کودکی که حرف نمی زند؛ اما قفل موبایل آیفون را باز می کند؟

jalalvand
تحقیقات جدیدی روان‌شناسان نشان می‌دهد که کودکانی که توانایی‌هایی همچون صحبت‌کردن و استفاده از توالت را ندارند در عوض به راحتی می‌توانند قفل گوشی‌های آیفون را باز کنند و با آن بازی کنند.

هزاران کودک در آستانه شروع سال تحصیلی در اروپا در حالی آماده رفتن به مدرسه می‌شوند که فاقد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و بهداشت شخصی هستند.

بر اساس تحقیقات جدید در این رابطه، این کودکان که فاقد توانایی‌های اساسی هستند در حالی می‌خواهند وارد مدارس شوند که به راحتی می‌توانند قفل تلفن‌های همراه را باز کنند و مشغول بازی شوند.

گزارشی که آموزش و پرورش از طریق 1100 نماینده در مدارس ابتدایی به دست آورده است حاکی از این است که در آستانه آغاز سال تحصیلی بسیاری از کودکان از فقدان مهارت‌های اجتماعی رنج می‌برند.

مهارت‌های اجتماعی نظیر «تأخیر گفتار» و یا «مهارت‌های کمک به خود» مانند رفتن به توالت از جمله این مهارت‌های اجتماعی هستند که کودکان فاقد آن هستند.

این در حالی است که همین کودکان به راحتی می‌توانند با گوشی‌های هوشمند ارتباط برقرار کرده و لحظات متمادی به صفحه تصویر آن خیره شوند.

برخی از معلمان نیز در این رابطه می‌گویند:”سطح خواندن و نوشتن و حساب‌کردن بسیاری از دانش‌‌آموزان بسیار پایین‌تر از آنی است که باید باشد”.

یکی از این معلمان می‌گوید که کودک چهار ساله می داند که چگونه یک گوشی هوشمند را کش برود اما صحبت کردن با آن را بلد نیست.

یک مدیر مدرسه با ابراز تأسف در این رابطه گفت که در قرن 21، کودکان سه سال به بالا در حالی برای رفتن به مدرسه مهیا می‌شوند که هنوز آموزش لازم برای رفتن به توالت را ندارند.

این گزارش می‌افزاید:”حداقل 20 درصد از مدارس هر منطقه با این معضل مواجهند که گستردگی آن بیشتر در میان مدارس بخش شمالی شهر است”.

موضوع زمانی حادتر می‌شود که 32 درصد از مدارس شهر لندن گزارش کرده‌اند که بیش از نیمی از دانش‌آموزان آماده رفتن به سر کلاس نیستند.

این گزارش می‌گوید که اغلب این کودکان، مبتلا به عدم توجه و تعامل با پیرامون خود هستند که می‌تواند ناشی از می تواند به دلیلی وسواس پدر و مادرشان در کاربرد گوشی‌های هوشمند باشد.

یکی از معلمان «کلیسای سنت‌پل» با ذکر این نکته که در یک دنیای بسیار متفاوت زندگی می‌کنیم که زمان بسیاری را روی صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند می‌گذرانیم، افزود: “مقاومت در برابر این پدیدیه بیهوده است و باید راه‌هایی برای استفاده سالم از فن‌آوری برای پیشبرد توسعه مهارت‌های زبان و تعامل اجتماعی پیدا کنیم”.

منبع: شفا آنلاین

لینک مرتبط: چطور اینترنت را در اختیار کودک و نوجوان خود قرار دهیم! (قسمت اول)

چطور اینترنت را در اختیار کودک و نوجوان خود قرار دهیم! (قسمت دوم)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ