میتوان موی گوش و بینی را اپیلاسیون کرد؟/ بلند کردن موی بینی مد جدید!

faateme1366
هوا که گرم می‌شود، وجود موهای زائد در بدن برای خیلی از ما کلافه‌کننده می‌شود. در مردان از 30سالگی به بعد معمولا تحت تاثیر برخی هورمون‌ها، رشد موها روی برخی از نواحی غیرمعمول مثل لاله گوش و بینی افزایش می‌یابد.

وجود موها در برخی از اندام‌ها نقش محافظتی دارد؛ مثلا موی ابرو و مژه از چشم‌ها در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید و گرد و غبار و حشرات محافظت می‌کند، اما موی گوش و بینی چطور؟ آیا وجود آنها هم لازم است؟ چرا برخی از آقایان به‌طور طبیعی موهای بینی و گوش بیشتر و بلندتری دارند؟ آیا عوامل محیطی و آلودگی‌ها نیز در رشد این موها تاثیر‌گذار است؟ در «زیبایی» این هفته، دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و عضو هیات‌علمی علوم‌پزشکی تهران، به این پرسش‌ها پاسخ داده و در مورد نقش موهای بینی و گوش و شیوه درست اپیلاسیون آنها صحبت کرده است.

موی بینی و گوش را می‌توان اپیلاسیون کرد یا تاثیر مثبتی در سلامت دارند؟

     مژک‌های داخل بینی و گوش از ورود عناصر ریز و درشت به بدن پیشگیری می‌کنند و تا حدی در تصفیه هوایی که وارد بدن می‌شوند و فیلتر کردن بوها و صداها و گرد و غبار نقش دارند. از سوی دیگر، موهای این ناحیه مثل آنتن عمل می‌کنند و گیرنده‌های لمسی دارند که مخصوص خود‌شان است. به محض ورود یک جسم خارجی یا حشره‌ای به گوش یا بینی، همین گیرنده‌ها ما را مطلع می‌کنند تا عکس‌العملی سریع نشان دهیم.

یعنی اپیلاسیون این موها کار نادرستی است؟

     ببینید، موهای جلوی بینی از لحاظ زیبایی ناخوشایند هستند و می‌توان آنها را با قیچی کوتاه کرد اما اپیلاسیون آنها با موچین کار درستی نیست زیرا این کار می‌تواند عامل فولیکولیت یا التهاب و عفونت ریشه مو شود. موهایی را که روی لاله گوش می‌رویند هم می‌توان با لیزر به‌طورکامل از بین برد و تاثیری در سلامت ندارند اما اپیلاسیون موهایی که داخل بینی و گوش می‌رویند، کار درستی نیست. به عبارتی، تنها موهایی که با چشم دیده می‌شوند و خارج از حفره بینی و گوش هستند را باید با قیچی کوتاه و از دستکاری موهای داخل حفره گوش و بینی باید پرهیز کرد.

به این ترتیب، دستگاه‌های اپیلاسیونی که برای تمیز‌کردن موهای داخل بینی و گوش تبلیغ می‌شوند، ابزارهای مناسبی نیستند.

     به هیچ عنوان! مخاط داخل بینی بسیار حساس است. اپیلاسیون مرتب آن می‌تواند باعث تحریک پوست و حتی خونریزی شود. از سوی دیگر، اپیلاسیون مرتب باعث می‌شود به مرور این فضا به محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها تبدیل شود.

چرا رشد موهای بینی یا گوش برخی افراد بیشتر می‌شود؟

     این موضوع ژنتیکی است. در مردان تا 50 سالگی میزان هورمون تستوسترون افزایش می‌یابد. این هورمون در رشد موهای بینی و گوش نقش دارد. هورمون DHT یا دی هیدروتستوسترون نیز با اینکه در تمام افراد تولید می‌شود، میزان آن در بدن مردان بیشتر است و با افزایش سن باعث افزایش میزان و رشد موها در بینی و گوش می‌شود.

عوامل محیطی مثلا آلودگی و گرد و غبار در این میان تاثیر‌گذار نیست؟

     نه، البته بررسی‌ها نشان داده موی بینی و گوش افرادی که در خاورمیانه زندگی می‌کنند به نسبت قطور‌تر و بیشتر از موی سایر مردم کره زمین است اما بعید به نظر می‌رسد آلودگی باعث افزایش رشد مو در بینی یا گوش شود.

چرا بلند کردن موی بینی در چین مد شده است؟!

     این روزها آلودگی هوا در کشور چین به یکی از معضلات اصلی در سلامت عمومی این کشور تبدیل شده است. در پایان ماه دسامبر سال 2015 دولت چین زنگ هشدار را به صدا درآورد و اعلام کرد که در 16 شهر بزرگ این کشور، از جمله پکن، میزان آلودگی هوا 12 برابر حداکثر میزان آلودگی‌ای است که سازمان جهانی بهداشت آن را خطرناک اعلام کرده است. اکنون صدها میلیون نفر در این کشور در معرض آلاینده‌ها هستند. با این حال، جالب است که بر اساس نتایج تحقیقات جدید، مردم این کشور به طور طبیعی با محیط خود تطابق پیدا کرده‌اند. بر اساس تئوری داروین و طبق گفته متخصصان پوست این کشور، موی بینی مردم این کشور نسبت به چند دهه پیش قطور‌تر و بلند‌تر شده تا فیلتر مناسب‌تری برای آلاینده‌ها باشد. این موضوع باعث شده گروهی از مدل‌های چینی، بلند کردن موی بینی را به نوعی مد تبدیل کنند و مردم را به این کار دعوت کنند!

منبع: هفته نامه سلامت

عارضه آبریزش بینی بعد از جراحی‌ بینی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ