۷ راه مقابله با کابوس شبانه کودک

مهرناز زاوه
وقتی صحبت از بازی و فانتزی به میان می‌آید، آزاد شدن تخیلات کودک اهمیت زیادی دارد، اما وقتی زمان خواب فرا می‌رسد، تخیلات کودک می‌تواند به یک کابوس بزرگ تبدیل شود.

وقتی صحبت از بازی و فانتزی به میان می‌آید، آزاد شدن تخیلات کودک اهمیت زیادی دارد، اما وقتی زمان خواب فرا می‌رسد، تخیلات کودک می‌تواند به یک کابوس بزرگ تبدیل شود. در ادامه شما را با نحوه تسکین دادن کودک و مقابله با کابوس‌های شبانه او بیشتر آشنا می‌کنیم. احتمالا چندین ماه تلاش کرده‌اید تا وضعیت خواب شبانه فرزندتان را تنظیم کنید یا او را به چرت‌های روزانه عادت دهید؛ اما با رسیدن به سن ۳ سالگی، تمام برنامه‌ریزی‌های روزانه با مشکل مواجه می‌شوند و ناگهان خود را با کابوس‌های شبانه کودک یا ترس او از تاریکی رودررو می‌بینید.
تخیلات کودک در این سن غنی و سرشار از احتمالات زنده و واضح است. تخیلات کودک در حین بازی معمولا به اوج خود می‌رسد، اما اگر این تخیلات در خواب شبانه فعال شوند، می‌توانند آرامش خانگی شما را بر هم بزنند.
کودکان پیش دبستانی معمولا در تمییز دادن واقعیت و تخیل دچار مشکل می‌شوند. از این رو، از هیولای زیر تخت یا مردی که درون گنجه کمین کرده، می‌ترسند. وقتی کودک وارد مدرسه ابتدایی می‌شود، نگرانی‌ها و ترس‌های شبانه او بیشتر بر اساس رویدادهای واقعی از جمله ترس از طوفان، آسیب‌دیدگی و یا آتش‌سوزی شکل می‌گیرند.
گاهی اوقات کودکان نسبت به تداخل دنیای بیرون با دنیای درونی‌شان احساس خطر می‌کنند؛ مقابله موثر با ترس‌های شبانه از اهمیت بسیاری برخوردار است و لازمه تنظیم مجدد خواب شبانه کودک است. در ادامه ۷ روش برای آرام کردن ذهن فعال کودک و جلوگیری از کابوس‌های شبانه ارائه شده است:
۱. چراغ‌ها را روشن بگذارید
احتمالا یک لامپ در انتهای سالن دارید، اما اجازه دهید که کودک یک لامپ دیگر در جای دلخواهش داشته باشد؛ یک لامپ مجزا که بتواند قبل از خواب روشنش کند. دادن حق اختیار در داشتن یک لامپ به کودک کمک می‌کند که پس از تاریکی، کمتر احساس نگرانی کند.
۲. با کودک حرف بزنید
از کودک بخواهید در مورد نگرانی‌هایش با شما صحبت کند. ترس او را دست کم نگیرید. نگرانی‌های کودک در ذهن‌اش کاملا واقعی است. پس نگرانی‌های او را بپذیرید و با او همدردی کنید.
۳. در مورد آن تحقیق کنید
از مقالات و کتاب‌هایی که در رابطه با کابوس‌های شبانه کودک هستند استفاده کنید. در این صورت می‌توانید به او نشان دهید که شخصیت‌هایی که در خواب می‌بیند، واقعی نیستند و او می‌تواند بر آنها غلبه کند.
۴. یک همراه خوب برای او تهیه کنید
خیلی از بچه‌ها یک حیوان عروسکی یا پتوی خاص دارند که به آنها کمک می‌کند شب‌ها بهتر بخوابند. انتخاب یک اسباب بازی خاص برای کودک نقش بسزایی در مقابله با کابوس‌های شبانه خواهد داشت. اگر فرزندتان یکی از این «دوست»‌ها دارد، به او بگویید که می‌تواند روی او حساب کند و به کمک او بخوابد.
۵. نگرانی‌های کودک را روی کاغذ بنویسید
اگر فرزندتان نوشتن بلد است، او را تشویق کنید که نگرانی‌هایش را روی کاغذ بنویسد. همچنین می‌تواند تصاویری از تخیلاتش را برایتان نقاشی بکشد و وقتی کارش تمام شد، بگذارید کاغذ را پاره کند و دور بیاندازد. این عمل نمادین کمک می‌کند که کودک از شر افکار ترسناک و تخیلات شبانه‌اش رهایی یابد. تنها در این صورت است که می‌تواند افکار ترسناکش را با چیزهایی جایگزین کند که خوشحالش می‌کنند.
۶. ناماسته
تنفس عمیق قبل از خواب برای شما و فرزندتان آرامش‌بخش خواهد بود. چند دقیقه وقت بگذارید و تمرینات یوگای قبل از خواب را انجام دهید. این تمرینات را به صورت یک روال شبانه انجام دهید. اگر کودک از انجام این تمرینات لذت برد، می‌توانید بیشتر ادامه دهید و حتی او را در کلاس یوگای کودکان ثبت نام کنید.
۷. وسایل الکترونیکی را خاموش کنید
دستگاه‌های الکترونیکی مثل تبلت، تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری را قبل از خواب خاموش کنید. دیدن فیلم‌های خشونت‌آمیز یا بازی‌های ترسناک قبل از خواب باعث به هم خوردن ساعت خواب کودک می‌شود. این امر در مورد کتاب‌های ترسناک و گزارش‌های خبری فاجعه‌بار در تلویزیون مثل جرم و جنایت و تروریسم نیز صدق می‌کند. حداقل یک ساعت قبل از اینکه کودک به خواب برود، شرایط را برای خوابیدن او مهیا کنید.
آنچه نباید انجام دهید:
اقدامات زیادی برای مقابله با کابوس‌های شبانه کودکان وجود دارد، اما چند چیز هست که نباید به سراغشان بروید. هرگز فرزندتان را به خاطر اینکه خواب ترسناک دیده یا به علت ترس از تاریکی از خواب پریده است، دست نیاندازید و او را تهدید به تنبیه و مجازات نکنید. در عوض، به او اطمینان دهید که کنارش هستید تا به خواب برود.
منبع: parenting

چه کار کنیم که کودک از دکتر رفتن نترسد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ