خطرات میوه‌ و سبزی‌ منجمد!

faateme1366
اگر از سبزی‌ها و میو‌ه‌های یخ‌زده مثلا نخود سبز، ذرت یا توت‌فرنگی استفاده می‌کنید، در نظر داشته باشید که گروهی از باکتری‌ها به نام لیستریا ممکن است آنها را آلوده کنند که باعث عفونت‌های وخیم و گاهی مرگ در افراد آسیب‌پذیر می‌شود.

تخمین زده می‌شود که لیستریا عامل ۱۹درصد از مرگ‌هایی است که به دلیل عفونت ناشی از غذا در آمریکا رخ می‌دهند. از مرسوم‌ترین علائم عفونت لیستریا می‌توان به تب، دردهای عضله و اسهال اشاره کرد. بررسی‌ها نشان داده است که ۱۶ درصد از افراد مبتلابه لیستریا می‌میرند و به همین دلیل لیستریا یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های ناشی از مواد غذایی محسوب می‌شود. لیستریا غالبا افرادی همچون زنان باردار، نوزادان و سالخوردگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد که سیستم ایمنی تضعیف‌شده‌ای دارند.

در ادامه به ۶ حقیقت اساسی در مورد این باکتری اشاره می‌کنیم تا با آن بیشتر آشنا شوید.

        لیستریا یک نوع باکتری است که می‌تواند باعث آلودگی غذا شود. خوردن غذاهای آلوده به لیستریا می‌تواند باعث عفونت خطرناکی به نام لیستریوز شود. این باکتری اساسا افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که سیستم ایمنی تضعیف‌شده‌ای دارند، اما در بعضی از موقعیت‌های نادر افراد سالم نیز تحت تاثیر این باکتری قرار می‌گیرند.

        لیستریا در غذاهای خام، پخته‌شده و فرآوری شده یافت شده است. تنها این غذاهای یخ‌زده نیستند که در معرض آلودگی ناشی از لیستریا قرار دارند. محققان این باکتری را در میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت‌ها و سبزی‌های پخته نشده، پنیرهای نرم و گوشت‌های پخته‌شده و فرآوری شده نیز یافته‌اند. محصولات لبنی غیرپاستوریزه نیز ممکن است حاوی این باکتری باشند. اگرچه این باکتری از طریق پاستوریزه‌کردن و پختن از بین می‌رود، اما در غذاهای آماده‌ای همچون هات‌داگ‌ها و گوشت‌های اغذیه‌فروشی‌ها آلودگی به لیستریا پس از پخته شدن رخ می‌دهد.

        دوره نهفتگی عفونت لیستریا بسیار طولانی است. اگرچه اکثر بیماری‌های ناشی از غذا پس از صرف یک غذای آلوده فورا در فرد رخ می‌دهند، اما اسهال و تب ناشی از مصرف غذای آلوده به لیستریا ممکن است تا مدت‌ها بروز نکنند. علائم ناشی از مصرف غذاهای آلوده به لیستریا ممکن است یک یا سه هفته بعد یا در بعضی از موارد دو ماه بعد بروز کنند.

        لیستریا می‌تواند در سرما رشد کند. به‌طورکلی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کند که دمای یخچال شما باید روی ۴ درجه سلسیوس یا کمتر تنظیم‌شده باشد و دمای فریزر شما باید منهای ۱۷ درجه سلسیوس یا کمتر باشد تا غذاها سالم باقی بمانند؛ اما برخلاف دیگر باکتری‌های موجود در غذاها، باکتری لیستریا می‌تواند در دماهای پایین، حتی در یخچال و فریزر نیز زنده بماند؛ بنابراین بهتر است که هر غذایی را که احتمال آلوده بودن به لیستریا دارد دور بریزید، حتی اگر یخچال شما دمای مناسبی داشته باشد.

        لیستریا می‌تواند در خاک و آب زندگی کند. پس‌ازآنکه در سال ۲۰۱۱ آلودگی طالبی‌ها به لیستریا در آمریکا شیوع یافت، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه کرد که مردم برای زدودن باکتری لیستریا از این میوه آن را نشویند، چون شستن این میوه فایده‌ای ندارد و درون و بیرون این میوه ممکن است آلوده به لیستریا باشد. دلیل این توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری این است که این باکتری می‌تواند هم در خاک و هم در آب زنده بماند. نکته جالب این است که این باکتری مقاوم می‌تواند برای سال‌ها در کارخانه فراوری مواد غذایی نیز زنده بماند.

        لیستریا عمدتا چهار نوع از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد داری سیستم‌های ایمنی سالم به‌ندرت تحت تاثیر لیستریا قرار می‌گیرند. این باکتری غالبا افرادی همچون زنان باردار، نوزادان و سالخوردگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد که سیستم های ایمنی تضعیف‌شده‌ای دارند. علاوه بر این، افراد دارای اختلال‌های ایمنی همچون افراد دارای HIV نیز تحت تاثیر این باکتری قرار می‌گیرند. زنان باردار در مقایسه با زنان غیر باردار با احتمال ۲۰ برابر بیشتر ممکن است در معرض خطر عفونت شدید با لیستریا قرار بگیرند.

       به‌طورکلی، با رعایت قوانین ایمنی غذایی می‌توانید از بیماری لیستریا یا دیگر بیماری‌های ناشی از غذا جلوگیری کنید. همواره گوشت‌های خام را بپزید و میوه‌ها و سبزی‌های خام را پیش از خوردن بشویید، چون این کارها به زدودن لسیتریا و سایر باکتری‌ها کمک می‌کنند. علاوه بر این، از نوشیدن شیر و محصولات لبنی غیرپاستوریزه خودداری کنید. در مواردی که مقامات بهداشتی یک محصول غذایی را آلوده به این باکتری اعلام می‌کنند، در صورت داشتن این محصول غذایی فورا آن را دور بریزید. برای جلوگیری از این مسمومیت بهتر است زنان باردار و افراد دیگر در معرض خطر بالا از خوردن هات‌داگ‌ها، گوشت‌های اغذیه‌فروشی‌ها و گوشت‌های فراوری‌شده خودداری کنند یا پیش از خوردن آن‌ها را حرارت دهند تا دمای داخلی آنها به ۷۴ درجه سلسیوس برسد. علاوه بر این، به این افراد آسیب‌پذیر توصیه می‌شود که از خوردن پنیرهای غیرپاستوریزه و غذاهای دریایی دودی نیز خودداری کنند.

منبع: روزنامه سپید

ابداع روشی جدید برای تازه نگه داشتن میوه!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ