ترکیبات مضر موجود در لوسیون‌ بدن‌تان را بشناسید

مهرناز زاوه
بهتر است قبل از استفاده از لوسیون‌های بدن، از مواد به کار رفته در آنها و تاثیراتی که بر روی سلامتی‌تان خواهند داشت، مطلع شوید.

بهتر است قبل از استفاده از لوسیون‌های بدن، از مواد به کار رفته در آنها و تاثیراتی که بر روی سلامتی‌تان خواهند داشت، مطلع شوید. اکثر مواد آرایشی علی‌رغم ظاهر زیبا و رایحه خوش‌شان از موادی تشکیل شده‌اند که بالقوه خطرناک و سمی هستند. تاثیرات ۶ نوع  از این مواد به شرح زیر است.
۱. وتیلات هیدروکسی آنیزول (BHA)
وتیلات هیدروکسی آنیزول یک ماده تثبیت کننده و نگهدارنده مواد غذایی است که در لوسیون‌های بدن دیده می‌شود. همچنین در رژ لب‌ها و داروهایی که برای درمان عفونت‌های قارچی استفاده می‌شوند. اما باید مراقب باشید زیرا این ماده، یک ماده مختل کننده غدد درون‌ریز بدن است که بعضا باعث بروز سرطان می‌شود.
۲. هیدانتوئینDMDM 
این ماده مرموز، یک ماده نگهدارنده از نوع آزادکننده فرمالدئید است و در محصولاتی همچون لوسیون‌ها به کار می‌رود (در ۲۰ درصد محصولات آرایشی، آزادکننده‎های فرمالدئید وجود دارند). هیدانتوئینDMDM  محرک پوست و چشم است و به واسطه دارا بودن فرمالدئید، یک ماده سرطان‌زا محسوب می‌شود.
۳. عطر یا پرفیوم
شاید برای‌تان خیلی لذت‌بخش و خوشایند باشد که لوسیون بدن‌تان مثلا رایحه توت فرنگی یا کره کاکائو داشته باشد، اما باید بدانید هیچ راه طبیعی برای ایجاد این رایحه‌ها وجود ندارد. هرگاه بر روی برچسب لوسیون‌ها، عبارت «دارای مواد معطر» و یا “Fragrance” یا “Parfum” را مشاهده کردید، بدانید آن کرم مرطوب‌کننده حاوی ترکیبات شیمیایی سمی است که مهم‌ترین آنها دیاتیل فتالات است و شرکت سازنده نمی‌خواهد درباره آنها چیزی به شما بگوید. از آنجایی که فتالات‌ها در هرچیزی پیدا می‌شوند، احتمالا نام آن را پیش از این شنیده‌اید. فتالات‌ها سبب بروز آلرژی و یا اختلالات درونی در بدن و حتی آلودگی هوا می شوند.
۴. پارابن
پارابن را می‌توان در همه لوسیون‌های محبوب تجاری یافت. در واقع روی برچسب این محصولات می‌توان گزینه‌های بوتیل پارابن، ایزوبوتیل پارابن، متیل پارابن، پروپیل پارابن یا اتیل پارابن را مشاهده کرد.  این مواد از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در درون بسته‌بندی محصولات جلوگیری می‌کنند و البته متاسفانه منجر به شیوع اختلالات هورمونی و سرطان سینه می‌شوند. خوشبختانه تولیدکنندگان لوسیون‌های ارگانیک از مواد ضد قارچی سالم‌‌تری مثل ویتامین E و اسید سیتریک استفاده می‌کنند. هرچند که این مواد نسبت به مواد شیمیایی مضر دوام کمتری دارند.
۵. رتینیل پالمیتات
این ماده، شکلی از ویتامین «آ» است که در کرم‌های ضد آفتاب، لوسیون‌ها و برخی کرم‌های ضد پیری استفاده می‌شود. با آزمایشاتی که بر روی موش‌ها انجام شد، بدن موش در تماس با رتینیل پالمیتات و پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب، به تومورهای مختلف مبتلا شد. اگر شما قصد استفاده از لوسیون‌های حاوی رتینیل پالمیتات را دارید، این کار را هنگام شب انجام دهید.
۶. تری اتانول آمین
این ماده یک ترکیب بسیار قلیایی است و در لوسیون‌ها و محصولات آرایشی دیگری مثل ریمل مژه و ابرو نیز به کار می‌رود. به همین خاطر نباید در دراز مدت استفاده شود. تری اتانول آمین محرک پوست و مجاری تنفسی بوده و به عنوان سم سیستم ایمنی شناخته می‌شود. این ماده همچنین سبب بروز سرطان و آلودگی محیط زیست می‌شود. اگرچه تری اتانول آمین یک ماده زیست‌تخریب‌پذیر بوده و برای حیوانات و موجودات زنده سمی نیست، پسماندهای منتشر شده از کارخانه‌هایی که از تری اتانول آمین در مقدار بالا استفاده می‌کنند، می‌تواند PH آب رودخانه‌ها و نهرها را تغییر دهد و زندگی موجودات دریایی را با خطرات بالقوه مواجه سازد.
منبع: prevention 

فواید لوسیون‌ بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ