درمان‌های طبیعی برای رهایی از هموروئید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
بواسیر می‌تواند نشانه‌ای از ضعف عمومی رگ‌ها باشد. ایستادن یا نشستن در طولانی مدت، اضافه وزن، ورزش نکردن و سیگار کشیدن از جمله عواملی هستند که باعث تشدید علائم بواسیر می‌شوند.

در قسمت اول با چند درمان طبیعی برای رفع هموروئید اشاره کردیم. در اینجا موارد بیشتری را بررسی می‌کنیم.
۵-عصاره پوست درخت کاج فرانسوی
عصاره پوست درخت کاج فرانسوی منبع بزرگ فلاونوئیدها، کاتچین‌ها، پروآنتوسیانیدین‌ها و فنولیک‌اسید است. این ترکیبات خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند. مطالعات انسانی نشان می‌دهند افرادی که از این عصاره استفاده می‌کنند، در کمتر از ۷ روز از شر علائم بواسیر خلاص می‌شوند.
اثربخشی این عصاره در یک مطالعه دیگر در مورد خانم‌هایی بررسی شد که چند ماه از زایمان دومشان می‌گذشت. خانم‌هایی که این عصاره را مصرف کرده بودند، پس از شش ماه با کاهش علائم بواسیر مواجه شدند.
سایر درمان‌های خانگی و چند نکته مهم
استفاده از پماد و کرم از پوست شما در ناحیه آسیب‌دیده محافظت می‌کند و باعث کاهش خارش و جلوگیری از آسیب بیشتر می‌شود. استعمال کرم و پماد زینک اکساید در اکثر موارد توصیه می‌شود. وازلین و روغن نارگیل هم گزینه‌‌های خوبی هستند. روغن ویتامین E نیز در ناحیه آسیب‌دیده به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.
استفاده از کمپرس یخ در ناحیه آسیب‌دیده به کاهش درد و تورم کمک می‌کند.
۲۰ دقیقه نشستن در وان حاوی آب داغ، به طوری که باسن و لگن در آب غوطه‌ور باشند، به کاهش التهاب کمک می‌کند.
انجام ورزش‌های هوازی به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز باعث تحریک عملکرد روده می‌شود.
سعی کنید تنها در مواقع نیاز دستشویی بروید، تا از اعمال فشار مضاعف به لگن و کانال مقعد جلوگیری شود.
برای کاهش تورم، بهتر است روی یک کوسن نرم بنشینید.
اطریفل یا طرافل ترکیبی از سه میوه است که در طب آیورودا به عنوان یک ملین برای نرم کردن روده و رفع یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کرم و پماد بابونه یا گل همیشه بهار نیز به صورت موضعی برای رفع علائم بواسیر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
استرس می‌تواند علائم بیماری را در افراد مبتلا به یبوست و بواسیر تشدید کند. برای کاهش استرس سعی کنید به ورزش یوگا و مدیتیشن روی بیاورید.
علائم هموروئید 
بواسیر داخلی (داخل حفره مقعد) معمولا باعث خونریزی بدون درد پس از اجابت مزاج می‌شود. مشاهده خون در مدفوع نیز می‌تواند نشانه یک مشکل جدی باشد. توصیه می‌شود در این مواقع سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. احساس نیاز به اجابت مزاج در مواقعی که مدفوعی وجود ندارد، یکی دیگر از علائم بواسیر داخلی است. زور زدن علائم این عارضه را تشدید می‌کند.
درد شدید، خارش و سوزش در اطراف مقعد از علائم رایج بواسیر داخلی هستند. این عارضه اغلب زمانی رخ می‌دهد که بواسیر پرولاپس یافته و از بیرون مقعد دیده می‌شود. احساس یک توده دردناک و تورم در اطراف مقعد در اکثر بیماران مبتلا به بواسیر داخلی دیده می‌شود. این علائم بعضا حاد بوده و نیازمند ارزیابی‌های جدی هستند.
بواسیر خارجی (که خارج از مقعد رخ می‌دهد) اغلب به شکل یک برآمدگی در بیرون از مقعد احساس می‌شود. این عارضه معمولا با خارش همراه است و درد زیادی دارد؛ اما ممکن است هیچ علائمی هم نداشته باشد.
پیشگیری از هموروئید
پیروی از سه اصل اولیه به کاهش علایم هموروئید کمک می‌کند:
نوشیدن آب کافی (حداقل ۶ لیوان در روز)
گنجاندن الیاف کافی در رژیم غذایی
ورزش منظم
چه عواملی باعث شیوع بواسیر می‌شوند؟
یبوست- یکی از علل شیوع بواسیر یبوست است. زور زدن به وریدهای مقعد فشار وارد می‌کند.
بارداری- تغییرات هورمونی و رشد جنین در دوران بارداری باعث افزایش فشار بر رگ‌های مقعد شده و کار این عروق را در پمپاژ خون دشوارتر می‌سازند.
نارسایی مزمن وریدی- بواسیر می‌تواند نشانه‌ای از ضعف عمومی رگ‌ها باشد. ایستادن یا نشستن در طولانی مدت، اضافه وزن، ورزش نکردن و سیگار کشیدن از جمله عواملی هستند که باعث تشدید علائم بواسیر می‌شوند.
بیماری التهابی روده- کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون بعضا می‌تواند باعث بروز بواسیر شود.
پرفشاری ورید باب- این عارضه به افزایش فشار در ورید باب روده به کبد همراه است. بیماری موسوم به سیروز کبدی شایع‌ترین علت بروز این عارضه است.
پیری- با شروع ۳۰ سالگی، ضعف تدریجی ساختارهای پشتیبان در ناحیه مقعد باعث افزایش احتمال شیوع بواسیر می‌شود.
منبع: prevention 

موثرترین راه درمان بواسیر+ پاسخ دکتر ناصر ابراهیم دریانی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ