دیابت و روزه چگونه؟

jalalvand
آن دسته از افرادی که در طول شبانه روز مجبور هستند برای کنترل دیابت خود دارو مصرف کنند، مجاز به روزه‌داری نیستند.

سعید کلباسی- فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت با کنترل قند خون و طی یک پروسه تغذیه‌ای می توانند با رعایت تغذیه مناسب روزه بگیرند و قطعا هنگام افطار و سحری باید از خوردن غذاهای شیرین و خیلی چرب پرهیز کنند.

سعید کلباسی با بیان این مطلب تصریح کرد: آن دسته از افرادی که در طول شبانه روز مجبور هستند برای کنترل دیابت خود دارو مصرف کنند، مجاز به روزه‌داری نیستند. وی گفت: فقط آن دسته از مبتلایان به دیابت که پزشک به آنان اجازه روزه داری را داده است می توانند روزه بگیرند.

این فوق تخصص غدد توصیه کرد: یک ساعت و نیم پس از افطار مصرف میوه مفید است و قند خون را نیز باید دو ساعت پس از افطار کنترل کنند و مصرف سبزیجات برای روزه داران دیابتی بسیار ضروری و مصرف چای و قهوه مناسب نیست.

کلباسی توصیه کرد: با توجه به طولانی بودن طول روزها در فصل تابستان، دیابتی ها بهتر است در فصل زمستان که روزها کوتاهتر هستند و در واقع نخوردن قرص ها عوارض کمتری برای آنان دارد، اقدام به گرفتن قضای روزه خود کنند.

وی درباره تاثیر تست قند خون بر روزه داری دیابتی ها هم گفت: دیابتی هایی که پس از مشاوره با پزشک خود امکان روزه گرفتن در شرایط خاص را دارند، تست قند خون  با توجه به فتاوای مراجع معظم، هیچ تاثیری در روزه داری آنان ندارد و حتما با قند خون خود را در طول روز کنترل کنند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم همچنین به عرضه داروهای جدید در کشور اشاره کرد که در صورت استفاده از این نوع داروها، شهروندان مبتلا به دیابت و علاقه مند به روزه داری، می توانند تا 24 ساعت قند خون خود را ثابت نگه دارند.

کلباسی درباره تاثیر داروهای ایرانی و خارجی روی دیابت هم گفت: براساس مطالعات صورت گرفته هیچ تفاوتی میان داروهای تولید داخلی و وارداتی در زمینه مهار دیابت وجود ندارد و شهروندان فریب تبلیغات دروغین را نخورند.

منبع: جام نیـوز

لینک مرتبط: مبتلا به ورم معده هستم و وجود عفونت هلیکوباکتر در معده ام تشخیص داده شده است در حال حاضر با وعده های غذایی ام دارو مصرف می کنم پزشک معالجم توصیه کرده که 3 2 روز اول ماه رمضان را روزه بگیرم و اگر مشکلی برایم پیش نیامد این کار را ادامه بدهم آیا واقعا می توانم با این شرایط روزه بگیرم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ