روش‌های هوشمندانه برای استفاده از نمک-قسمت اول

مهرناز زاوه
به چه روش‌هایی می‌توانید از نمک استفاده کنید؟ آمار نشان می‌دهد حدود ۱۴۰۰ روش برای استفاده از نمک وجود دارد.

به چه روش‌هایی می‌توانید از نمک استفاده کنید؟ آمار نشان می‌دهد حدود ۱۴۰۰ روش برای استفاده از نمک وجود دارد. همانطور که می‌دانید هزاران سال از نمک (کلرید سدیم) برای محافظت از غذا و تمیزی و نظافت استفاده می‌شد. نمک به اشکال مختلفی وجود دارد، نمک تصفیه‌نشده (مانند نمک دریا)، نمک تصفیه‌شده (نک طعام) و نمک یُددار. در اینجا به برخی از روش‌های استفاده خوب و مناسب از نمک اشاره می‌کنیم. 
در آشپزخانه
سوای قدرت جادویی نمک در پخت و پز مواد شیمیایی و طعم دادن به غذا، این دانه‌های سفید بانمک موارد استفاده دیگری هم در آشپزخانه دارند.
تستِ تازگی تخم مرغ
دو قاشق نمک در یک فنجان آب ریخته و تخم مرغ را داخل آن بگذارید، اگر تخم مرغ تازه باشد به کف فنجان خواهد رفت، اما تخم مرغ کهنه‌تر یا پیرتر روی آن شناور خواهد ماند. چرا که وقتی سن تخم مرغ بیشتر می‌شود میزان اتاقک‌های هوایی داخل آن افزایش می‌یابد و تخم مرغ کهنه‌تر یا پیرتر خاصیت شناوری بیشتری پیدا می‌کند. این به معنای آن نیست که تخم مرغ شناور، فاسد است بلکه تنها نشان‌دهنده‌ی میزان رسیده بودن آن است.
درست کردن تخم مرغ آب‌پز
از آنجایی که نمک باعث افزایش دمای آب جوش می‌شود، می‌تواند در به عمل آمدن سریع‌تر سفیده تخم مرغ زمانی که برای آب‌‌پز شدن در آب انداخته می‌شود تأثیر فراوانی داشته باشد.
جلوگیری از لک شدن میوه‌ها
بسیاری از ما از لیمو یا سرکه برای جلوگیری از پوسته ‌پوسته شدن سیب و گلابی یا لک شدن آنها استفاده می‌کنیم٬ اما راه دیگری هم وجود دارد: آنها را در میزان کمی از ترکیب آب و نمک قرار دهید تا رنگشان حفظ شود.
پوست کندن راحت‌تر آجیل
گردو را پیش از پوست کندن چندین ساعت در آب نمک قرار دهید تا راحت‌‌تر بتوانید آن را پوست بکنید و مغزش‌‌اش را جدا کنید.
از بین بردن بوی دست
آیا انگشتانتان بوی سیر یا پیاز به خود گرفته؟ ابتدا آنها را با آب و صابون بشویید و بعد از هرچیزی که از جنس فولاد ضدزنگ است استفاده کنید. به جالی فولاد ضدزنگ می‌توانید از ترکیب سرکه و نمک هم استفاده کنید.
پف کردن بیشتر
می‌توانید زمانی که سفید‌ه تخم مرغ را می‌پزید یا می‌خواهید خامه را هم بزنید، برای پخت سریع‌‌تر و پف کردن بیشتر، مقداری نمک به آن اضافه کنید.
بیشتر کردن عمر پنیر
برای جلوگیری از کپک زدن پنیر، پیش از آنکه آن را داخل یخچال قرار دهید، داخل پارچه آغشته به آبِ نمک بپیچید.
مراقبت‌های شخصی:
افزایش عمر مسواک
قبل از آنکه برای اولین بار از مسواکتان استفاده کنید، آن را در محلول آب نمک قرار دهید؛ مطمئن باشید بیشتر عمر خواهد کرد.
تمیزی دندان‌ها
یک قاشق نمک را با دو قاشق جوش شیرین مخلوط کنید –‌آن را در دهانتان بریزید و طبق روال همیشگی بشویید. برای تمیزی سیم‌های ارتودنسی یا سایر چیزهایی که در این رابطه در دهانتان قرار دارد می‌توانید از همین محلول استفاده کنید.
کاهش مشکلات دهانی و از بین بردن آنها
برای از بین بردن تبخال، آبسه و سایر آفت‌های دهانی سعی کنید دهان خود را با محلول آب گرم و نمک چند بار در روز شستشو دهید.
تسکین درد نیش زنبور
بلافاصله بعد از آنکه زنبور شما را نیش زد، محل مورد نظر را مرطوب کرده و کمی نمک رویش بریزید و ببندید تا درد و تورم آن کم شود. 
درمان نیش پشه
محلول آب و نمک برای از بین بردن خارش ناشی از نیش پشه بسیار مؤثر است٬ می‌توانید آن را با روغن زیتون هم ترکیب کنید تا تأثیر بیشتری داشته باشد.
خاصیت لایه‌‌برداری پوست
بعد از دوش گرفتن و در شرایطی که هنوز بدنتان مرطوب است با نمک خشک، بدنتان را ماساژ دهید. این کار باعث طراوت و شادابی پوست شده و جریان خونتان را بالا می‌برد.
کاهش گلودرد
نمک را با آب گرم مخلوط کرده و برای کاهش گلودرد آن را قرقره کنید.
منبع: health

نمک برای فشار خون مضرتر است یا قند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ