.
۸.صدای تق تق در گلو
این صدا می‌تواند نشانه نوعی بیماری عصب‌شناختی باشد که بر کنترل عضلات تأثیر می‌گذارد مانند بیماری پارکینسون. در سایر موارد٬ این صدا ممکن است به دلیل غضروف اضافی تیروئید باشد که پزشک با جراحی می‌تواند آن را بردارد.
به پزشک مراجعه کنید، اگر: وقتی چیزی را می‌بلعید گلویتان چنین صدایی تولید می‌کند. با این حال٬ از آنجایی که این علامت٬ علامتی نادر محسوب می‌شود٬ بسیاری از متخصصان گوش و حلق و بینی در درمان این مشکل تجربه ندارند. در واقع در این مورد٬ فرد تنها باید به کلنیک تخصصی شنوایی مراجعه کند که مجرب‌ترین متخصصان بتوانند این مشکل را تشخیص دهند.
۹. شنیدن صدایی بلند حین خوابیدن یا بیدار شدن
این بیماری را به نام «سندروم انفجار سر» می‌شناسند. اغلب افراد می‌گویند که این صداها شبیه انفجارهای شدید٬ جریان‌های الکتریکی٬ صدای دست زدن٬ صدای آتش بازی٬ صاعقه و چیزهایی از این دست است. سندروم انفجار سر بسیار آزاردهنده و ترسناک اما بی‌خطر است. افرادی که دچار اختلالات خواب هستند٬ میزان آسیب‌پذیری‌شان نسبت به این مسئله بیشتر است؛ بنابراین در صورت وقوع چنین مشکلی با پزشکتان تماس بگیرید.
۱۰. صدای ترق توروق در شانه
اگر این صدا بدون درد است٬ پس خطری به همراه ندارد. اگر شانه‌ی فردی به خاطر چرخاندن یا خم کردن آن بدون هیچ درد خاصی صدا بخورد٬ باید گفت که این صدا اغلب به خاطر ضمختی فضای بین عضلات گرداننده‌ی شانه و بورسیت و آکرومیون پوشاننده است. این صدا بخشی از فرآیند سالخوردگی است. با این حال٬ اگر با درد همراه باشد می‌تواند نشانه‌ی التهاب تاندون٬ التهاب بورسیت یا پارگی عضلات گرداننده‌ی شانه یا لابروم باشد.
به پزشک مراجعه کنید، اگر: این صداها با درد همراه است. اگر علائم گفته شده با درد شدید در شانه‌ها همراه بود٬ بازسازی عضلات گرداننده‌ی شانه می‌تواند برای تسکین آن مؤثر باشد. در واقع این بازسازی باید با تمرین استخوان کتف٬ تمرین عضلات گرداننده‌ی شانه٬ و کشش جدار اصلی شانه همراه باشد.
منبع: prevention

چیزهای عجیب و جالبی که متخصصین پوست دیده‌اند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ