چطور بدون ورزش چربی بسوزانیم؟

مهرناز زاوه
با اینکه فکر‌ کردن به داشتن اندامی متناسب، بدون ریختن حتی یک قطره عرق، رؤیایی شیرین است، اما جالب است بدانید که ورزش‌ کردن باعث می‌شود سریع‌تر به این رؤیا برسید. البته این به آن معنا نیست که نمی‌توان بدون ورزش، چربی‌ها را آب کرد.

با اینکه فکر‌ کردن به داشتن اندامی متناسب، بدون ریختن حتی یک قطره عرق، رؤیایی شیرین است، اما جالب است بدانید که ورزش‌ کردن باعث می‌شود سریع‌تر به این رؤیا برسید. البته این به آن معنا نیست که نمی‌توان بدون ورزش، چربی‌ها را آب کرد. در واقع تنظیم رژیم غذایی و شیوه زندگی هم می‌تواند در کاهش وزن تأثیرگذار باشد، حتی اگر تا به حال پایتان را در باشگاه نگذاشته باشید. در اینجا به برخی راهکارهای جالب در این زمینه می‌پردازیم.
۱-یادداشت کنید: دفتر روزانه غذایی داشته باشید تا چربی بسوزانید
چنگال را کنار بگذارید و قلم را بردارید. سوزاندن چربی بدون ورزش به معنای آن است که باید هر چیزی را که به طور روزانه می‌خورید یا می‌نوشید یادداشت کنید، چرا که باید به منظور کاهش وزن بدن، مصرف کالری خود را کاهش دهید. در برخی مواقع، نتایج چشمگیری از یادداشت کردن چیزهایی که می‌خورید به دست خواهید آورد، حتی اگر تصمیمات آگاهانه‌ای برای رژیم غذایی‌تان نگیرید. تنها سعی کنید نسبت به آنچه به نحو چشمگیری در کاهش وزن به شما کمک می‌کند خود را مسئول بدانید.
نوشتن روزانه غذایی که می‌خورید به هیچ وجه خسته‌کننده نخواهد بود. سعی کنید یک دفترچه زیبا تهیه کنید و برنامه‌ی خود را با مدادی بنویسید که از استفاده از آن لذت می‌برید. با نوشتن برنامه غذایی از طریق ثبت احساسات، افکار و نگرانی‌ایتان در قالب فرصتی برای آرام‌سازی خود استفاده کنید. از طرفی این حرکت، روشی مؤثر برای ارتباط برقرار کردن با احساساتتان است، بنابراین به طور طبیعی می‌تواند میزان استرس شما را کاهش دهد. (که در عین حال در کاهش وزنتان هم مؤثر است)
از نوشتن یادداشت روزانه غذایی خود برای ثبت میزان کالری مصرفی‌تان در روز استفاده کنید، این کار روند کاهش وزن و رسیدن به هدف مورد نظرتان را در این زمینه برایتان مشخص خواهد کرد. 
چند نکته:
-اگر احساس کردید که رسیدن به یک برنامه مشخص برای سوزاندن کالری نیاز به آزمون و خطا دارد، دلسرد نشوید. عوامل ژنتیکی هم بر این مسئله که چه میزان کالری می‌سوزانید تأثیرگذار است، بنابراین ممکن است کمی بیشتر یا کمی کمتر از آنچه برای کاهش وزن محاسبه کرده‌اید به انرژی و صبر نیاز داشته باشید. اگر به نتایج دلخواهتان نرسیدید، سعی کنید میزان مصرف خود را تا ۵۰ یا ۱۰۰ کالری در روز افزایش یا کاهش دهید تا به شرایط مطلوب خود دست یابید.
۲-بر مواد مغذی چربی‌سوز تمرکز کنید
غذاهای سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ و لبنیات بدون چربی باعث افزایش متابولیسم شما شده که به روند چربی‌سوزی کمک می‌کند. وقتی در وهله اول سعی می‌کنید از طریق رژیم غذایی وزنتان را کم کنید، باید آمار هر غذایی را داشته باشید. با انتخاب غذاهای مغذی، در واقع غذاهایی که باعث افزایش متابولیسم می شوند، می‌توانید چربی بیشتری بسوزانید. تمرکزتان را بر این مواد غذایی بگذارید:
پروتئین
پروتئین برای هضم شدن، کالری زیادی مصرف می‌کند و این به کاهش وزن کمک می‌کند، بنابراین هر غذایی که سرشار از پروتئین باشد می‌تواند میزان چربی‌سوزی شما را هم افزایش دهد. این غذاها شامل آجیل، ماست یونانی، شیر، تخم مرغ، پرندگان و ماهی است.
فیبر
این کربوهیدرات خاص به تثبیت و متعادل شدن قند خونتان کمک می‌کند. این یعنی: می‌تواند به از بین رفتن ویارهای بیخودی بیانجامد که به خاطر کمبود قند خون در شما ایجاد می‌شود. برخی غذاهای فیبردار عبارتند از میوه، سبزیجات و غلات کامل.
آهن
شما به غذاهای سرشار از آهن نیاز دارید، حتی اگر ورزش و تحرک چندانی نداشته باشید. آهن در حمل اکسیژن و رساندن آن به بافت‌ها تأثیر بسزایی دارد، و این مسئله برای حفظ متابولیسم سلولی شما بسیار حائز اهمیت است. آهن مورد نیاز خود را می‌توانید از غذاهایی مانند گوشت قرمز کم چرب، اسفناج، عدس و لوبیا به دست بیاورید.
اسیدهای چرب حاوی امگا۳
این چربی‌های سالم باعث کاهش التهاب در بدن می‌شوند و از آنجایی که کمبود میزان امگا۳ در بدن می‌تواند به افسردگی بیانجامد، مصرف میزان کافی از آن در شرایطی که در حال کاهش چربی بدن هستید می‌تواند شما را سرحال و شاد نگه دارد. غذاهایی مانند ماهی‌های چرب، سالمون، گردو و تخم کتان میزان زیادی امگا۳ دارند.
۳-سعی کنید در طول روز تحرک بیشتری داشته باشید
داشتن تحرک در طول روز الزاما به معنای آن نیست که عرق کنید. شاید تعجب کنید اگر بدانید تنها طی فعالیت‌های روزانه خود چه میزان کالری می‌سوزانید. اگر وزنتان حدود ۷۰ کیلو باشد، با صرف ۳۰ دقیقه باغبانی در روز، چیزی حدود ۱۷۰ کالری چربی می‌سوزانید و ۱۵۰ کالری ظرف نیم ساعت بازی با بچه‌ها سوزانده می‌شود. بنابراین سعی کنید با افزودن فعالیت‌های بیشتر در طول روز به برنامه‌های خود، کالری بیشتری بسوزانید. مثلا دورترین جای پارک را تا محل کار خود انتخاب کنید تا بیشتر قدم بزنید یا حتی‌الامکان به جای آسانسور از راه پله استفاده کنید.
منبع: ehow

این ۲۵ غذا را بخورید و وزن کم کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ