روش‌هایی برای مراقبت از دندان‌های سالخورده-قسمت اول

مهرناز زاوه
با بالا رفتن سن دهان هم به مانند سایر نقاط بدن دچار تغییرات زیادی می‌شود، اما انجام مراقبت‌های خوب و لازم از آن باعث می‌شود که بتوان از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کرد.

با بالا رفتن سن دهان هم به مانند سایر نقاط بدن دچار تغییرات زیادی می‌شود، اما انجام مراقبت‌های خوب و لازم از آن باعث می‌شود که بتوان از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کرد. عادت شستشو و تمیز کردن مرتب٬ متعادل نگه داشتن مصرف شکر و چک‌آپ‌های منظم باعث حفظ سلامت دندان‌هایتان خواهد شد.
بیماری لثه
اکثر ما با بالا رفتن سن دچار بیماری لثه می‌شویم. دیابت می‌تواند باعث تخریب بافت لثه شده و به مرور استخوان فک در زیر آن هم آسیب خواهد دید و این به شل شدن و افتادن دندان‌ها می‌انجامد. به خاطر داشته باشید که افتادن دندان تنها به خاطر بیماری لثه رخ نمی‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد آن دسته از افرادی که میزان باکتری‌های دهان‌شان بیشتر از حد عادی باشد اغلب دچار باریکی عروق می‌شوند که می‌تواند به بیماری قلبی و سکته مغزی منتهی شود. این باکتری‌ها مسئول بروز بیماری لثه هستند. هنوز مشخص نیست که این اتفاق چگونه رخ می‌دهد اما گفته می‌‌شود که این باکتری از دهان وارد جریان خون شده، سیستم ایمنی را تحریک کرده و باعث عفونت عروق می‌شود.
علائم بیماری لثه 
بیماری لثه به کندی پیشرفت می‌کند و اگر سریع اقدامات لازم را انجام دهید قابل کنترل خواهد بود. خونریزی لثه اغلب نخستین نشانه این بیماری است. سایر علائم آن شامل درد لثه، تورم آن و بوی بد دهان است. ممکن است دندان‌ها به گرما، سرما و چیزهای شیرین حساس‌تر شوند و ریشه دندان بیشتر در معرض این عوامل قرار بگیرد.
مراقبت از لثه‌ها
بهترین روش برای مراقبت از لثه‌ها این است که صبح و شب، دندان و لثه‌هایتان را شستشو دهید. از طرفی باید از مسواک‌های بین‌دندانی، نخ دندان و یا خلال دندان برای تمیزی بین دندان‌ها استفاده کنید. باید سعی کنید حداقل دو دقیقه با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و به فواصل بین دندان‌ها و فرورفتگی‌های لثه که رسوبات و جرم‌ها بیشتر در آن جمع می‌شوند، توجه بیشتری داشته باشید. 
تغییر رنگ
رنگ دندان‌ها با گذشت زمان تیره‌تر می‌شود. پوسیدگی، پر کردن آنها، مصرف زیاد چای و قهوه و کشیدن سیگار مسبب این تغییر رنگ است. ترک‌های ریزی هم که ممکن است روی سطح دندان ایجاد شوند می‌توانند به بروز لکه بیانجامند. روش‌های زیادی برای سفیدتر کردن دندان‌ها وجود دارد.
حفظ سفیدی دندان
خمیردندان‌های سفیدکننده می‌توانند باعث از بین رفتن لکه‌ها و حفظ رنگ طبیعی آنها شوند. می‌توانید از پودرهای مخصوص رنگ‌بری هم استفاده کنید. البته کیت‌های حاوی این مواد تنها میزان کمی پروکسید هیدروژن دارند که باعث کاهش کارایی‌شان خواهد شد. فرآیند سفید کردن دندان روشی بسیار پیچیده بوده و باید تنها توسط خود دندان پزشک بعد از آزمایش و معاینه‌های لازم از دندان صورت بگیرد. تاج‌ها و دندان مصنوعی باعث از بین بردن لکه دندان نمی‌شوند و اگر در این زمینه مراقبت‌های لازم را انجام ندهید، دندان‌هایتان شبیه کیبورد پیانو خواهد شد. اگر واقعا دوست دارید دندان‌های سفید و زیبایی داشته باشید، بهترین گزینه برایتان استفاده از تاج‌ها و روکش‌های مخصوص است.
تأثیر غذاها بر دندان
نوشیدنی‌های گازدار مانند کولا و لیموناد می‌توانند باعث خشکی دهان شوند و به پوسیدگی آن بیانجامند. غذاهایی مانند نان ترد، که مستلزم آن است که با دندانتان آن را تکه تکه کنید می‌تواند منجر به ترک‌خوردگی و حتی شکستن دندان‌هایتان شود.
غذاهای سرشار از کلسیم مانند پنیر به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کنند. اخیرا محققان طی تحقیقاتی دریافته‌اند که مصرف ویتامین D همراه با کلسیم مانع فرسودگی و تخریب استخوان و التهاب ناشی از بیماری لثه می‌شود. می‌توانید ویتامین D مورد نیاز را از غذاهایی مانند مارگارین، تخم مرغ و نیز ماهی چرب به دست آورید و یا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز زیر نور خورشید بنشینید.
منبع: webmd

اگر زیاد چای می‌نوشید، با این روش دندان‌هایتان را سفید نگه دارید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ