چگونه با غذا خوردن لاغر شویم؟

faateme1366
زمانی که صحبت از لاغری به میان می‌آید همه به نخوردن و یا کم‌خوردن فکر می‌کنند. اما این شیوه، یعنی رژیم گرفتن، همیشه کارساز نیست و به اصطلاح جواب نمی‌دهد. مهم آن چیزی است که در وعده‌های غذایی میل می‌کنید.

فیبرهای غذایی

اگر قصد دارید لاغر شوید و می‌خواهید رژیم بگیرید به‌جای صرف نظر کردن از غذا خوردن و سختی کشیدن بهتر است مواد غذایی سرشار از مواد مغذی را که به تحریک سوخت و ساز بدن کمک می‌کنند انتخاب کنید، چون با این شیوه به طور طبیعی وزن کم خواهید کرد. در این مطلب ۶ ماده مغذی معرفی می‌کنیم که با جذب هر چه بیشتر آن‌ها بدون گرسنگی کشیدن به هدف لاغری نزدیک‌تر می‌شوید و علاوه بر این، خدمت زیادی به سلامتی بدنتان می‌کنید. بدون شک تاکنون بارها در خصوص فیبرهای غذایی شنیده اید. فیبرها ترکیبات طبیعی هستند که در میوه‌ها و سبزیجات به میزان زیادی وجود دارند و به مواد غذایی کمک می‌کنند تا در لوله گوارش جابه‌جا شده و هضم غذا راحت تر شود. فیبرها حجم معده را پر کرده و امکان پرخوری را کاهش می‌دهند، در نتیجه به روند لاغری کمک می‌کنند. به گزارش مایو کلینیک، هر ماده غذایی سرشار از فیبر همچنین به تنظیم قند خون کمک می‌کند که این مساله برای افراد مبتلا به دیابت حیاتی است. فیبرها همچنین باعث کند شدن جذب قند می‌شوند. این امر به پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز کمک می‌کند.

زینک (روی)

زینک یا همان روی یک ماده مغذی ضروری برای سلامتی دستگاه ایمنی است. البته تاثیر آن به همین جا ختم نمی‌شود. به گزارش Livestrong زینک همچنین یک ماده طبیعی برای لاغری و کاهش وزن محسوب می‌شود. نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ در همین سایت به چاپ رسیده است نشان می‌دهد میزان زینک بدن افراد دچار چاقی مفرط کمتر از افراد دیگر است. نتایج پژوهش دیگری که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده نیز حاکی از این است که مصرف مکمل ۳۰ میکروگرمی‌زینک گلوکونات در روز علاوه بر خواص دیگر به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

پروتئین‌ها

پروتئین‌ها سنگ بنای حیات بوده و برای حفظ سلامت بدن لازم و ضروری هستند. هر چه در برنامه غذایی تان پروتئین‌ها را به صورت کم‌چرب‌تر دریافت کنید (یعنی از غذاهای سرخ کرده به همراه پروتئین‌ها بپرهیزید و خودشان را هم سرخ نکنید) برایتان سودمندتر خواهند بود و تاثیر بیشتری در کاهش وزن خواهد داشت. بر اساس مقاله ای که در

Womens Health به چاپ رسیده است، اگرچه مواد غذایی سرشار پروتئین کالری بیشتری نیز دارند اما مصرف پروتئین در وعده‌های غذایی مانع از بروز چاقی مفرط می‌شود چون بدن برای سوخت و ساز آنها مجبور می‌شود تلاش بیشتری به کار گیرد و به این ترتیب کالری بیشتری می‌سوزاند. علاوه بر این پروتئین‌ها قادر هستند که جلو اشتها و گرسنگی زیاد را بگیرند؛ به این ترتیب که بعد از مصرف منابع پروتئینی ساعات بیشتری احساس سیری خواهید داشت.

کلسیم

براساس گزارش Web MD منابع غذایی کلسیم (محصولات لبنی) سوخت و ساز بدن را تحریک کرده و به کالری سوزی کمک می‌کنند. این سایت علمی‌اعلام کرده است که افزایش وزن برای یک خانم میانسال سالانه حدود ۳۰۰ گرم است. با این حال قصد تشویق برای مصرف بیش از اندازه به عنوان مثال پنیر نیست، چون کاهش میزان کالری‌های دریافتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ویتامینD

ویتامین D یکی از ویتامین‌هایی است که کمبود آن در بین اقشار مختلف رایج است. اما به عقیده محققان این ویتامین در کاهش وزن افرادی که دچار اضافه وزن هستند نقش مهمی‌دارد. ویتامین D در نتیجه تماس با اشعه‌های نور خورشید تولید می‌شود و به صورت مکمل نیز قابل مصرف است. به عقیده برخی از محققان هیپوتالاموس (بخش کوچکی از مغز که هورمون‌ها را کنترل می‌کند) می‌تواند کمبود ویتامین D را تشخیص دهد و با افزایش احساس گرسنگی عکس العمل نشان داده و باعث چاقی شود.

ویتامینB۱۲

محققان بر این عقیده هستند که ویتامین B۱۲ به کاهش وزن کمک می‌کند. با وجود اینکه همه متخصصان در خصوص این تئوری اتفاق نظر ندارند اما به نظر می‌رسد که ویتامین B۱۲ به تبدیل چربی به انرژی کمک می‌کند و باعث افزایش میل به ورزش می‌شود. به همین دلیل نیز روند کاهش وزن با سرعت بیشتری طی می‌شود. یادتان باشد که کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند به کم خونی منجر شود که عامل خستگی است. بدون شک خستگی یکی از عوامل اصلی بی تحرکی محسوب می‌شود.

منبع: روزنامه آرمان

7میوه معجزه آسا برای کاهش وزن سریع!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ