محافظت کبد در مبتلایان به هپاتیت سی

a.mahammadi
اگر مبتلا به هپاتیت سی هستید، باید بدانید که محافظت از کبد در برابر آسیب ها بسیار مهم است؛ چون این بیماری یکی از عوامل اصلی ابتلا به سیروز کبدی یا سرطان کبدی است

ویروس هپاتیت سی به طور عمده تاثیر مخربش را روی کبد می گذارد و می تواند به سلول های کبد آسیب برساند.

-مهم ترین گام برای محافظت از کبد، درمان هپاتیت سی مزمن با روش های دارویی ترکیبی است که به طور چشمگیری باعث توقف روند آسیب دیدگی کبد می شود.
-اجتناب از مصرف الکل: به گفته دکتر جنسن استاد و مدیر مرکز بیماری های کبدی دانشگاه پزشکی شیکاگو، الکل برای کبد یک سم است و نوشیدن آن بیماری کبد را وخیم تر می کند. به گزارش سلامت نیوز،بهترین توصیه برای مبتلایان به هپاتیت سی پرهیز کامل از هر گونه مصرف نوشیدنی الکلی است.
-به حداقل رساندن مصرف استامینوفن: استفاده از داروهای ضد درد حاوی استامینوفن به کمتر از ۲ هزار میلی گرم در روز باید کاهش یابد. استامینوفن خطر آسیب کبدی را افزایش می دهد.
-برخی مکمل های به اصطلاح طبیعی نیز در بازار در عملکرد کبد تداخل ایجاد می کند و به عوارض جانبی شدید  منجرمی شود.
-حفظ وزن مناسب از طریق رژیم غذایی و ورزش: اضافه وزن سبب ساخت چربی در کبد می شود و در پی آن مقاومت به انسولین و آسیب کبدی را به همراه دارد. 
حفظ وزن سالم از طریق ورزش و اتخاذ رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی و غلات سبوس دار برای مبتلایان به هپاتیت سی مهم است.
-تزریق واکسن: مبتلایان به هپاتیت سی در برابر هپاتیت آ و ب باید واکسینه شوند.

-قرار ملاقات با پزشک برای معاینات منظم: هر سه تا شش ماه یک بار، بسته به شدت بیماری و نوع درمان، باید تحت معاینه پزشک قرار بگیرید .

منبع: روزنامه خراسان

نشانه های بیماری کبدی که اغلب مردم نادیده می گیرند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ