۱۴ روغن پخت و پز محبوب و نحوه بکارگیری آنها-قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا فکر می‌کنید یک آشپز ماهر هستید؟ سعی کنید مهارت‌های خود را با انتخاب یک روغن اشتباه زیر سوال نبرید.

آیا فکر می‌کنید یک آشپز ماهر هستید؟ سعی کنید مهارت‌های خود را با انتخاب یک روغن اشتباه زیر سوال نبرید. وقتی پای روغن پخت و پز به میان می‌آید، مسائل کمی پیچیده می‌شود. روغن‌های پخت و پز کاربرد یکسانی ندارند. هر یک از آنها در دمای مختلفی استفاده می‌شوند، طول عمر متفاوتی دارند و از ارزش غذایی خاص خود برخوردارند. با وجود اینکه روغن‌های پخت و پز شباهت‌های بسیاری با هم دارند، تفاوت‌های موجود در بین آنها بعضا موجب شکست در کار آشپزی می‌شود. برای آنکه بدانید در هر وعده غذایی از چه روغنی استفاده کنید، فهرستی تهیه کرده‌ایم تا با نحوه استفاده از روغن ها بیشتر آشنا شوید.
۱. روغن نارگیل
روغن نارگیل این روزها خیلی محبوب است. این روغن مزایای قابل‌توجهی برای پوست، مو و مواد غذایی دارد. چربی‌هایی که از روغن نارگیل دریافت می‌شوند، به نسبت سایر چربی‌ها سریع‌تر سوزانده می‌شوند، به سوخت و ساز بدن کمک کرده و با کنترل اشتهای شما موجب کاهش وزن می‌شوند.
نحوه پخت و پز: چربی‌های سنگین را با این چربی سالم جایگزین کنید؛ با این کار هم از مزایای روغن نارگیل بهره‌مند می‌شوید و هم از طعم خوب آن استفاده می‌کنید. روغن نارگیل برای سرخ کردن غذا با حرارت متوسط مناسب است. این روغن به پختنی‌های شما عطر و طعم فوق العاده‌ای می‌بخشد. شما می‌توانید با افزودن روغن نارگیل به دمنوش خود از عطر و طعم عالی آن بهره‌مند شوید.
۲. روغن زیتون خالص
این روغن تصفیه نشده یک پای ثابت در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است، چون از بیشترین کیفیت در میان انواع روغن زیتون برخوردار است و طعم واقعی زیتون را به غذای شما منتقل می‌کند. برخلاف سایر روغن‌ها، این روغن از مواد شیمیایی و حرارت تاثیر نمی‌پذیرد و ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری هم دارد.
نحوه پخت و پز: پخت و پز با روغن زیتون فوق‌العاده است؛ اما این روغن نسبت به سایر روغن‌ها از نقطه دود پایین‌تری برخوردار است و در درجه حرارت‌های پایین هم می‌سوزد. از آنجایی که روغن زیتون خالص گران است، صرفا برای طعم دادن به غذا از آن استفاده کنید.
۳. روغن آووکادو
روغن آووکادو برخلاف روغن‌هایی که از دانه‌ها گرفته می‌شوند، یک بافت خامه‌ای دارد که برای تهیه گواکامولی مناسب است. این روغن برای قلب مفید بوده و خواص ضد التهابی دارد؛ همچنین از آسیب‌های شریانی جلوگیری می‌کند و مانع از بیماری‌های قلبی و فشار خون می‌شود.
نحوه پخت و پز: شما می‌توانید از روغن آووکادو در پخت انواع غذا استفاده کنید؛ چون نقطه دود بالایی دارد و خوش‌طعم و خوش‌مزه است. برای تهیه یک مایونز خانگی می‌توانید از ۲ زرده تخم مرغ، ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو، ۱ فنجان روغن آووکادو و نمک استفاده کنید.
۴. روغن کره
روغن کره یک روغن تصفیه‌شده است که در رژیم‌های غذایی فاقد لبنیات به کار گرفته می‌شود. پروتئین شیر از کره حذف شده است تا افرادی که قادر به مصرف لبنیات نیستند، از آن استفاده کنند. این روغن منبع ویتامین‌های محلول در چربی است که مزه‌ای نزدیک به کره دارد.
نحوه پخت و پز: از روغن کره مثل خود کره استفاده می‌شود. این روغن که نقطه دود بالایی دارد، به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد! یکی از نکات قابل توجه در مورد روغن کره این است که می‌توانید آن را در دمای اتاق نگه دارید. این روغن فاقد مواد لبنی است، از این رو برای نان تست مناسب است.
۵. روغن تخم کدو
روغن دانه کدو تنبل سرشار از ویتامین A، K، E و اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ است. رنگ سبز و عطر و طعم عالی این دانه، آن را به یک گزینه فوق‌العاده برای پخت و پز تبدیل کرده است.
نحوه پخت و پز: برای استفاده از روغن تخم کدو در تهیه غذا از حرارت کم استفاده کنید؛ چون ارزش غذایی این دانه در حرارت بالا از بین می‌رود. شما می‌توانید در تهیه سس سالاد، دیپ و بستنی از این روغن استفاده کنید.
۶. روغن مغز گردو
گردو سرشار از مواد مغذی است. مغز این خوراکی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ بوده و منبع آهن، روی، کلسیم و منیزیم است. این روغن مغذی عطر و طعم فوق العاده‌ای دارد.
نحوه پخت و پز: از روغن گردو در دمای بالا استفاده نکنید، چون تلخ می‌شود. روغن مغز گردو به سالاد و پاستای شما عطر و طعم فوق‌العاده‌ای می‌بخشد. 
منبع:‌ eatthis

چطور بهترین روغن زیتون را بخریم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ