آیا داروهای مربوط به عفونت قارچی باعث افزایش خطر سقط جنین می‌شوند؟

مهرناز زاوه
سازمان غذا و دارو در بیانیه‌ای عنوان کرد که در حال بررسی ارتباط بین یک داروی عفونت قارچی موسوم به فلوکونازول و افزایش خطر سقط جنین است.

سازمان غذا و دارو در بیانیه‌ای عنوان کرد که در حال بررسی ارتباط بین یک داروی عفونت قارچی موسوم به فلوکونازول و افزایش خطر سقط جنین است. این تصمیم در پی انتشار یک مطالعه جامع در اوایل ماه ژانویه در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا گرفته شده است. در این پژوهش، سوابق پزشکی خانم‌های دانمارکی که در هفته‌های هفتم تا بیست و دوم از دوران بارداری خود فلوکونازول مصرف کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. سپس، نتایج به دست آمده در مورد این خانم‌ها با آن دسته از افرادی که فلوکونازول مصرف نکرده بودند، مقایسه شد. محققان دریافتند که مصرف فلوکونازول به طور قابل توجهی خطر سقط جنین را در این خانم‌ها افزایش داده است. مصرف این دارو خطر مرده‌زایی را نیز افزایش می‌دهد، اما این افزایش به لحاظ آماری چندان قابل توجه نیست.
مطالعات حیوانی همواره نشان داده‌اند که مصرف فلوکونازول تاثیر مخربی بر سلامت جنین دارد. این در حالی است که انسان همیشه از دوز بالاتری استفاده می‌کند. مطالعات موردی نیز نشان می‌دهند که مصرف روزانه ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌گرم فلوکونازول در سه ماهه اول بارداری، خطر شیوع نواقص اسکلتی و عصبی را در نوزاد افزایش می‌دهد. شواهد موجود مسئولان سازمان غذا و دارو را متقاعد کرده است که داروی فلوکونازول را در رده داروهای با سطح خطر D دسته‌بندی کنند.
پیش از مطالعه محققان دانمارکی، شواهد چندانی مبنی بر تاثیر این دارو بر خانم‌های باردار وجود نداشت. پس از مقایسه مصرف فلوکونازول برای درمان سایر عفونت‌های قارچی مشخص شد که خطرات احتمالی ارتباطی با خود بیماری ندارند.
فلوکونازول از قدیم به عنوان درمانی برای عفونت‌های قارچی واژن، دهان و مری استفاده می‌شود. حدود ۱۰ درصد از خانم‌های باردار در ایالات متحده دچار عفونت قارچی واژن می‌شوند؛ از این رو، مسئله بی‌خطر بودن فلوکونازول به یک موضوع داغ بدل شده است.
بررسی خطرات بالقوه مصرف دارو به دلیل نرخ بالای سقط جنین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چون سقط جنین از عوال مختلفی تاثیر می‌پذیرد. از میان ۳ هزار و ۳۱۵ خانم حاضر در مطالعه دانمارکی که فلوکونازول مصرف می‌کردند، تنها ۱۴۷ نفر (۴.۴۳ درصد) سقط جنین را تجربه کردند. این در حالی است که از میان ۱۳ هزار و ۲۴۶ خانمی که دارو مصرف نمی‌کردند، این اتفاق برای ۵۶۳ نفر (۴.۲۵ درصد) افتاد.
منبع: medicinenet

نکات مهم در مورد بارداری پس از سقط جنین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ