پشه ها بیشتر چه کسانی را نیش میزنند؟!

faateme1366
در مجلسی نشسته اید و متوجه می شوید که تنها شما هستید که در حال دور کردن پشه ها از خود هستید و سایر افراد خیلی راحت و آرام نشسته اند و هیچ پشه ای دورشان نمی چرخد. آیا این مطلب درست است که پشه ها فقط سراغ یک سری از افراد می روند!؟

بله درست است. پشه ها برای مکیدن خون افراد، الویت هایی دارند. متخصصان به این نتیجه رسیده اند که پشه ها از هر 10 نفر جذب یک نفر می شوند. جالب است بدانید که تنها پشه های ماده هستند که نیش می زنند و پشه های نر اصلا نیش نمی زنند. پشه های ماده به خون انسان برای عمل تخم گذاری نیازمند هستند و به نظر می آید خون هرکسب به مذاق آنها خوش نمی آید

پشه ها بیشتر سراغ چه افرادی می روند؟

با وجودی که محققان در این زمینه به نتیجه ای قطعی و صددرصد نرسیده اند، اما تحقیقات و آزمایشات اخیر نشان میدهد که چه عواملی باعث می شود پشه ها به سمت برخی از افراد جذب شوند دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که عوامل ژنتیکی حدود 85 درصد در این امر تاثیرگذار است. همچنین افرادی که روی سطح پوستشان میزان زیادی کلسترول و استروئید جمع می شود، پشه های بیشتری جذب می کنند، اما این بدین معنا نیست که پشه ها خون افرادی که میزان بالایی کلسترول دارند را بیشتر دوست داشته باشند. ممکن است فرد کلسترول بالایی داشته باشد، اما این میزان به زیر پوست فرد نفوذ نکند و در نتیجه پشه ای جذب او نشود. یکی از حشره شناسان و محققان بنام بر این باوراست که وجود میزان قابل توجهی از اسیدهای مشخص مانند اسید اوریک در بدن افراد نیز باعث جذب پشه می شود. این ترکیبات می تواند حس بویایی پشه ها را تحریک کرده و فرد را قربانی نیش پشه کند. شاید باورکردنی نباشد اما فرآیند جذب پشه خیلی قبل تر از نشستن پشه روی سطح پوست صورت می گیرد. پشه ها از فاصله 50 متری طعمه خود را تشخیص داده و مورد هدف قرار میدهند این مساله اصلا برای افرادی که میزان زیادی دی اکسید کربن از خود ساطع می کنند خبر خوشایندی نیست. چرا که دی اکسید کربن برای پشه ها جذاب است. علت این هم که بزرگسالان بیشتر از کودکان و بچه ها قربانی پشه زدگی می شوند، همین امر است. بزرگسالان میزان بیشتری دی اکسید کربن از خود ساطع می کنند خانم های باردار نیز به دلیل داشتن درجه حرارت بالا و بازدم بیش از حد دی اکسید کربن بیشتر از سایر افراد در معرض خطر جذب پشه قرار دارند.

پشه ها کجا کمین می کنند؟

حتی اگر شرایط شیمیایی بدن شما برای پشه ها جذاب نباشد و پشه ها را جذب نکند، جایی که قرارگرفته اید ممکن است برای آنها وسوسه انگیز باشد بسیاری از پشه ها نقاط مرطوب و شهرهای ساحلی را دوست دارند؛ به همین خاطر است که اکثر مناطق ساحلی پشه های زیادی دارد. پشه ها بطور کلی موجودات آب دوستی هستند. حتی آب راکد و ساکن نیز در جذب پشه ها موثر است و مناطق گرم و مرطوب، بهترین محل تجمع پشه هاست. تحقیقات نشان داده در برخی از ماههای سال پشه ها به مناطق سردسیر هجوم می آورند که البته مدت زیادی درآنجا نمی مانند و مجددا باز می گردند.

پشه ها ناقل چه بیماری هستند؟

به نظر میرسد پشه ها می توانند بیماری هایی چون تب مالاریا و تب زرد را منتقل کنند. پشه ها همچنین می توانند انواع ویروس ها را منتقل کنند و ایجاد بیماری در حقیقت ناشی از خون فردی است که پشه او را میزند.

پشه ها باعث انتقال ایدز می شوند؟

ویروس HIV که در انسانها باعث تولید ایدز می شود در پشه ها فعال نیست. اگر پشه ای خون حاوی ویروس HIV را بمکد، ویروس به عنوان غذا محسوب می شود و با سایر ترکیبات خون هضم می شود. تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان میدهد که پشه ها تحت هیچ شرایطی بیماری ایدز را منتقل نمی کنند.

برای جلوگیری از پشه زدگی چه اقداماتی را می توان انجام داد؟

از قرارگرفتن در مناطقی که مورد علاقه پشه هاست خودداری کنید. پشه ها اغلب، مناطق گرم و مرطوب را می پسندند.

توری درها و پنجره ها را هر از گاهی چک کنید.

تا حد امکان لباسهایی با رنگ روشن بپوشید و از پوشیدن رنگ قرمز خودداری کنید.

عرق کردن و بالارفتن دمای بدن، باعث جذب پشه ها می شود به همین خاطر سعی کنید در هوای گرم زود به زود دوش بگیرید.

حتی المقدور از زدن عطر و ادوکلن هایی با بوی تند و گرم خودداری کنید.

برخی از صابون های معطر نیز باعث جذب پشه می شود.

افرادی که مجبورند در مناطق ساحلی رفت و آمد کنند، می توانند از کرم های ضد گزیدگی و دورکننده پشه استفاده کنند.

منبع: راسخون

آیا ایدز با نیش حشرات هم منتقل می‏ شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ