در هر ساعت از روز چه بخوریم و چه نخوریم-قسمت اول

مهرناز زاوه
دانستن اینکه در هر ساعتی از روز چه باید بخورید، شما را با یک تجربه جدید آشنا خواهد کرد.

وقتی چشمان خود را باز می‌کنید و از حالت خواب‌آلودگی در می‌آیید چه باید بخورید؟ وقتی آقای رئیس یک کار دیگر در پایان یک روز سخت کاری به شما محول می‌کند چطور؟ آنچه در این مورد اهمیت دارد این است که برای هر ساعت از روز یک برنامه غذایی داشته باشید. دانستن اینکه در هر ساعتی از روز چه باید بخورید، شما را با یک تجربه جدید آشنا خواهد کرد. از کلم گرفته تا شیر شکلات، باید از بهترین مواد غذایی در هر لحظه از روز استفاده کنید.
ساعت ۷ صبح: وقت بر پا!
گریپ فروت
بر اساس مطالعات موسسه ملی خواب، بوی مرکبات از جمله گریپ فروت بدن را هوشیارتر می‌کند. بوی این میوه‌ها نه تنها کمک می‌کند که راحت‌تر بیدار شوید، بلکه باعث تولید هورمون شادی یا همان سروتونین نیز می‌شود. به علاوه، ویتامین C موجود در این میوه‌ها آثار تقویتی داشته و سایز دور کمر را کاهش می‌دهد. یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که خوردن نصف یک گریپ فروت قبل از غذا به چربی شکم و سطح کلسترول در بدن کمک می‌کند.
کلم
کلم سرشار از ویتامین و مواد معدنی است؛ شما می‌توانید از کلم در تهیه املت و اسموتی مورد علاقه خود استفاده کنید. این ماده غذایی منبع آهن است که باعث هوشیاری بیشتر پس از بیداری می‌شود. کمبود آهن موجب کم‌خونی شده و شما را در طول روز خسته می‌کند.
تخم مرغ
تخم مرغ سرشار از کولین است؛ ترکیبی از خانواده ویتامین B که باعث تقویت مغز و افزایش انرژی بدن در طول روز می‌شود. همچنین شما را تیز و هوشیار نگه می‌دارد. پروتئین موجود در تخم مرغ، برخلاف پروتئین بسیاری از کربوهیدرات‌ها به آرامی متابولیزه می‌شود. در نتیجه، در طول روز انرژی دارید و بهتر می‌توانید وزن کم کنید.
ساعت ۹ صبح: مقابله با استرس
آب انگور
استرس دارید؟ یافته‌های محققان نشان می‌دهد که آب انگور مشکل شما را برطرف می‌کند. محققان دانشگاه لیدز دریافتند که مصرف روزانه ۳۰۰ میلی‌لیتر آب انگور در طولانی مدت بر حافظه و عملکرد کلی افراد استرسی تاثیر مثبت دارد.
آووکادو
مصرف آووکادو بهترین راه مقابله با استرس است. با توجه به تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه، خوردن یک آووکادوی نصفه اشتهای کاذب را از بین می‌برد. این ماده غذایی فوق‌العاده سیر‌کننده است و سطح قند خون شما را تنظیم می‌کند.
پسته
مطالعه محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان می‌دهد که خوردن پسته، واکنش بدن نسبت به استرس را کاهش می‌دهد. برخلاف سایر مواد غذایی، شما می‌توانید هرچه قدر می‌خواهید پسته بخورید! عمل جویدن پسته از شدت استرس می‌کاهد و خاصیت درمانی دارد.
ظهر: وقتی گرسنه‌اید اما یک قرار کاری دارید
ماست یونانی
ساعت ۱۱:۴۵ است و گرلین (هورمون گرسنگی‌آور) وجود شما را فرا گرفته است؛ لازم نیست رژیم غذایی یا خلق و خوی خود را به طور کامل نادیده بگیرید. یک ظرف ۱۷۵ میلی‌لیتری ماست یونانی بدون چربی ۱۰۰ کالری دارد و از ۱۷ گرم پروتئین برخوردار است. به علاوه، سرشار از پروبیوتیک است که به افزایش سلامت کلی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
سیب
سیب حاوی کربوهیدرات‌های انرژی‌زا، فیبر و فراکتوز است؛ فراکتوز یک قند طبیعی است که انرژی مورد نیاز شما را هنگام ظهر تامین می‌کند. از آنجایی که هضم سیب به کندی صورت می‌گیرد، تا زمان ناهار احساس سیری خواهید داشت.
بادام
چه بادام خام مصرف کنید چه روغن بادام، از چربی‌های سالم، فیبر صاف‌کننده شکم و پروتئین سیر‌کننده موجود در این ماده غذایی بهره‌مند خواهید شد. بادام سرشار از منیزیم است و کمک می‌کند که قند در بدن به انرژی تبدیل شود. این خوراکی انرژی شما را در طول روز تامین می‌کند، بدون آنکه موجب سوء هاضمه شود.
منبع: eatthis

راهنمای جامع تغذیه سالم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ