پزشکان مشهور برای جلوگیری از سرطان خودشان چه می‌کنند؟!

jalalvand
خواب ، دوچرخه وهنر شما را از سرطان دور نگه می‌دارد! حقیقت تلخ است. طبق پیش‌بینی انجمن سرطان ایالات متحده، 1658210 مورد جدید ابتلا به سرطان در سال 2016 در این کشور شناسایی خواهد شد و 600 هزار نفر هم بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. اما شانس ما برای اینکه نام خود را از این فهرست خارج کنیم، زیاد است. از نظر بهترین متخصصین خون و سرطان در این ارتباط بهره جسته‌ایم:

مصرف آسپرین بچه

مصرف روزانه 80 میلی‌گرم آسپرین بچه‌ از ریسک ابتلا به بسیاری از انواع سرطان می‌کاهد. در مورد سرطان روده بزرگ 50 درصدکاهش ریسک مشاهده شده است. وجود التهاب در بافت‌ها محرک رشد سلول‌های بدخیم است و آسپرین از شدت التهاب می‌کاهد.

تنها هشدارقابل توجه در ارتباط با مصرف آسپرین، افزایش احتمال خونریزی معده ـ روده است؛ بنابراین افرادی که سابقه ابتلا به زخم معده یا روده دارند یا داروهای ضدانعقادی مصرف می‌کنند، کاندیدای خوبی برای مصرف آسپرین نیستند. (محمد ابازید، پزشک و فوق‌تخصص پرتودرمانی، مرکز درمانی کلیولند)

مصرف داروهای هورمونی درجلوگیری از بارداری

استفاده از داروهای خوراکی ضدحاملگی به مدت 5 سال، احتمال ابتلا به سرطان‌های تخمدان و رحم را تا 50 درصد کاهش می‌دهد و اثر آن با گذشت زمان از بین نمی‌رود. به‌عنوان یک راهکار درازمدت جلوگیری از بارداری، استفاده ازIUD Merina قابل توصیه‌تر است.

این نوع خاص محتوی پروژسترون است که از بروز تغییراتی جلوگیری می‌کند که پیش‌زمینه بدخیم شدن سلول‌های پوششی رحم و نهایتا ابتلا به سرطان رحم هستند، جلوگیری می‌کند (جاش کسترسون، پزشک فوق‌تخصص آنکولوژی زنان، مرکز پزشکی ایالت پنسیلوانیا)

شرکت در کلاس‌های هنری

انجام این کار دو پیامد مثبت دارد: خلاقیت شما را افزایش می‌دهد و فرصت مناسبی برای برون‌گرایی ایجاد می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد در بانوان مبتلا به سرطان پستان، هرچه میزان خلاقیت بیشتر باشد، به همان نسبت چشم‌انداز بهبود افزایش داشته است.

تحقیق دیگر حکایت از آن دارد که برخورداری ازحمایت اجتماعی در بیماران مبتلا به سرطان شانس آنها را برای بقا افزایش می‌دهد. توصیه شخصی من بهره‌بردن از زمان فراغت برای پرورش و ابراز خلاقیت به هر شکل و وسیله است. آشپزی، باغبانی، دکوراسیون یا حتی روزنامه‌نگاری می‌توانند عرصه مناسبی برای بروز خلاقیت باشند.

خود من نقاشی می‌کنم و ترجیح می‌دهم این کار را در دل طبیعت انجام دهم. علاوه بر پرورش خلاقیت، نقاشی در دل طبیعت برای من روشی است جهت رها شدن از استرس. (دیلجیت سینج، پزشک فوق ‌متخصص آنکولوژی زنان مرکز مک‌لین، ویرجینیا)

مصرف گوشت را کاهش دهید

«خود من معمولا ماهی مصرف می‌کنم و پاره‌ای از اوقات کاملا گیاهخوار می‌شوم و معمولا لبنیات نمی‌خورم.» بعضی تحقیقات نشان می‌دهند امکان وجود ارتباط بین پروتئین‌های حیوانی و ابتلا به سرطان، خصوصا سرطان روده بزرگ بسیار بالاست.

صبحانه متشکل از میوه و نهار و شام متشکل از سالاد و حبوبات، می‌تواند انتخاب خوبی باشد. حبوبات و مغزها منبع خوبی برای تامین پروتئین‌های گیاهی است. اگر برایتان سخت است که تنها به پروتئین‌های گیاهی اکتفا کنید، اطمینان بیابید که از گوشت‌های فرآوری شده استفاده نکنید ومصرف پروتئین حیوانی بیش از یک وعده در روز نباشد. (رخا چادهاری، آنکولوژیست بیمارستان سینسیناتی)

نیازی به انجام سالانه تست پاپ اسمیر نیست

انجمن پزشکان زنان زایمان آمریکا دیگر انجام تست پاپ اسمیر را به‌طور سالانه توصیه نمی‌کند. از دید این انجمن تا سن 65 سالگی فواصل سه ساله برای انجام این تست کافی است و حتی در مواردی که همراه با تست HPV(huma- papilloma virus) شود، می‌توان تا هر پنج سال یکبار اقدام به انجام آن کرد.

تست HPV جهت تشخیص وجود ویروس مولد زگیل تناسلی انجام می‌شود و در صورت منفی بودن، احتمال سرطانی شدن سلول‌های رحم کاهش می‌یابد. اینکه فاصله لازم بین انجام دوآزمایش طولانی‌تر شده، این است که گاهی در آزمایش سلول‌هایی مشاهده می‌شوند که کمی تغییر شکل دارند که به عنوان پیش‌درآمد سرطانی شدن در نظر گرفته می‌شود و پزشک شروع به درمان زودرس سرطان می‌کند.

در بیشتر موارد این سلول‌ها بدون هیچ درمانی به حالت طبیعی بازمی‌گردند و درمان بی‌مورد است. درمان بی‌مورد تنها روی سلامت عمومی و باروری بیمار تاثیر گذاشته واحتمال عفونی شدن را زیاد می‌کند. (بی جی ریمل، آنکولوژیست زنان بیمارستان سدار سینای لس‌آنجلس)

داشتن خواب کافی

برخی تحقیقات نشان می‌دهد اگر در طول شبانه‌روز به اندازه کافی چشممان را بسته نگه نداریم، احتمال ابتلا به سرطان پستان افزایش می‌یابد. در شب فعالیت ملاتونین سرکوب می‌شود و اگر به جای اینکه با چشمان بسته در تختخواب خود باشیم، وارد محیط روشن شویم، رشد سلول‌های سرطانی را تحریک می‌کنیم.حد اقل 7 ساعت خواب شبانه لازمه سلامت انسان است. (مارلین مییرز، متخصص سرطان و استاد دانشکده پزشکی نیویورک)

از ورزش کاردیو غفلت نکنیم

فعالیت‌های بدنی از قبیل راه رفتن، دویدن، شنا کردن، و دوچرخه‌سواری سوخت‌و‌ساز را افزایش داده و به کاهش وزن کمک می‌کند. ولی مهم‌ترین فایده آن کاهش سطح انسولین است. تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از فاکتورهای موثر در افزایش حفاظت در برابر سرطانی شدن سلول‌ها، پایین بودن میزان انسولین است. انجام حدود 2 و نیم ساعت ورزش کاردیو در هفته بسیار موثر است. (جیمز هامریک، متخصص ارشد آنکولوژی بیمارستان آتلانتا)

مصرف ویتامین D

مقادیر کم این ویتامین مرتبط با چندین نوع سرطان است. بهترین و مطمئن‌ترین راه دریافت ویتامین D انجام فعالیت بدنی در فضای باز است. اگر آزمایش خون حاکی از پایین بودن میزان این ویتامین باشد پزشک باید مکمل خوراکی آن را تجویز کند. (آلیسون اوشن آونکولوژیست دانشگاه نیویورک)

اجتناب از مصرف الکل

کاهش و قطع مصرف نوشابه‌های الکلی خطر ابتلا به سرطان پستان را به شدت کاهش می‌دهند. داشتن پستان‌های بزرگ یا ضربه به پستان هیچ‌کدام مشکل آفرین نیستند.

منبع: نشریه پیشگیری

لینک مرتبط: جنگجوهای استثنایی در برابر سرطان کدامند؟!

به راحتی با بروکلی از سرطان کبد جلوگیری کنیم؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ