۷ داروی خانگی برای درمان یبوست در کودکان

مهرناز زاوه
یبوست یک مشکل فوق العاده شایع است و حدود 20 درصد از افراد در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد در نتیجه سالانه 8 میلیون ویزیت توسط پزشکان برای این مشکل انجام می شود.

یبوست یک مشکل فوق العاده شایع است و حدود 20 درصد از افراد در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد در نتیجه سالانه 8 میلیون ویزیت توسط پزشکان برای این مشکل انجام می شود. افراد ممکن است به دلیل غذاها و داروهای مصرفی، انتخاب سبک زندگی یا شرایط پزشکی خاص یبوست را بارها تجربه کنند.

درمان های خانگی برای رفع یبوست در کودکان و بزرگسالان

برای بسیاری علت بروز یبوست مزمن که به عنوان یبوست مزمن ایدیوپاتیک شناخته می شود نیز نامشخص است، یبوست به طور معمول با علائم زیر همراه است:

  • کمتر از 3 بار اجابت مزاج در هفته
  • مدفوع سفت، خشک یا گلوله مانند
  • مشکل یا درد هنگام دفع مدفوع
  • احساسی که همه مدفوع دفع نشده است

یبوست می تواند بر کیفیت زندگی و سلامت جسمی و روانی افراد تاثیر منفی بگذارد. روش های طبیعی زیادی برای کمک به رفع یبوست وجود دارد.

افراد می توانند این کارها را به راحتی در خانه انجام دهند و بیشتر آنها هم توسط علم پشتیبانی می شوند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در اینجا چندین درمان خانگی طبیعی برای رفع یبوست آورده شده است که برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را بخوانید.

یبوست در بین کودکان بسیار رایج است. در این عارضه، اجابت مزاج سخت‌تر صورت می‌گیرد یا فرد به طول کامل از این قابلیت محروم می‌شود.

شیوع یبوست در کودکان دلایل مختلفی دارد. گاهی اوقات نادیده گرفتن واکنش‌های طبیعی بدن موجب بروز یبوست می‌شود؛ این مورد در میان کودکان مدرسه‌ای شایع‌تر است. رژیم‌های غذایی کم‌فیبر و چاقی نیز می‌توانند باعث ایجاد یبوست در بین کودکان شوند.

علت هرچه باشد، ابتلای کودک به یبوست برای پدر و مادر ناراحت‌کننده است. درمان یبوست حاد به مداخله پزشکی از طریق دارو نیاز دارد.

به طور معمول، از شیاف گلیسیرین یا داروهای خوراکی برای درمان یبوست استفاده می‌شود. با این حال، شما می‌توانید از داروهای خانگی برای کاهش و رفع علائم یبوست فرزندتان استفاده کنید. در ادامه شما را با ۷ داروی خانگی آشنا می‌کنیم:

۱. آب: اگر فرزندتان به اندازه کافی در روز آب بنوشد، از شر علائم یبوست خلاص خواهد شد. در بسیاری از موارد، کاهش آب بدن موجب بروز یبوست می‌شود.

اگر فرزندتان در اجابت مزاج با مشکل مواجه شده و به سختی مدفوع می‌کند، او را تشویق کنید که در طول روز حداقل یک و نیم لیتر آب بنوشد تا راحت‌تر عمل دفع را انجام دهد. همچنین می‌توانید از مخلوط آب گرم و لیمو به عنوان یک درمان خانگی بسیار عالی برای کمک به هضم غذا استفاده کنید. نوشیدن یک لیوان آب گرم نیز به رفع یبوست کمک می‌کند.

کمبود آب بدن به طور منظم باعث یبوست می شود، بنابراین برای جلوگیری از این امر نوشیدن مقدار کافی آب و هیدراته ماندن مهم است.

هنگام بروز یبوست ممکن است با نوشیدن آب فراوان این مشکل مرتفع شود زیرا به آبرسانی بدن و دفع مدفوع کمک می کند. برخی مطالعات نشان می دهند آب گازدار در رفع یبوست موثرتر از آب لوله کشی است به ویژه در افرادی که سوءهاضمه یا یبوست مزمن ایدیوپاتیک دارند موثرتر است.

با این حال باید بدانید نوشیدن مایعات گازدار مانند نوشابه شیرین ایده خوبی نیست زیرا این نوشیدنی ها می توانند اثرات مضر بر سلامتی داشته و یبوست را بدتر کنند.

برخی از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) دریافتند نوشیدنی های گازدار علائم آنها را بدتر می کند، بنابراین این گروه از افراد باید از نوشیدن آب گازدار و سایر نوشیدنی های گازدار اجتناب کنند.

۲. میوه کامل: یکی از بهترین راه‌های مقابله با یبوست در کودکان خوردن میوه‌های کامل است که سرشار از فیبر هستند. بعضی از میوه‌ها به رفع علائم یبوست در کودکان کمک می‌کنند:

آلو: آلو بهترین درمان برای یبوست است؛ شیرینی طبیعی و بافت جالبی که دارد، این میوه را به یکی از خوراکی‌های محبوب کودکان بدل کرده است. آلو سرشار از فیبر و سوربیتول است که به نرم شدن مدفوع شما کمک می‌کنند. البته، خوردن آلوی زیاد باعث می‌شود که مدفوع بیش از اندازه نرم شود. این امر می‌تواند باعث بی‌اختیاری روده شود.
سیب: خوردن یک سیب در روز شما را از ابتلا به یبوست در امان نگه می‌دارد. یک سیب استخوانی، شیرین و آبدار کمک می‌کند که کودک شما از شر علائم و نشانه‌های یبوست خلاص شود. این قابلیت سیب به دلیل وجود فیبر زیاد محقق می‌شود.
گواوا: گواوا حاوی فیبرهای محلول در ساقه و فیبرهای نامحلول در خود میوه است که باعث تولید ماده‌ای در داخل مقعد شده و تحرک روده‌ها را آسان‌تر می‌سازد. خوردن این میوه کمک می‌کند که راحت‌تر عمل دفع را انجام دهید.
پرتقال: غیر از اینکه پرتقال منبع ویتامین C است، از فیبر زیادی هم برخوردار است که می‌تواند به عنوان یک ملین طبیعی شما را از شر یبوست برهاند.
به غیر از این میوه‌ها، میوه‌های دیگری نیز وجود دارند که به هضم غذا کمک کرده و با عارضه یبوست مقابله می‌کنند. سعی کنید کودکان را به خوردن میوه‌های کامل تشویق کنید. آب‌میوه‌های حاوی گوشت میوه فاقد فیبر کاملی هستند که در میوه‌های کامل وجود دارد.

۳. غذاهای سرشار از فیبر: سعی کنید در رژیم غذایی کودکان بیشتر از غذاهای دارای فیبر مانند غلات و حبوبات استفاده کنید. یک رژیم غذایی سرشار از فیبر کمک می‌کند که مدفوع شما نرم‌تر شود.

برای درمان یبوست پزشکان اغلب می گویند مصرف فیبر غذایی خود را افزایش دهند به این دلیل که افزایش دریافت فیبر باعث افزایش حجم و قوام حرکات روده می شود و دفع آنها راحت تر می شود، همچنین به آنها کمک می کند تا مواد زائد با سرعت بیشتری از سیستم گوارش عبور کنند.

در حقیقت یک بررسی در سال 2016 نشان داد 77 درصد افراد مبتلا به یبوست مزمن از مکمل های فیبر استفاده می کنند. با این حال برخی مطالعات نشان می دهند افزایش دریافت فیبر در واقع می تواند مشکل را بدتر کند.

برخی دیگر گزارش می دهند فیبر غذایی باعث بهبود دفعات مدفوع می شود، اما ممکن است به علائم دیگر یبوست مانند قوام مدفوع، درد، نفخ و گاز کمکی نکند دلیل این امر آن است که انواع مختلف فیبرهای غذایی تاثیرات متفاوتی بر هضم غذا دارند.

فیبرهای غذایی مختلفی وجود دارد، اما به طور کلی به دو گروه الیاف نامحلول و الیاف محلول تقسیم می شوند. فیبرهای نامحلول موجود در سبوس گندم، سبزیجات و غلات سبوس دار فله را به مدفوع اضافه می کنند و ممکن است به آنها در عبور راحت تر و سریع تر از سیستم گوارش کمک کند.

الیاف محلول موجود در سبوس جو دوسر، جو، آجیل، دانه ها، لوبیا، عدس و نخود فرنگی، همچنین برخی میوه ها و سبزیجات آب را جذب می کنند و یک خمیر ژل مانند تشکیل می دهند که با نرم کردن مدفوع قوام آن را بهبود می بخشد.

الیاف محلول غیرقابل تخمیر مانند پسیلیوم بهترین انتخاب برای درمان یبوست به شمار می آیند. در یک بررسی در سال 2020 مشخص شد پسیلیوم 3.4 برابر موثرتر از سبوس گندم نامحلول برای یبوست است.

مطالعات بررسی اثرات فیبر نامحلول به عنوان درمان برای یبوست نتایج متفاوتی را به همراه داشته است این تا حدی به این دلیل است که فیبر نامحلول می تواند مشکل را در برخی از افراد مبتلا به مشکل عملکرد روده مانند سندرم روده تحریک‌پذیر یا یبوست مزمن ایدیوپاتیک بدتر کند.

برخی از فیبرهای محلول قابل تخمیر نیز در درمان یبوست بی اثر هستند زیرا توسط باکتری های روده تخمیر می شوند و ظرفیت نگهداری آب خود را از دست می دهند. برای جلوگیری از یبوست افراد باید ترکیبی از فیبرهای محلول و نامحلول را در برنامه غذایی خود قرار دهند فیبر توصیه شده برای مصرف در روز برای زنان 25 گرم و برای مردان 38 گرم است.

۴. ملاس: ملاس یا شیره، قند زیادی دارد و کمک می‌کند که از شر یبوست و سوء‌هاضمه خلاص شوید. ملاس منبع منیزیم است و با یبوست مقابله می‌‌کند.

۵. روغن زیتون: خوردن ۱ قاشق چای‌خوری روغن زیتون به همراه ۱ قاشق چای‌خوری آب لیمو در اوایل صبح با معده خالی کمک می‌کند که مدفوع شما نرم‌تر شده و راحت‌تر عمل دفع را انجام دهید.

۶. آلوئه‌ورا: آلوئه‌ورا بیشتر به واسطه مزایای زیبایی‌اش شناخته شده است، اما نقش قابل توجهی در مقابله با علائم یبوست در کودکان دارد. مخلوط ۲ قاشق مرباخوری ژل آلوئه ورا با ۱ لیوان آب گرم به یک ملین بسیار عالی می‌انجامد.

۷. ماست: ماست قابلیت‌های زیادی دارد؛ این ماده غذایی با نگه داشتن باکتری‌های مفید در روده به درمان یبوست کمک می‌کند. این باکتری‌ها با گشودن مسیر خروجی روده باعث می‌شوند که راحت‌تر عمل دفع را انجام دهید.( ماست پروبیوتیک)

بیشتر ورزش کنید

مطالعات تحقیقاتی مختلف نشان می دهند ورزش می تواند به بهبود علائم یبوست کمک کند در واقع سبک زندگی کم تحرک با افزایش خطر یبوست مرتبط است به همین دلیل برخی از متخصصان توصیه می کنند برای حرکت دادن مدفوع بیشتر ورزش کنید.

البته همه مطالعات هم بر اثر بخشی ورزش بر درمان یبوست معتقد نیستند، بنابراین تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. نتایج مطالعات دیگر نشان می دهد اگرچه ورزش همیشه تعداد دفعات دستشویی رفتن را افزایش نمی دهد، اما با کاهش برخی علائم کیفیت زندگی افراد را بهبود می بخشد.

در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر ورزش متوسط (پیاده روی سریع) می تواند علائم هضم و کیفیت زندگی را بهبود بخشد. با این حال، ورزش شدید می تواند علائم برخی دیگر را بدتر کند، بنابراین ورزش آرام مانند پیاده روی منظم، شنا، دوچرخه سواری یا آهسته دویدن را امتحان کنید.

قهوه به ویژه قهوه کافئین دار بنوشید

برای برخی افراد مصرف قهوه می تواند دفعات دستشویی رفتن را افزایش دهد به این دلیل که قهوه باعث تحریک عضلات در سیستم هضم می شود.

در حقیقت یک مطالعه در سال 1998 نشان داد قهوه کافئین دار می تواند روده را به همان روش یک وعده غذایی تحریک کند. این اثر 60 درصد بیشتر از نوشیدن آب و 23 درصد قوی تر از نوشیدن قهوه بدون کافئین بوده است.

همچنین قهوه حاوی مقادیر کمی فیبرهای محلول است که با بهبود تعادل باکتری های روده به جلوگیری از یبوست کمک می کند.

کیفیت تحریک روده با کافئین ممکن است در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر قوی تر باشد، همچنین می تواند علائم هضم را بدتر کند. این گروه از افراد می توانند کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنند تا ببینند کمک کننده است یا خیر.

سنا، ملین گیاهی را مصرف کنید

سنا به عنوان یک ملین گیاهی ایمن و موثر به درمان یبوست کمک می کند. این دارو بدون نسخه و به دو صورت خوراکی و مقعدی در دسترس است.

ترکیبات گیاهی موجود در سنا به نام گلیکوزیدها باعث تحریک اعصاب روده شده و به تسریع حرکات روده کمک می کند.

پزشکان مصرف سنا را برای طولانی مدت برای بزرگسالان بی خطر می دانند، اما اگر علائم آنها بعد از چند روز برطرف نشد باید با پزشک مشورت کنند، اما معمولا سنا برای زنان باردار یا شیرده، افراد دارای برخی از شرایط سلامتی مانند بیماری التهابی روده توصیه نمی شود.

مواد غذایی یا مکمل های پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک ها به جلوگیری از یبوست مزمن کمک می کنند. پروبیوتیک ها به عنوان باکتری های مفید و زنده به طور طبیعی در روده وجود دارند و شامل بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس هستند.

برخی از افراد مبتلا به یبوست مزمن از عدم تعادل باکتری در روده رنج می برند، بنابراین مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی پروبیوتیک می تواند به بهبود این تعادل و جلوگیری از یبوست کمک کند.

یک بررسی در سال 2019 نشان داد مصرف پروبیوتیک به مدت 2 هفته می تواند به درمان یبوست، افزایش دفعات مدفوع و قوام مدفوع کمک کند، همچنین می توانند با تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه به درمان یبوست کمک کنند این ممکن است با بهبود حرکات روده دفع مدفوع را آسان تر کند.

روش دیگر استفاده از مکمل پروبیوتیک است نتایج برخی مطالعات نشان می دهد افراد پس از 4 هفته از مزایای این مکمل ها بهره مند شدند. از مواد غذایی شامل پری بیوتیک می توان به ماست، کلم ترش و کیمچی اشاره کرد.

استفاده از ملین های بدون نسخه یا بانسخه

فرد می تواند در مورد انتخاب یک ملین مناسب با پزشک یا داروساز صحبت کند انواع مختلف آنها دستورالعمل های مختلفی برای مصرف دارند، اما همه آنها برای یبوست موثر هستند. پزشک ممکن است یکی از انواع زیر را توصیه کند:

مواد حجیم کننده: اینها ملین های مبتنی بر فیبر هستند که محتوای آب مدفوع را افزایش می دهند.

نرم کننده های مدفوع: این روغن ها برای نرم شدن مدفوع و سهولت عبور آنها از روده حاوی روغن هستند.

ملین های محرک: این مواد باعث تحریک اعصاب روده برای افزایش حرکات روده می شوند.

ملین های اسمزی: اینها با کشیدن آب از بافت های اطراف و کمک به سیستم هضم مدفوع را نرم می کنند.

با این حال مردم نباید بیشتر این ملین ها را به طور منظم و بدون مشورت با پزشک مصرف کنند.

رژیم غذایی با فودمپ کم را امتحان کنید

یبوست می تواند یکی از علائم سندرم روده تحریک‌پذیر باشد. رژیم غذایی با فودمپ کم یک رژیم دفع کننده است که به درمان این سندرم کمک می کند و ممکن است یبوست مربوط به آن را برطرف کند.

فودمپ مخفف الیگوساکاریدهای تخمیر پذیر، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلیول ها است. این رژیم شامل محدود کردن غذاهای زیاد فودمپ برای مدت زمانی قبل از معرفی مجدد آنها برای تعیین اینکه بدن کدام یک را تحمل می کند، در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر رعایت رژیم فودمپ کم غالبا کافی نیست چنین افرادی احتمالا باید به سایر جنبه های رژیم غذایی خود مانند تامین آب و فیبر کافی توجه کنند تا از شر علائم آزاردهنده یبوست خلاص شوند.

رشته فرنگی شیراتاکی یا مکمل گلوکومانان مصرف کنید

گلوکومانان نوعی فیبر محلول از ریشه های گیاه کنجاک است. برخی تحقیقات نشان می دهد برای درمان یبوست موثر است، همچنین گلوکومانان به عنوان یک پروبیوتیک برای بهبود تعادل باکتری های خوب در روده عمل می کند.

یک مطالعه روی کودکان نشان می دهد 45 درصد از افرادی که گلوکومانان مصرف می کنند از شر یبوست شدید خلاص می شوند در حالی که این در گروه کنترل فقط 13 درصد بوده است. افراد می توانند گلوكومنان را از مكمل ها یا با خوردن رشته فرنگی شیراتاكی یا كونیاك دریافت كنند.

مواد غذایی حاوی پری بیوتیک بخورید

پری بیوتیک ها به عنوان یک فیبر کربوهیدرات قابل هضم شامل الیگوساکارید و اینولین هستند. اگرچه فیبرهای غذایی با بهبود قوام و مقدار زیادی مدفوع باعث کاهش یبوست می شوند، اما پربیوتیک ها با بهبود سلامت دستگاه گوارش اثرات مفیدتری دارند.

فیبرهای پری بیوتیک با تغذیه باکتری های مفید روده باعث تقویت پروبیوتیک ها و بهبود تعادل باکتری های روده می شوند و باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می شوند. در حقیقت برخی از پروبیوتیک ها به افزایش دفعات حرکات روده و نرم شدن مدفوع کمک کنند. مواد غذایی حاوی پری بیوتیک شامل:

  • چیچوری
  • کنگر فرنگی اورشلیم
  • سیر
  • پیاز
  • موز
  • تره فرنگی
  • نخود

سیترات منیزیم را امتحان کنید

سیترات منیزیم یک داروی محبوب خانگی علیه یبوست است، نوعی ملین اسمزی محسوب می شود که افراد می توانند بخرند.

مصرف مقادیر متوسط مکمل های منیزیم می تواند به رفع یبوست کمک کند. پزشکان از دوزهای بالاتر برای آماده سازی و پاکسازی روده قبل از جراحی یا سایر اقدامات پزشکی استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید:توصیه امام رضا (ع) درباره کاهش صفرا

آلو خشک بخورید

افراد اغلب آلو خشک و آب آلو را به عنوان داروی طبیعی یبوست می شناسند و این انتخاب دلیل خوبی هم دارد. آلو خشک در دسترس ترین درمان کننده طبیعی موجود است. علاوه بر فیبر حاوی سوربیتول است، یک الکل قندی که اثر ملین بخشی دارد.

برخی مطالعات نشان می دهند آلو خشک می تواند ازگیاهی مانند پسیلیوم موثرتر عمل کند. دوز موثر ممکن است مصرف حدود 50 گرم یا هفت عدد آلو خشک دو بار در روز باشد.

از مصرف لبنیات زیاد خودداری کنید

در برخی افراد مصرف لبنیات به دلیل تاثیر آن بر حرکات روده می تواند باعث یبوست شود این شامل کودکانی که تحمل پروتئین شیر گاو را ندارند و بزرگسالانی که عدم تحمل لاکتوز را دارند، می شود.

اگر فردی مشکوک به عدم تحمل لبنیات باشد می تواند برای تشخیص به پزشک مراجعه کند وی ممکن است توصیه کند لبنیات را به طور موقت از رژیم غذایی خود حذف کنید در حالی که سایر مواد غذایی سرشار از کلسیم را افزایش می دهد تا ببینید آیا علائم بهبود می یابد یا خیر.

علائم یبوست در نوزادان و کودکان

یبوست در بزرگسالی می دانید چقدر ناراحت کننده است. حال تصور کنید کودک، کودک نوپا یا کودک خردسال به یبوست مبتلا شود.

این گروه سنی متوجه نمی شوند چه اتفاقی رخ می دهد و بسته به سن خود همیشه نمی توانند علائم خود را توضیح دهند، بنابراین احتمال می رود قبل از اینکه به عنوان والد متوجه شوید وی مدتی با یبوست دست و پنجه نرم می کرده است.

علائم یبوست در نوزادان و کودکان تفاوت چندانی با علائم بزرگسالان ندارد. تفاوت اصلی این است که نوزادان و برخی از کودکان نمی توانند احساس خود را توضیح دهند، بنابراین برای تشخیص بی نظمی باید به حرکات روده ای آنها توجه شود.

نوزادان

برخی از شیرخواران چه از شیر خشک استفاده کنند چه شیر مادر بعد از مصرف مواد غذایی جامد با یبوست درگیر می شوند، علائم یبوست در نوزاد شامل موارد زیر است:

  • حرکات روده ای مانند گلوله
  • مشکل در دفع مدفوع
  • گریه حین حرکات روده
  • مدفوع سفت و خشک
  • حرکات روده ای مکرر

دفعات مدفوع در هر نوزاد متفاوت است، بنابراین از فعالیت طبیعی کودک خود به عنوان پایه استفاده کنید. اگر کودک به طور معمول روزانه یک بار اجابت مزاج دارد و چند روز از آخرین دفع مدفوع وی می گذرد می تواند نشانه یبوست باشد.

کودکان نوپا

همانطور که در بالا ذکر شد کودکان نوپا علائمی مشابه کودکان دارند، علائم دیگری نیز در کودکان نوپا مشاهده می شود، مانند:

  • مدفوع غیرمعمول بزرگ
  • احساس سفتی حین لمس معده
  • تورم و نفخ شکم
  • اثری از خون روی دستمال رولی (به دلیل پارگی کمی که در اطراف مقعد ناشی از فشار ایجاد شده است)

بچه های بزرگ تر

همراه با علائم ذکر شده بچه های بزرگتر ممکن است از درد معده نیز شکایت داشت و ردی از مدفوع روی لباس زیر آنها مشاهده شود. کودک بزرگ تر ممکن است هنگام حرکات روده ای نیز درد داشته باشد و از دستشویی رفتن خودداری کند.

درمان های خانگی یبوست برای کودکان

حتی اگر یبوست برای نوزادان و کودکان ناخوشایند باشد به ندرت نشانه وجود بیماری زمینه ای است. چندین درمان خانگی می تواند به نرم شدن مدفوع و رفع یبوست کمک کند.

آب بیشتری بنوشید

هنگام خشک و سفت شدن مدفوع یبوست ایجاد می شود. نوشیدن آب می تواند مدفوع را نرم و دفع آن را راحت کند. اگر کودک حداقل 6 ماه دارد هر بار 2 تا 3 اونس آب برای رفع یبوست به وی بدهید. به خاطر داشته باشید آب جایگزین تغذیه منظم نمی شود.

مقداری آب میوه بنوشید

آب میوه برای رفع یبوست گزینه موثری محسوب می شود زیرا برخی حاوی شیرین کننده سوربیتول هستند که به عنوان ملین عمل می کند. به کودکان حداقل 6 ماهه 2 تا 4 اونس آب میوه بدهید که این شامل آب سیب، آب آلو یا آب گلابی علاوه بر تغذیه منظم است.

غذاهای حاوی فیبر بیشتر اضافه کنید

اگر کودک شروع به خوردن غذاهای جامد کرده مواد غذایی با فیبر بیشتر را در رژیم غذایی وی بگنجانید. این شامل:

  • سیب
  • گلابی ها
  • نخود فرنگی
  • آلو خشک
  • موز

مقدار غلات برنج را کاهش دهید

برنج به دلیل حاوی فیبر پایین باعث یبوست می شود، بنابراین برای رفع یبوست مقدار برنج مصرفی کودک خود را کاهش دهید. گزینه دیگر استفاده از شیاف گلیسیرین در مقعد کودک است. این موارد برای نوزادان بی خطر و برای تسکین سریع در نسخه های دیگر نیز موجود است.

نوزادان زیر 6 ماه فقط به شیرخشک و شیر مادر احتیاج دارند و مصرف مایعات دیگری برای آنها توصیه نمی شود. اگر به کودک زیر 6 ماه غذای جامد یا برنج می دهید انجام این کار را متوقف کنید و ببینید آیا علائم وی بهبود می یابد یا خیر که در صورت عدم بهبودی باید به پزشک مراجعه کنید.

داروهای یبوست برای بچه های بزرگتر

برای کودکان بزرگتر در اینجا چند نکته اساسی برای تحریک حرکات روده توضیح داده شده است.

مصرف آب را افزایش دهید

کمبود مایعات در کودکان بزرگتر به یبوست منجر می شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید کودک شما هر روز حداقل 32 اونس آب می نوشد تا به نرم شدن مدفوع کمک کند.

برای کودک خود از شیاف استفاده کنید

شیاف های گلیسیرین مانند نوزادان می توانند مدفوع را در کودکان بزرگتر نیز نرم کنند، بنابراین دفع آنها راحت تر می شود.

مصرف فیبر را افزایش دهید

رژیم کم فیبر یکی دیگر از عوامل موثر ایجاد یبوست در کودکان است. حتما گزینه های غنی از فیبر در رژیم غذایی آنها بگنجانید که شامل میوه ها، سبزیجات و غلات کامل است، همچنین می توانید مکمل های فیبر برای کودکان استفاده کنید.

برای اینکه متوجه شوی ساله است وی به د نیاز بدن کودک شما به فیبر چه قد راست سن وی را با عدد  جمع کنید به عنوان مثال، اگر کودک شما فرزند شما هر روز به چه میزان فیبر احتیاج دارد ، سن او را بگیرید و 5 مورد را اضافه کنید. بنابراین ، اگر کودک شما 8 ساله است وی به 13 گرم فیبر در روز نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:چطور به کودک‌تان یاد بدهید خودش لباس بپوشد

فعالیت بدنی را افزایش دهید

سبک زندگی بی تحرک نیز در یبوست نقش دارد؛ بنابراین فعالیت های بدنی را برای کمک به تحریک انقباضات و حرکات روده افزایش دهید.

هشدارهایی هنگام امتحان درمان های یبوست در خانه

ملین ها و تنقیه در بزرگسالان در تسکین سریع یبوست نقش دارند. با این حال، این موارد نباید برای نوزاد یا کودک نوپا استفاده شود مگر با تجویز پزشک.

با این وجود می توانید با خیال راحت برای کودکان 4 سال به بالا برای نرم شدن مدفوع و رفع یبوست استفاده کنید. همیشه قبل از دادن ملین یا تنقیه به کودکان با پزشک برای دوز بی خطر مشورت کنید.

در پایان

یبوست به عنوان عارضه ناخوشایندی دلایل متعدد باعث بروز آن می شوند. با این حال، بسیاری از درمان های خانگی و روش های طبیعی می توانند به شما کمک کنند.

در صورت ادامه یبوست فرد باید با پزشک صحبت کند تا با شناسایی علت بروز آن درمان موثر را پیش بگیرد. همانطور که گفته شد بسیاری از درمان های خانگی طبیعی در این مقاله می توانند تسکین چشمگیری داشته باشند.

مترجم: الهه زارعی

منبع: thehealthsite

۷ راه مقابله با کابوس شبانه کودک
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
pouria

pouria

1396-07-06 - 15:45 پاسخ

کودکی ۴ساله دارم که دچاریبوست شدیداست ابتدا ۳ یا۴روزیکباربود اکنون۷ یا۸روز یکباراست داروی شیمیایی هم کارساز نشد داروی خانگی مثل الو ،انجیرومواداینچنینی هم کارساز نشد اما دل درد ندارد معده اش سفت نمی شود