درمان سرطان پروستات با استفاده از نانوزیست‌فناوری

faateme1366
به‌تازگی محققان دانشگاه جورجیا یک روش درمانی جدید برای سرطان پروستات ابداع کرده‌اند که نتایج بسیار نویدبخشی برای درمان بیماری در مدل موش داشته است.

بر اساس اطلاعات مراکز کنترل و پیش‌گیری بیماری، صرف‌نظر از سرطان پوست غیر ملانوما، سرطان پروستات شایع‌ترین نوع سرطان در میان مردان امریکایی است. همچنین این نوع سرطان یکی از عوامل عمده مر‌گ‌ومیر در میان مردان در تمام نژادها است. به‌تازگی دانشمندان دانشگاه جورجیا روش جدیدی برای درمان این سرطان ابداع کرده‌اند

این محققان نتایج خود را در مجله Nanomedicine: Nanotechnology, Biology and Medicine چاپ کرده‌اند.

این روش درمان براساس جلوگیری از فعالیت پروتئین PAK-1 طراحی شده است. این پروتئین مسئول گسترش سلول‌های سرطانی پروستات بسیار تهاجمی است. شینوی استادیار دانشکده داروسازی در دانشگاه جورجیا و یکی از نویسندگان مقاله می‌گوید:« پروتئین PAK-1 همانند یک سوویچ روشن و خاموش است. هنگامی که این پروتئین روشن می‌شود، سبب می‌شود تا سلول‌های سرطانی تبدیل به سلول‌های دگردیسی شوند و در کل بدن پخش شوند.»

با کمک کامینگز استادیار دانشکده داروسازی دانشگاه جورجیا، محققان موفق به ابداع راهی برای بسته‌بندی و نظارت یک مولکول کوچک به‌نام IPA-3 شدند که فعالیت پروتئین‌های PAK-1 را محدود می‌سازد. این محققان مولکول IPA-3 را درون یک ساختار حباب مانند که لیپوزوم نامیده می‌شود قرار دادند و آن‌را به صورت درون وریدی تزریق کردند. پوسته لیپوزوم احاطه کننده IPA-3 سبب می‌شود تا مولکول توسط بدن سریعاً متابولیز نشود و زمان کافی برای مختل کردن پروتئین PAK-1 داشته باشند. محققان متوجه شدند که این مولکول به‌طور قابل ملاحظه‌ای سبب کاهش پیشرفت سرطان در موش می‌شود و همچنین باعث می‌شود تا سلول‌های سرطانی تحت پروسه اپوپتوسیس ( نوعی مرگ سلولی برنامه‌ریزی شده) قرار گیرند.

شینوی می‌گوید:« هنگامی که ما این آزمایش‌ها را آغاز کردیم، مستقیماً IPA-3 را به جریان خون تزریق کردیم، اما دارو آنچنان سریع جذب می‌شد که ما مجبور بودیم هفت بار در هفته دارو تزریق کنیم تا روش درمانی موثر واقع شود. اما لیپوزوم‌هایی که کامینگز طراحی کرد باعث شد تا IPA-3 بسیار پایدارتر شوند و باعث کاهش رژیم درمانی به میزان دوبار در هفته شد.»

نتایج اولیه پیشنهاد می‌کند که IPA-3 یک روش درمانی پایدار برای سزطان پروستات در انسان‌ها است اما محققان بیان می‌کنند که کارها و مطالعات بیشتری قبل از آزمایشات بالینی انسان باید انجام گیرد. شینوی می‌افزاید:« نتایج آزمایشات ما بسیار نوید بخش هستند و ما امیدواریم فاز آزمایشات کلینیکی را سریعاً آغاز کنیم. اما قبل از آن باید تمام جوانب احتیاط را بررسی کرد.»

منبع: مرکز راهبردی فناوری های همگرا

درمان سرطان رحم و پروستات با اختراع دانشمند ایرانی عضو ناسا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ