موها از کِی و چطور سفید می شوند؟

jalalvand
زورد سفید شدن مو درباره سلامتی تان چه می گوید؟ آیا زود خاکستری شدن مو به این معنی است که من با سرعت بیشتری پیر می شوم؟ اگر شما هم این سوالات ذهنتان را درگیر کرده است، حتما متن زیر را بخوانید.

به طور معمول سفید شدن مو در دهه سوم زندگی شروع  می شود، هر چند برخی از زنان چند تار خاکستری در دهه دوم زندگی خود مشاهده می کنند

رشته های نقره ای یکی از نشانه های آشکار پیری است. خاکستری شدن موها لزوما به این معنی نیست که شما به پایان عمر خود نزدیک تر از هر کس دیگری شده اید. خاکستری شدن موها هنگامی رخ می دهد که فولیکول های مو ملانین کمتری تولید می کنند، ملانین رنگدانه ای است که به مو رنگ می دهد.

توضیح ملانین: در پایین‌ترین لایه پوست و در محل پایه و تکیه تار مو، سلول‌هایی به نام «ملانوسیت» قرار دارند که دائما ترکیبی با نام «ملانین» تولید می‌کنند و همین «ملانین» است که رنگ موها را ایجاد می‌کند. وقتی ملانوسیت‌ها کاملا فاقد رنگدانه شوند مو سفید می‌شود و اگر تعداد ملانین یک تار مو کمتر از حالت عادی شود، آن مو خاکستری و نقره‌ای می‌شود. ملانوسیت هر 10 سال حدود 10درصد از میزان و توان تولید رنگ خود را از دست می‌دهد.

به طور معمول سفید شدن مو در دهه سوم زندگی شروع  می شود، هر چند برخی از زنان چند تار خاکستری در دهه دوم زندگی خود مشاهده می کنند. سن سفید شدن مو مربوط به قومیت شما است (سفیدپوستان زودتر از آسیایی ها و آفریقایی-آمریکایی ها تمایل به زودتر خاکستری شدن مو دارند)، همچنین سابقه خانوادگی خود را بررسی کنید، ممکن است شما از  پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ خود بپرسید که آنها کی و چه زمانی متوجه اولین تارهای خاکستری در موی خود شده اند؟

اگر احساس می کنید که موهایتان به طرز غیرمنتظره ای در حال سفید شدن است، این دلایل را بررسی کنید.

دلایل سفید شدن مو:

-سیگار کشیدن، در رتبه اول، به شروع زودرس موهای خاکستری مرتبط است.

-عوامل محیط زیست، مانند اشعه ماوراء بنفش و آلودگی هوا نیز ممکن است تا حدی مقصر باشد.

-در موارد نادر، سفید شدن زودرس می تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی مانند ویتیلیگو (بیماری است که باعث می شود پوست رنگش را از دست دهد).

-کم خونی خطرناک (که در آن بدن به سختی ویتامین B12 را جذب می کند).

-مشکلات مربوط به غده هیپوفیز یا غده تیروئید باشد.

منبع: سیمرغ

لینک مرتبط: ۵ راهکار برای جلوگیری از سفید‌شدن مو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ