علل، علائم، درمان و پیشگیری از انواع سردرد در کودکان-قسمت دوم

مهرناز زاوه
در برخی مواقع سردرد ممکن است به خاطر کاهش قند خون به دلیل گرسنگی در زمان طولانی رخ دهد. در این مواقع می توانید برای کودکتان یک میوه٬ ساندویچ غلات کامل و یا یک لیوان اسموتی درست کنید تا سردردش خوب شود.

در قسمت اول به برخی علل شایعی که به بروز سردرد در کودکان منتهی می‌شود اشاره کردیم. در اینجا موارد دیگری را بررسی می‌کنیم.
-آسیب به سر: آسیب به سر اگر با عود سردرد بعد از حادثه همراه باشد، می‌تواند مشکل‌ساز شود. در هر حالت، اگر کودکتان از حالت تهوع و استفراغ به خاطر این وضعیت رنج می‌برد، حتما به پزشک مراجعه کنید.
-تومور: تومور مغزی می‌تواند علت سردردهای دائمی باشد که ممکن است در کل روز یا شب همراه با تهوع دائمی٬ استفراغ٬ فقدان تعادل و تشنج همراه باشد.
-استرس احساسی: مشکل با همکلاسی‌ها و دوستان، معلم‌ها و یا حتی والدین می‌تواند مسبب بروز سردرد در کودکان شود. در بسیاری از مواقع کودکانی که از افسردگی رنج می‌برند، در سکوت و بی‌آنکه صدایش را در آورند دچار حملات شدید سردرد می‌شوند و این زمانی رخ می‌دهد که در درک و شناخت احساسات درماندگی و ناراحتی و غم خود سردرگم می‌شوند.
-سایر بیماری‌ها: نوع حادی از عفونت مانند مننژیت و آنسفالیت هم می‌تواند مسبب سردرد شود و حتی امکان دارد سایر علائم هشداردهنده مانند تب و سفتی گردن هم همراه آن باشد. بروز آبسه یا خونریزی در مغز هم می‌تواند به علائمی مشابه همراه با مشکلاتی نظیر مشکلات بینایی و سرگیجه بیانجامد.
-آلرژی‌های غذایی: برخی غذاهای خاص که سرشار از مواد نگهدارنده مانند نیترات ها یا MSG هستند می‌توانند به یک باره منجر به بروز سردرد شوند.
-گرسنگی: تحمل گرسنگی برای چند ساعت طی روز هم ممکن است علت بروز سردرد در کودکان باشد. این مسئله باعث کاهش قند خون شده و جریان اکسیژن را در خون آنها دچار اختلال می‌کند و به بروز سردرد می‌انجامد.
درمان سردرد
به خاطر داشته باشید که باید در صورت تشدید سردردهای کودکتان حتما به متخصص مراجعه کنید. با این حال، اگر این اتفاق فقط یک بار است که افتاده، برای تسکین و از بین بردن آن می‌توانید نکات زیر را اعمال کنید:
-ماساژ سر: کودک را روی پایتان بخوابانید و یا سرش را روی پایتان بگذارید و در همان حالت به آرامی سرش را با حرکات دایره‌ای به سمت داخل بمالید. اگر مقاومت نکرد٬ این حرکت را ادامه دهید تا درد کاملا از بین برود.
-یک اسنک ساده برایش درست کنید: در برخی مواقع سردرد ممکن است به خاطر کاهش قند خون به دلیل گرسنگی در زمان طولانی رخ دهد. در این مواقع می توانید برای کودکتان یک میوه٬ ساندویچ غلات کامل و یا یک لیوان اسموتی درست کنید تا سردردش خوب شود.
استفاده از کمپرس یخ: کودک را روی تخت بخوابانید و حوله ای را در آب یخ بگذارید. سپس حوله را بچلانید، آن را روی پیشانی او قرار داده و به آرامی فشار دهید.
-مسکن: برای درمان سردرد کودکان، بهتر است به جای پاراستامول از ایبوپروفن استفاده شود. البته به خاطر داشته باشید که این کار را حتما با تجویز پزشک انجام دهید. درمان خودسرانه ممکن است به ضرر کودک باشد.
-خواب: این یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان سردردهای تنشی است و می‌تواند باعث شادابی و سرحال شدن او شده و سردردش را برطرف کند.
تماس با پزشک: اگر متوجه شدید که بعد از گذشت چند ساعت و حتی بعد از مصرف دارو، سردرد کودک خوب نشده٬ بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
پیشگیری از سردرد
در اینجا به راهکارهایی برای پیشگیری از سردرد و تشدید آن در کودکان اشاره می‌کنیم.
-او را به انجام فعالیت‌های بیرون از خانه ترغیب کنید: ورزش یکی از مواردی است که در درمان و از بین بردن استرس تأثیر بسزایی دارد، تعادل کاری و حرکتی را بهتر کرده، خواب را تنظیم می‌کند، باعث بهبود کیفیت زندگی کودک می‌شود و از بروز سردرد جلوگیری می‌کند.
-رژیم غذایی متعادل: بسیار لازم و ضروری است که بچه، رژیم غذایی سالمی داشته و چند بار در طول روز غذا بخورد تا میزان قند خونش تنظیم شده و دچار سردرد نشود.
-چک‌آپ منظم: انجام آزمایشات باعث می‌شود بهتر بتوانید عوامل محرک سردرد فرزندتان را شناسایی کنید و از طرفی سطح سلامت او را به شما نشان خواهد داد. باید از این مسئله مطلع شوید که آیا سردرد به دلایل عصب‌شناختی، فیزیولوژیکی و یا مشکلات چشمی رخ داده یا نه.
-پیشگیری از عوامل محرک سردرد: اگر می‌دانید فرزندتان دچار میگرن می‌شود، سعی کنید مراقبت های لازم را از او به عمل آورده و در برابر عوامل محرک از او مراقبت کنید و او را از آنها دور نگه دارید.
-مصرف مرتب داروها: اگر پزشک برای مبارزه با سردرد و از بین بردن آن، داروهایی را برای کودک تجویز کرده است از این موضوع مطمئن شوید که او به طور منظم و سر ساعت آنها را مصرف می‌کند.
منبع: thehealthsite

درمان خانگی سردرد با شیر گرم و پودر دارچین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ