بایدها و نبایدهای غذایی برای مبتلایان نقرس

مهرناز زاوه
پروتئین حیوانی سرشار از پورین است که نخستین عامل بروز نقرس محسوب می‌شود. از طرفی باعث می‌شود که اوریک اسید بیشتری دفع کنید که آن هم باعث بروز نقرس می‌شود.

نقرس که یک بیماری روماتیسمی دردناک است به دلیل بالا بودن میزان اسید اوریک در خون رخ می‌دهد. در شرایطی که عدم تعادل در میزان برون‌تراوش مواد از کلیه می‌تواند منجر به نقرس شود، برخی غذاهایی هم که سرشار از پورین هستند می‌توانند مسبب حمله‌ی نقرسی شوند. اگر دچار نقرس شده‌اید، رژیم غذایی زیر را رعایت کنید.
از مصرف نوشیدنی‌های الکلی به طور کامل پرهیز کنید
وقتی دچار نقرس هستید باید دور الکل را خط بکشید. الکل باعث می‌شود کلیه‌هایتان به جای اوریک اسید، الکل دفع کنند و این باعث افزایش میزان اوریک اسید خون شده و به حمله‌ی نقرسی منتهی می‌شود. از طرفی آبجو هم حاوی میزان زیادی پورین است که ارتباط نزدیکی با نقرس دارد.
مصرف نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی و بسته‌بندی را کاهش دهید
از آنجایی که این نوشیدنی ها با میزان بالایی از شربت ذرت فروکتوز شیرین شده‌اند، باید مصرف آنها را کم کنید. تحقیقات نشان می‌دهد شربت ذرت باعث افزایش خطر نقرس می‌شود.
پروتئین حیوانی نخورید
پروتئین حیوانی سرشار از پورین است که نخستین عامل بروز نقرس محسوب می‌شود. از طرفی باعث می‌شود که اوریک اسید بیشتری دفع کنید که آن هم باعث بروز نقرس می‌شود. بنابراین باید میزان مصرف گوشت خوک و گاو را کم کنید. افزایش میزان مصرف غذاهای دریایی هم با بالا رفتن خطر نقرس ارتباط نزدیکی دارد.
لبنیات کم‌چرب
مصرف زیاد چربی‌های اشباع شده در رژیم غذایی‌تان می‌تواند باعث کاهش قابلیت بدن برای رهایی از شر اوریک اسید شود. بنابراین باید مصرف محصولات لبنی را که چربی زیادی دارند، کم کرده و به جای آن از محصولاتی مانند شیر بدون چربی و ماست کم‌چرب استفاده کنید تا میزان اوریک اسیدتان کاهش پیدا کند.
منبع: prevention 

درمان‌های خانگی نقرس با مایعات و شنبلیله

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ