جراحی چالگونه مد این روزها!

پانته آ توتونپیان
همه چیزهایی که درباره شیوع یک جراحی جدید در میان بانوان باید بدانید

لبخند از زیباترین نعمتهای خداوند است از قدیم هم گفتهاند لبخند چهره شما را زیباتر میکند. امروزه شکل لبخند برای بسیاری از افراد که طرفدار زیبایی هستند، تغییر کرده است. برای برخی افراد مهم است که هنگام لبخند زدن فرورفتگی در گونهشان ایجاد شود و معتقدند که این فرورفتگی میتواند جذابشان کند. پس خودشان را به دست جراحان و پزشکان میسپارند تا بتوانند فرورفتگی را در گونه خود ببینند. صنعت زیبایی هم از این قافله عقب نمانده و شیوههایی برای ایجاد فرورفتگی در گونه افراد ایجاد کرده است. اگر شما هم سری به مطبهای زیبایی بزنید حتما افرادی را مشاهده میکنید که برای ایجاد چالگونه به آنجا مراجعه کردهاند. این عمل که حدود دوونیم تا سهمیلیون برای افراد آب میخورد، گاه با عوارضی همراه است. در این مطلب دکتر رضا وقردوست عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و معاون آموزش بیمارستان مطهری و دکتر شاهرخ خوشسیرت، فلوشیپ جراحی صورت و پلاستیک صورت درباره این عمل بیشتر توضیح میدهند و شما را با عوارض آن آشنا میکنند. درنهایت اگر شما هم قصد انجام این عمل را دارید، میتوانید ضررها و منفعت ایجاد چالگونه را بررسی کنید و تصمیم بگیرید که آیا دلتان میخواهد باز هم فرورفتگی در گونههای خود داشته باشید یا ترجیح میدهید چهره و لبخند طبیعی خود را داشته باشید.
نیلوفر جامهبزرگی

دکتر  رضا وقردوست، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و معاون آموزش بیمارستان مطهری 
از چه صحبت میکنیم؟
فرورفتگی و برجستگی که بهصورت آناتومیک در چهره برخی افراد وجود دارد، چالگونه نامیده میشود. چالگونه یکی از ویژگیهای شخصیتی ظاهری هر فردی است؛ خداوند هر فردی را با ویژگی خاص خودش آفریده و هرکس ویژگیای را به ارث برده است. درواقع هر فرد فرورفتگی در قسمت چربیهای گونه دارد که برخی افراد به این فرورفتگی علاقه دارند و دلشان میخواهد هنگام خندیدن، چالهای روی گونههای خود ببینند. فراموش نکنید که این حالت طبیعی است و ما میخواهیم بهصورت غیرطبیعی در گونه فرد به وجود بیاوریم.

در اتاق جراحی چه میگذرد؟
چند راهحل برای ایجاد چالگونه وجود دارد و امروزه برخی پزشکان زیبایی با سه شیوه این فرورفتگی را در چهره افراد ایجاد میکنند. یکی از راههای کاربردی برای ایجاد چالگونه، استفاده از جراحی است که البته بیهوشی ندارد و بهصورت سرپایی و حتی در مطب هم انجام میشود و مدت آن نیم ساعت تا 45دقیقه است. در این شیوه پزشک بخیهای را به دهان میزند و درنهایت فرورفتگی ایجاد میشود؛ درواقع پزشک برش کوچکی را در دهان ایجاد کرده و با بخیه قسمت حاشیه صورت را به قسمت داخل فیکس میکند که درنهایت فرورفتگی در قسمت گونه ایجاد میشود. این عمل هم عوارض خاص خود را دارد که در ادامه بیشتر درباره عوارض آن توضیح میدهیم. 
 برخی افراد برای ایجاد چالگونه ساکشن میکنند، همانگونه که گفتیم در میانه صورت در حالت طبیعی مقداری چربی وجود دارد، در حالت ساکشن چربیهای گونه را برمیدارند تا فرورفتگی در آن ایجاد شود، در شیوه دیگر با استفاده از پروتز، برجستگی در ناحیه گونه ایجاد میکنند تا چالگونه هنگام خندیدن ظاهر شود. بعضیها از تزریق ژل استفاده میکنند که با ایجاد برجستگی بالای گونه، گودی در چهره فرد ایجاد شود که در  این عمل هم گاه تغییر حالت در ژل ایجاد میشود و چهره فرد را نامتناسب میکند. هیچیک از این اعمال از لحاظ آکادمیک عمل قابلقبولی نیستند. شاید بهتر باشد بهجای انجام این عمل چهره و لبخند زیبای خود را بپذیریم و قدر لبخندهایمان را حتی بدون چالگونه بدانیم.

کار از کار گذشته است
زمانی که چالگونه بهصورت آناتومیک در چهره فرد وجود ندارد، ماندگاری هم ندارد و بعد از مدتی خبری از چالگونه نیست و اغلب افراد بعد از انجام این عمل ناراضیاند و  با عوارضی ناشی از آن روبهرو هستند. جراحی  چالگونه به شکل آکادمیک در کتابهای زیبایی مورد قبول نیست و تعریف دقیق و علمی برای آن وجود ندارد. هدف از علم  جراحی زیبایی برطرف کردن مشکلات صورت و حالتهایی است که برای صورت آزاردهنده است. در هیچ کتاب علمی زیبایی تغییر حالت ژنتیک فرد که مشکلی برای او ایجاد نمیکند پذیرفته نیست. این علم برای بالا بردن کیفیت زندگی افراد است مثلا فردی که دچار افتادگی پلک شده است و افتادگی پلک او روی میدان دید او تاثیر گذاشته، میتواند با استفاده از عمل جراحی زیبایی این مشکل را حل کند اما تن دادن به هر عمل زیبایی و بدون دلیل پذیرفته نیست و ممکن است برای فرد عواقبی در پی داشته باشد.

قبل از جراحی بدانید
شاید با انجام این عمل برای مدت کوتاهی احساس خوبی داشته باشید و از چهره خود لذت ببرید اما هر فرد بهطور طبیعی به مرور زمان و افزایش سن دچار افتادگی صورت میشود و فرورفتگی در جای نامناسب خود قرار میگیرد و درنهایت مجبور هستید دوباره به پزشکان زیبایی مراجعه کنید و بهدنبال چارهای برای رفع مشکل جدیدتان باشید.

این عارضه را جدی بگیرید
هر عملی عوارض خودش را دارد و ممکن است شما را با مشکلاتی روبهرو کند. در این عمل هم گاه بخیه توسط افرادی انجام میشود که تبحر کافی برای انجام آن ندارند و ناحیه عروق و اعصاب آن را بهدرستی نمیشناسند و به این نواحی آسیب میرسانند. آسیب به این نواحی باعث از 
بین رفتن اعصاب صورت شما و فلج شدن آن میشود. بنابراین باید مراقب بود تا پزشک و جراح متبحر و حاذق را برای اجرای این جراحی انتخاب کرد و کار را به دست کاردان سپرد. تعداد زیادی از مراجعان به پزشکان زیبایی افرادی هستند که از انجام این عمل ناراضی بودهاند و اکنون برای یافتن راهی برای بازگرداندن چهره خود هستند. 
منبع : مجله ی سیب سبز 

ادامه ی این پرونده را در شماره ی155 مجله ی سیب سبز بخوانید

جراحی زیبایی ایجاد چال گونه

جراحی چال گونه چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ