بایدها و نبایدهای زانودرد-قسمت دوم

مهرناز زاوه
به یاد داشته باشید که اگر پیش از التیام زانو آن را به کار بگیرید، ممکن است آسیب بیشتری به آن وارد شود.

در قسمت اول با بیماری‌هایی که می‌توانند به زانودرد بیانجامند و روش پیشگیری از ابتلا به آنها آشنا شدید. در ادامه به روش‌هایی برای درمان زانودرد اشاره می‌کنیم.
چه روش‌هایی برای درمان زانودرد وجود دارد؟
یک بار دیگر باید این مسئله را بگوییم که درمان زانودرد تا حد زیادی به نوع آسیب ارتباط پیدا می‌کند. آسیب‌های خفیف تا متوسط که منجر به زانودرد می‌شوند اغلب به مرور زمان و به خودی خود خوب می‌شوند. برای تسریع روند التیام بهتر است این موارد را رعایت کنید:
-زانویتان را استراحت بدهید. چند روز به زانویتان استراحت دهید و از انجام فعالیت‌های شدید پرهیز کنید.
-روی زانویتان یخ بگذارید. این کار برای کاهش درد و تورم است. بهتر است آن را به مدت ۲ تا ۳ روز و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام داده و رویش یخ بگذارید تا درد از بین برود.
-زانویتان را فشار دهید. از یک نوار پانسمان کشسان یا یک بند یا پارچه استفاده کنید و زانویتان را ببندید تا آن را حسابی پوشش دهد و تورمش بخوابد.
-زانویتان را بلند کنید. سعی کنید وقتی می‌نشینید یا دراز می‌کشید زیر زانویتان بالشی بگذارید تا تورم آن کاهش یابد.
-از داروهای ضدالتهاب استفاده کنید. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل، آلِوه یا موترین در کاهش درد و تورم بسیار مؤثرند. با این حال،‌ این داروها ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند و باید گاه‌گداری آنها را استفاده کنید.
– نرمش‌های کششی و مقاومتی انجام دهید. البته این نرمش‌ها باید با تجویز پزشک باشد.
برای درمان موارد مختلف ناشی از زانودرد، به روش‌های خاصی نیاز است؛ مثلا افرادی که دچار التهاب کیسه مفصلی می‌شوند نیاز دارند مایع اضافی از زانویشان تخلیه شود. تزریق آمپول می‌تواند برای کاهش التهاب آرتروز به کار رود. برای بازسازی رباط یا آسیب‌های غضروفی می‌توان آن را جراحی کرد.
کِی زانودردم بهتر خواهد شد؟
دوران بهبودی زانودرد به نوع آسیبی که دیده‌اید ارتباط پیدا می‌کند. هم‌چنین، ممکن است سرعت التیام در افراد مختلف با هم فرق داشته باشد. در شرایطی که در حال بهتر شدن هستید، از پزشکتان بپرسید که آیا می‌توانید فعالیت جدیدی انجام دهید که به بدتر شدن درد زانویتان منتهی نشود. برای مثال دوندگان می‌توانند شنا کنند یا برخی فعالیت‌های سبک ایروبیک را انجام دهند. به یاد داشته باشید که اگر پیش از التیام زانو آن را به کار بگیرید، ممکن است آسیب بیشتری به آن وارد شود.
بایدها و نبایدهای زانودرد
زیاد استراحت نکنید
استراحت زیاد باعث ضعیف شدن عضلات می‌شود و درد مفاصل را بدتر خواهد کرد. سعی کنید برنامه‌ی ورزشی داشته باشید که آسیبی به زانویتان وارد نکرده و متناسب با آن باشد. 
ورزش کنید
ورزش‌های کاردیو باعث مقاوم شدن عضلاتی می‌شود که زانویتان را پوشش داده و انعطاف‌پذیری‌تان را بالا می‌برد. تمرین با وزنه و تمرینات کششی هم همینطور است. برخی تمرینات کاردیو عبارتند از پیاده روی، شنا، حرکات ایروبیک آبی و دوچرخه سواری روی دستگاه. 
نسبت به اضافه وزنتان کوتاهی نکنید
اگر اضافه‌وزن دارید، کاهش وزن می‌تواند باعث کم شدن فشار وارد بر زانوها شود. البته حتما نیاز نیست که به وزن ایده‌آل خود برسید. حتی تغییرات کوچک هم می‌تواند مؤثر باشد.
طب سوزنی
این نوع روش درمان سنتی که طی آن سوزن‌های ریزی به نقاط خاصی از بدن وارد می‌شود، به شکل گسترده برای کاهش انواع درد استفاده شده و می‌تواند برای کم کردن درد زانو هم مؤثر باشد.
مواظب باشید که کفشتان اوضاع را بدتر نکند
کفی‌های نرم و بالشتی می‌تواند باعث کاهش فشار وارده به زانو شود. برای التهاب مفاصل زانو اغلب پزشکان کفی‌های خاصی را تجویز می‌‌کنند تا داخل کفشتان قرار دهید. برای یافتن کفی مناسب، با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.
فشار زیاد یا ضربه ناگهانی به زانو وارد نکنید
ورزش‌های سنگین می‌توانند باعث بدتر شدن آسیب زانویتان شوند. سعی کنید از ورزش‌هایی که با فشار یا ضربه ناگهانی همراه است مانند دویدن،‌ پریدن و کیک‌ بوکسینگ خودداری کنید. از طرفی از انجام حرکت‌هایی مانند حرکت لانج یا اسکات کامل هم پرهیز کنید چون فشار زیادی به زانوهایتان وارد می‌کند. این حرکات باعث بدتر شدن درد شده و اگر به درستی انجام ندهید منجر به آسیب می‌شود.
در استفاده از دستگاه‌های کمکی برای قدم زدن خجالت نکشید
استفاده از چوب زیربغل یا عصا می‌تواند باعث کاهش فشار به زانوها شود. زانوبندهای طبی و آتل‌های مخصوص هم می‌تواند به ثابت ماندن زانو بسیار کمک کند.
منبع: webmd

چه کسانی نباید چهارزانو بنشینند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ