۱۰ غذای یخچالی که نیازی نیست در یخچال نگهداری شوند

مهرناز زاوه
اگر به دنبال این هستید که محتویات یخچالتان را کم کنید، باید بدانید بسیاری از غذاها هستند که اصلا نیازی نیست آنها را در یخچال نگه دارید.

اگر به دنبال این هستید که محتویات یخچالتان را کم کنید، باید بدانید بسیاری از غذاها هستند که اصلا نیازی نیست آنها را در یخچال نگه دارید. از آنجایی که میزان امنیت غذا و فاسد شدن آن نگرانی عمده همه است، بسیاری از غذاها هم مستلزم آن نیستند که در یخچال نگهداری شوند. در واقع بسیاری از غذاها وقتی در دمای اتاق باشند میزان ماندگاری بیشتری خواهند داشت. در اینجا به برخی از این نوع غذاها اشاره می‌کنیم.
۱.نان
اگر نان سفت و خشک دوست دارید، پس آن را در یخچال بگذارید. اما اگر نان نرم و خوشمزه دوست دارید،‌ بهتر است آن را بیرون یخچال و در دمای اتاق نگه دارید. یخچال کمک می‌کند نان کپک نزند یا بیات نشود، اما از طرفی باعث می‌شود نانتان خشک شود و میزان تُردی آن از بین برود. اگر ظرف چند روز نان را مصرف نکردید بهتر است آن را در فریزر بگذارید.
۲.سیب‌زمینی
برخی از افراد فکر می‌کنند که یخچال، مکانی تاریک و خنک برای نگهداری سیب‌زمینی محسوب می‌شود، اما در واقع اینطور نیست. دمای یخچال بسیار پایین بوده و باعث می‌شود نشاسته سیب‌زمینی به قند تبدیل شده و این به تغییر طعم و رنگ آن می‌انجامد. بهتر است سیب‌زمینی‌ها را در جای خنک و تاریکی نگهداری کنید که سرمایش به اندازه یخچال نباشد. 
۳.کره
مالیدن کره سفت روی یک تکه نان تُست تازه به مهارت و تبحر خاصی نیاز دارد، آن هم موقع بی‌حالی سرصبح هنگام صبحانه؛ و شاید به خاطر همین است که بسیاری از افراد عادت دارند کره‌ را بیرون ب‌گذارند. اما از آنجایی که کره یک محصول لبنی است، ممکن است به خاطر بیرون ماندن ترشیده و فاسد شود. در واقع گفته می‌شود با این‌که احتمال فاسد شدن سریع‌تر آن وجود دارد، اما بسته به این‌که در چه مدتی آن را می‌خورید می‌توانید مقداری از آن را در یخچال و مقدار دیگری را بیرون نگه دارید.
۴.عسل
عسل خواص فوق‌العاده فراوانی دارد که آن را به یک ماده نگهدارنده عالی تبدیل می‌کند. عسل ماده‌ای است که ماندگاری دائمی دارد و اصلا نیاز نیست آن را در یخچال قرار دهید. در واقع، یخچال باعث می‌شود که عسل حالت دانه‌های بلوری پیدا کند، بنابراین اگر دوست دارید که موقع خوردن عسل، صدای قرچ‌قوروچ آن را حس کنید این کار را انجام دهید.
۵.کیک
برخی کیک‌ها را باید حتما در یخچال نگه داشت، اما گذاشتن برخی دیگر در یخچال ممکن است باعث خشک شدنشان شود. کیک‌هایی که رویشان با لایه‌ای از شکر پوشانده نشده و یا لایه‌ای از خامه کره‌ای یا خامه شکلاتی ندارند را می‌توان تا سه روز هم بیرون یخچال نگه داشت. بسیاری از کیک‌ها در فریزر به خوبی می‌مانند، بنابراین اگر تصمیم دارید کیکی را برای مدت طولانی نگه دارید، می‌توانید آن را در فریزر بگذارید.
۶.قهوه
شاید خیلی‌ها عادت داشته باشند قهوه را در جای سرد نگهداری کنند، اما اگر قهوه یا دانه‌های آن را در یخچال یا فریزر بگذارید، شاید دیگر قابل مصرف نباشد. هم‌فشردگی یخچال بر روی دانه‌های قهوه تأثیر می‌گذارد و در نتیجه باعث می‌شود طعم فوق‌العاده برشته خود را از دست بدهد. بهترین راهکار، نگه داشتن آن در شیشه‌های دربسته و یا ظروف سرامیکی و در جای تاریک و خنک است.
۷.آووکادو
اگر آووکادوی نارس را در یخچال قرار دهید، سرما باعث توقف روند به عمل آمدن آن می‌شود، بنابراین اگر آماده خوردن است آن را در یخچال قرار دهید. اما اگر آووکادویتان سفت و تازه است، برای آنکه به مرحله‌ای برسد که بافت دورونش حسابی کره‌ای شود، باید آن را در دمای اتاق نگه داشت.
۸.موز
به مانند آووکادو، بهترین کار برای متوقف کردن زمان رسیدن این میوه، نگه داشتن آن در یخچال است. در واقع موز در یخچال حالت نارس خود را حفظ می‌کند و پوستش دیرتر به رنگ قهوه‌ای درمی‌‌آید.
۹.خربزه
برای آنکه خربزه شیرین‌تر شود باید آن را بیرون از یخچال نگهداری کنید. تنها زمانی که بریده می‌شود (یا زمان زیادی از رسیدنش گذشته باشد) باید آن را در یخچال نگهداری کرد.
۱۰.گوجه
در یخچال گذاشتن گوجه باعث از بین رفتن قند‌ها، اسیدها و ترکیباتی از آن می‌شود که عامل تولید بوی آن هستند و در طعم آن نقش بسزایی دارند؛ در واقع سرما به ساختار سلولی این میوه آسیب وارد می‌کند. بنابراین بهتر است آن را در دمای اتاق و به دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید.
منبع: NHS

چرا بعضی غذاها در یخچال مزه خود را از دست می‌دهند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ