با این کارها متابولیسمتان را به هم می‌ریزید-قسمت اول

مهرناز زاوه
دانستن اشتباهات متابولیسمی که احتمالا امروز مرتکب شدید، به شما کمک می‌کند که فردای بهتری داشته باشید.

متابولیسم! مجموعه‌ای از تغییرات شیمیایی که برای بقای شما لازم است و می‌تواند در افراد مختلف با هم تفاوت داشته باشد. روش‌های ساده و در عین حال راحتی وجود دارد که می‌توانید به منظور تقویت متابولیسم خود انجام دهید و درنتیجه کارکرد بدنتان را ارتقاء دهید. دانستن اشتباهات متابولیسمی که احتمالا امروز مرتکب شدید، به شما کمک می‌کند که فردای بهتری داشته باشید.
۱.دیشب خوب نخوابیده‌اید
اگر دائما دچار کم‌خوابی هستید و متوجه شدید که اضافه وزن پیدا کرده‌اید و غذای زیادی می‌خورید، زیاد تعجب نکنید. کم‌خوابی می‌تواند مشکلات متعددی برای متابولیسم به همراه داشته باشد. در واقع باعث می‌شود بدنتان کالری کمتری بسوزاند، کنترل کمتری بر اشتهای خود داشته و میزان کورتیزولتان افزایش یابد که به افزایش چربی بدن منتهی می‌شود. کمبود خوابِ کافی، که به گفته‌ی متخصصان باید بین ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز باشد، می‌تواند به ایجاد اختلال در مقاومت گلوکز هم بیانجامد.
۲.روزتان را با بدنی کم‌آب آغاز کرده‌اید
یکی از بهترین روش‌ها و در عین حال ارزان‌ترین آنها برای تقویت متابولیسم، نوشیدن آب (چیزی بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ گرم در روز) بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب است. چرا؟ حین خواب، کارکرد متابولیسمی بدنتان کم می‌شود، مگر آنکه نیمه شب از خواب بیدار شوید و کمی آب بنوشید، وگرنه آب کافی به آن نمی‌رسد. متخصصان توصیه می‌کنند که پیش از آنکه فشاری به واسطه غذا یا نوشیدنی به بدن وارد شود، مجددا آب بدنتان را تأمین کنید. این کار باعث نفخ کمتر، انرژی بیشتر، متعادل شدن و کاهش اشتها می‌شود.
۳.در مسیرتان به محل کار عصبانی شدید
لازم نیست حتما در این مسیر عصبانی شوید، بلکه منظور فشار و استرسی از نوع آن است که اصلا برای بدنتان خوب نیست. این استرس نه تنها می‌تواند به سردرد، دل‌درد، فشار خون بالا، درد سینه و اختلالات خواب بیانجامد، بلکه باعث می‌شود بدن با سرعت بسیار کندتری سوخت ساز غذا را انجام دهد. محققان می‌گویند اشتهای زیاد و کند شدن شدید سرعت متابولیسم بدن می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.
۴. یک عالم کافئین مصرف کردید
تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند باعث افزایش متابولیسم شما شود. اما اخیرا متخصصان دریافته‌اند که زیاده‌روی در مصرف قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار در طول روز تأثیر منفی روی شما دارد. کافئین ماده‌ای است که اشتهایتان را از بین می‌برد. اگر آن را به طور مداوم مصرف کنید، تا زمانی که به خانه برسید غذای زیادی نخورده یا نمی‌توانید تشخیص دهید که چقدر گرسنه هستید.  
۵.میوه خوردن را فراموش کردید
تحقیقات نشان می‌دهد که با مصرف میوه‌هایی که سرشار از پکتین هستند –‌پکتین، فیبری ژلاتینی است که به ترکیبات سمی در خون می‌چسبد و آنها را از راه ادرار از بدن خارج می‌کند- می‌توانید بدنتان را پاکسازی کنید. در واقع پکتین موجود در مرکبات، دفع جیوه را طی ۲۴ ساعت پس از مصرف مکمل‌ها تا ۱۵۰ درصد کاهش می‌دهد. از طرفی تحقیقات نشان می‌دهد پکتین می‌تواند میزان چربی را که سلول‌ها می‌توانند جذب کنند کاهش دهد.
۶.غذای ارگانیک نخوردید
هورمون‌ها تعیین می‌کنند که بدنتان چگونه از انرژی که در اختیارش گذاشته‌اید به نحو احسن استفاده کند. در بین هورمون‌های جنسی، تیروئید و رشد، اشتها، انسولین و هورمون‌های گرسنگی – لپتین و گرلین – بدن ما باید فعالیت متعادلی را برای حفظ لاغری و انرژی انجام دهد. اگر می‌خواهید که متابولیسمتان را تقویت کنید، سعی کنید از غذاهای ارگانیک، گیاهی، گوشت‌های پاستوریزه و محصولات لبنی استفاده کنید.
۷.خانه یا محل کارتان خیلی گرم بود
طی تحقیقی که محققان روی تعدادی شرکت‌کننده در همین ارتباط انجام دادند دریافتند میزان چربی سوزانده‌شده افرادی که به مدت یک ماه در اتاق خواب‌هایی خوابیدند که دمای آن تا ۱۸ درجه سانتیگراد خنک شده بود، دو برابر بیشتر از آن دسته افرادی بود که در اتاق‌های گرم‌تر خوابیدند. بافت قهوه‌ای چربی در واقع نوعی چربی است که به جای ذخیره ی کالری، آنها را می‌سوزاند. اما چربی قهوه‌ای در دماهای خنک‌تر، فعال‌تر می‌شود تا بتواند ما را گرم‌تر نگه دارد.
منبع: eatthis

بدترین کارهایی که برای لاغری انجام می‌دهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ