نشانه‌های کمبود ویتامین B12

مهرناز زاوه
عدم مصرف گوشت، مصرف برخی داروهای خاص مانند متفورمین که اغلب برای افرادی تجویز می‌شود که دیابت نوع ۲ یا سندورم تخمدان پلی‌کیستیک دارند یا بعضی از داروهای مخصوص سوزش معده و حتی انجام جراحی برای کاهش وزن، همه و همه می‌توانند احتمال بروزکمبود ویتامین B12 را افزایش دهند.

با بالا رفتن سن، قابلیت بدن شما برای جذب ویتامین B12 از غذا کُند می‌شود –از هر ۱۰۰ زنِ ۴۰ تا ۵۹ ساله، ۴ نفر دچار کمبود ویتامین B12 هستند و بسیاری هم در آستانه‌ی آن قرار دارند. عدم مصرف گوشت، مصرف برخی داروهای خاص مانند متفورمین (که اغلب برای افرادی تجویز می‌شود که دیابت نوع ۲ یا سندورم تخمدان پلی‌کیستیک دارند) یا بعضی از داروهای مخصوص سوزش معده و حتی انجام جراحی برای کاهش وزن، همه و همه می‌توانند احتمال بروز این کمبود را افزایش دهند. نتایج ناشی از کمبود این ویتامین می‌تواند خود را در قالب خستگی مفرط تا ضعیف شدن بینایی نشان دهد. اگر این علائم برایتان آشنا هستند، از پزشکتان بخواهید تا برایتان آزمایش خون بنویسد تا سطح آن را بدانید. اگر سطح آن پایین بود، مصرف یک مکمل یا تزریق آن ظرف چند هفته این کمبود شما را برطرف خواهد کرد.
۱-حتی اگر هشت ساعت هم در شبانه روز خوابیده باشید، به سختی می‌توانید بعد از ظهر بیدار بمانید
خستگی یکی از نخستین علائم کمبود ویتامین B12 است. علتش آن است که بدن شما برای تولید گلبول‌های قرمز متکی به این ویتامین است؛ همانطور که می‌دانید گلبول قرمز اکسیژن را به اندام های بدن می رساند. و بدون وجود اکسیژن کافی در سلول‌ها احساس خستگی خواهید داشت و مهم نیست که چقدر طول بکشد تا بخوابید. خستگی می‌تواند نشانه خیلی چیزها باشد، بنابراین اگر تنها نشانه‌ای که در خود می‌بینید، حس خواب آلودگی است، نمی‌توانید چنین بپندارید که دچار کمبود B12 هستید.
۲.اگر کیسه خرید از سوپرمارکت برایتان میلیون‌ها کیلو وزن داشته باشد
اگر عضلاتتان اکسیژن کافی از گلبول‌های قرمز دریافت نکنند، بیشتر حالت نرم خواهند داشت. دکتر چانتال موسِس در این باره می‌گوید: شغل من بسیار طاقت‌فرسا و پرزحمت است، بنابراین مدام به این مسئله فکر می‌کردم که شاید بدنم دچار خستگی شده، شاید به خوبی غذا نمی‌خورم. اما شش ماه قبل فهمیدم که ضعف و تنبلی من به خاطر کمبود ویتامین B12 است.
۳.اگر احساسات عجیبی را تجربه کنید
خانم ملانی کارمازیان ۴۴ ساله که پزشکان تشخیص دادند دچار کمبود ویتامین B12 است درباره تجربه خودش می‌گوید: انگار که از فرق سر تا نوک پایم جریان الکتریسیته رد می‌شد. سایر افرادی که دچار چنین حالتی بودند احساس کرختی و حس سوزن سوزن شدن بدن را تجربه کردند. این دردهای عجیب همه و همه ناشی از آسیب به عصب‌هاست که در نتیجه‌ی کمبود میزان اکسیژن در سلول ها رخ می‌دهد.
۴.اگر کلیدهایتان را در یخچال بگذارید
یا آنکه به سختی اسم برادرزاده یا خواهرزاده‌تان را به یاد بیاورید. شاید با خود فکر کنید که این علائم زوال عقل است، اما در برخی مواقع علتش کمبود ویتامین B12 است. پائولین اسمیت ۵۶ ساله که دچار کمبود ویتامین B12 بود، درباره تجربه خود می‌گوید: «یک آن نتوانستم به یاد بیاورم که چطور باید چک بنویسم. من این حالت را در بیماران سالخورده‌ای که دچار آلزایمر می‌شوند دیده‌ام. اما زمانی که شما آزمایش خون می‌دهید و در آن کمبود B12 مشخص می‌شود، شروع می‌کنید به مصرف مکمل‌ها و علائم این حالت‌ها هم کمرنگ می‌شود».
۵.اگر احساس لرزش یا سردرگمی داشته باشید
از دیگر علائم شایع کمبود ویتامین B12 عدم تعادل است. در این زمینه، محققان ترکی میزان ویتامین B12 بیمارانی را که به خاطر سرگیجه تحت درمان قرار گرفتند با داوطلبان صد در صد سالم مقایسه کردند. نتایج نشان داد بیمارانی که دچار سرگیجه بودند نسبت به افراد داوطلب حدود ۴۰ درصد کمتر ویتامین B12 مصرف می‌کردند.
۶.اگر پوستتان رنگ‌پریده است
اگر رنگ قرمز پوستتان تقریبا رو به زردی می‌زند، کمبود ویتامین B12 می‌تواند عامل آن باشد. با وجود این کمبود، سلول‌های قرمز خون شما بسیار آسیب‌پذیر بوده و به راحتی تخریب می‌شوند و این به انتشار رنگدانه‌ی بیلیروبین منتهی می‌شود که به پوست رنگ و روی زرد می‌دهد.
۷.اگر زبانتان حالت صاف و قرمز داشته باشد
حدود نیمی از مردمی که کمبود شدید ویتامین B12 دارند معمولا زبانشان خصوصا در کناره‌های آن برجستگی‌های ریز و درشت ندارد. اغلب این افراد از احساس سوزش یا دردناکی زبان می‌نالند، خصوصا در انتهای زبان. و از آنجایی که اکثر این برجستگی‌های ریز و درشت حاوی پرزهای چشایی هستند، اگر بسیاری از آنها از بین برود حتی خوشمزه‌ترین غذاها هم برایتان طعم خوبی نخواهد داشت. در واقع خانم‌هایی که دچار کمبود ویتامین B12 هستند به خاطر آنکه زیاد از طعم غذا لذت نمی‌برند، اغلب دچار کاهش وزن می‌شوند.
۸.اگر هر چیز کوچکی باعث گریه یا نگرانی شما شود
کمبود ویتامین B12 باعث تغییر خلق و خوی شما شده و اغلب به افسردگی یا تشویش می‌انجامد. پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چرا این مسئله خطر افسردگی شما را افزایش می‌دهد، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین B12 در سنتز ترکیبات مغزی مانند سروتونین و دوپامین که به تنظیم خلق و خوی بدن کمک می‌کند، دخیل است.
منبع: prevention

کمبود ویتامین B12 در خانم‌ها به چه مشکلاتی می‌انجامد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ